Hej. Har flyttat in i en lägenhet med dålig luft eller lukt enl mitt tycke. Frånluftssystem finns i huset och fungerar men luft in är sämre. Finns 2 st ventiler av typen som brukar sitta på fönster 400mm långa och 10-15 mm breda. Är ju ok men det udda är att dom är monterade på innerväggen ovanför fönstren. Jag tog bort ventilen och ser att någon har borrat massa 10mm hål genom masoniten ..genom isoleringen och vidare ut genom masonit och plåt. Nu blir det typ gullfiberisolering som filtrerar den lilla luften som kommer in (isoleringen håller inte sina 10mm ) Närbild av en innervägg med flera borrade 10 mm hål genom masoniten och isoleringen, med vit målning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Jag är ingen byggare men känner bara att detta är väl helt galet ? Tar gärna emot lite tips och tankar om detta. ( kommun ägd fastighet )
 
4774
Jag skulle nog ha frågat "Varför sitter det ens gullfiber och övrigt i en ventilationslucka ovanför ett fönster?". Meningen är ju att luft ska komma in för att just förbättra luftcirkulation i lägenheten. I övrigt bör du ha en inkommande luft samt en utgående där den inkommande normalt finns i kök och utgående i badrummet. Vet inte hur det ser ut hos dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag skulle nog ha frågat "Varför sitter det ens gullfiber och övrigt i en ventilationslucka ovanför ett fönster?". Meningen är ju att luft ska komma in för att just förbättra luftcirkulation i lägenheten. I övrigt bör du ha en inkommande luft samt en utgående där den inkommande normalt finns i kök och utgående i badrummet. Vet inte hur det ser ut hos dig.
Sitter utsug i badrum och köksfläkten är förmodligen kopplad till samma system och suger ut. Vet ej om man ska kalla det för ventilationslucka.. det är innervägg ovanför fönstret där dom har monterat spaltventilerna... bara borrat genom allt och monterat dom här ventilerna.
 
Ännu en bild från utsidan med gallret från spaltventilen borttaget. På första bilden hade jag tagit bort plåten också. Bilden visar sex borrade hål i en spaltventil, där gallret har tagits bort, vilket blottar smuts och skräp inuti hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Eftersom det verkar vara en hyreslägenhet är det väl bra om du kontaktar fastighetsskötare eller förvaltare och talar om att det inte kommer in just någon luft genom tilluftsventilerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det verkar vara en hyreslägenhet är det väl bra om du kontaktar fastighetsskötare eller förvaltare och talar om att det inte kommer in just någon luft genom tilluftsventilerna.
Är gjort och dom körde ett borr igenom igen.
 
BirgitS
Det är väl bara att ligga på och tala om att det inte räcker till. Du kan ju inte göra något som handlar om ventilation på egen hand i en hyresrätt. Eller så får du börja vädra och sova med fönstret på springa som man gjorde för 50 år sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl bara att ligga på och tala om att det inte räcker till. Du kan ju inte göra något som handlar om ventilation på egen hand i en hyresrätt. Eller så får du börja vädra och sova med fönstret på springa som man gjorde för 50 år sen.
Min tanke är mycket det där att luften in går igenom isolering och säkert drar med isoleringsdamm och innerväggs luft där nu luften kan komma in. Kanske inget fel det är därför jag söker info här.
 
BirgitS
Okej, det verkar olämpligt.

Hur kommer det sig att det är en innervägg ovanför fönstren, kan du rita en enkel planlösning?
 
4774
K klödder skrev:
Min tanke är mycket det där att luften in går igenom isolering och säkert drar med isoleringsdamm och innerväggs luft där nu luften kan komma in. Kanske inget fel det är därför jag söker info här.
Det är helt klart fel. Jag hade liknande i min första lgh i Familjebostäder men jag tog och skrapade bort allt som satt däremellan så att det var endast fri luft kvar. Enligt fastighetsägaren så berodde det på sättningar genom åren och att jag hade gjort helt rätt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det är helt klart fel. Jag hade liknande i min första lgh i Familjebostäder men jag tog och skrapade bort allt som satt däremellan så att det var endast fri luft kvar. Enligt fastighetsägaren så berodde det på sättningar genom åren och att jag hade gjort helt rätt.
Aha.. bra tips. Tänkte själv om jag skulle klippa till en massa plaströrsbitar och köra igenom och ha som vägg genomföringar.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
K klödder skrev:
Min tanke är mycket det där att luften in går igenom isolering och säkert drar med isoleringsdamm och innerväggs luft där nu luften kan komma in. Kanske inget fel det är därför jag söker info här.
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det verkar olämpligt.

Hur kommer det sig att det är en innervägg ovanför fönstren, kan du rita en enkel planlösning?
Ursäkta min dumhet. Det är en yttervägg... vet inte var jag fick innervägg ifrån.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K klödder skrev:
Ursäkta min dumhet. Det är en yttervägg... vet inte var jag fick innervägg ifrån.
Min största fråga om detta är egentligen om det är tillåtet/godkänt att bara borra igenom isolering och allt utan att sätta någon kanal som håller isoleringen borta från att sugas in i lägenheten.
 
Känns som läge att kontakta lokalpressen och visa upp hur tilluften fungerar i en av det allmännyttiga bostadsbolagets lägenheter! Det brukar vara effektivt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Känns som läge att kontakta lokalpressen och visa upp hur tilluften fungerar i en av det allmännyttiga bostadsbolagets lägenheter! Det brukar vara effektivt.
Jo jag har samma tanke men måste vara helt 100 på att jag har rätt först. Svårt bara att hitta info om spaltventiler på vägg utan genomföring.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.