Mitt element droppar vatten från termostaten, tänkte byta ut den men förstår inte riktigt vad det är för termostat
Jag har tagit av plastkåpan (den är märkt AVA) och under där sitter 2 muttrar med yttermått 24 mm - se bild
Nån som kan råda mig vidare, tycks inte vara möjligt att byta till en vanlig termostat som t ex Biltemas
Mvh Mats IMG20240901123439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG20240901123439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG20240901123439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande termostatventil på ett vitt element, med två synliga muttrar. Plastkåpa avlägsnad, märkning AVA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mattan99 skrev:
Mitt element droppar vatten från termostaten, tänkte byta ut den men förstår inte riktigt vad det är för termostat
Jag har tagit av plastkåpan (den är märkt AVA) och under där sitter 2 muttrar med yttermått 24 mm - se bild
Nån som kan råda mig vidare, tycks inte vara möjligt att byta till en vanlig termostat som t ex Biltemas
Mvh Mats[bild][bild]
[bild][bild]
du får tappa systemet och lossa de två muttrarna mäta gängorna och skaffa en komplett ny danfoss tex
 
Jag tycker att det ser ut som det läcker från ventilhuset.

Om det inte hjälper att ta isär, rengöra och packa om, eller att spänna muttrarna, så får du byta ventilhuset och kan då välja vilken termostat du vill.
 
Tack f svar
Kan jag lossa muttrarna utan att tömma systemet på vatten, elementet är högst upp i huset och värmepumpen är avstängd
 
Du har i dagsläget en manuell radiatorventil, ingen termostat.

Du måste tömma systemet så mycket att vattennivån kommer under ventilen.
 
Ok
Om jag skruvar bort radiatorventiler, går det då att skruva på en termostat istället?!
 
ab
M Mattan99 skrev:
Ok
Om jag skruvar bort radiatorventiler, går det då att skruva på en termostat istället?!
solut så länge det är rätt dimension på rörkopplingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.