Hej alla kunniga!
Jag planerar att bygga vedeltat i ena halvan av befintligt badrum i källaren (redan förberedd ingång till rökkanal)
väggarna är oisolerade betongväggar och taket är betong det med. Golvet är klinker utan golvvärme.
Jag undrar om det är ett måste att dra upp bastupanel i taket då min takhöjd är 2,00 meter. Värmeförlusten är inget jag bekymrar mig för då aggregatet (Harvia M3) kommer att vara överdimensionerat.
Sen ska jag upp med mellanvägg mot dusch mm. Ska jag fästa syllen i befintliga klinkerplattor och isåfall hur?

/tacksam för alla bra råd. Mvh Johan
 
Inget svar men jag har ett liknande projekt som är påbörjat, dock är mitt rum helt rent och skall byggas upp igen från scratch.
just nu betongväggar lite tapet kvar att skrapa, golvet flytspacklat, taket betongblock.
Funderar också på en Harvia M3.
vilka mått kommer du ha på din ?
 
Också lite intresserad av hur bastun skall byggas i källaren. Har till skillnad från trådskaparen ett nybygge med lecaväggar på tre sidor. Skall ju såklart bli vedeldat OCH eldrivet bastuagg. Hur gör man med väggar, tak, golv och fönster? Följer tråden!:cool:
 
Nu blörjar jag komma en bit på väg, Har reglat och börjat med panelen. Sotaren var här och godkände kamininstallationen så nu är det bara att elda spillvirke under byggets gång :) Satte takpanel idag. Blir riktigt bra.
Mina mått är 3,20 x 1,90.
Syllen spände jag bara ner i golvet, sitter stadigt så det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.