Jag lämnade in familjebilen på märkesverkstad för service och felsökning då frikoppling känns märklig. Fick sms samma dag att den var klar och kunde hämtas, ringde då och frågade vad de hittat på felsökningen. Fick svar att tryckplattan behövde bytas och det skulle kosta ca 16 000 kr, jag startade ett ärende hos försäkringsbolaget innan jag lämnade in bilen och sa det till verkstaden. De sa att de skulle skicka över underlaget till försäkringsbolaget, nu har det gått över en vecka och det är inte skickat ännu. Har pratat med dom fyra gånger och fått svar att de har mycket att göra och kort med folk men ska skicka underlaget så fort de kan, sista gången jag pratade med dom var jag irriterad att sa att nu måste det hända något och dom lovade dyrt och heligt att de ska skicka in underlaget så jag får svar från försäkringsbolaget om de kan ta delar av kostnaden (ca halva kostnaden har jag fått preliminärt besked om). Vad har ni för tankar kring detta?
 
Vad är det för bil?
Byt verkstad..
 
En Hyundai i40 (år 2026), har pratat med en annan verkstad som gör det för 10 000 kr. Men vill få svar från försäkringsbolaget först om de tar det, valde Holmgrens bil då de är auktoriserade på Hyundai.

Bilen har gått 10500 mil, borde inte kopplingen hålla längre? Vi kör inga tunga släpp eller husvagn, kör "normalt" och inte mer än ca 15 mil/vecka.
 
Misstänker att det inte ska vara 2026.....
Men det beror ju väldigt mycket på körstil..
Min senaste bmw hade gått 26000 mil vid försäljning och hade original koppling trots att den fick vara släpvagnsdragare ofta..
 
2016 ska det vara🫠, Hyundai är väl inget premium märke direkt med knappt 8 år gammal tycker jag är märkligt...
 
Nä kanske inte premium... men jag tror inte dom tillverkar egna kopplingar för det.. nä lite märkligt, men saker händer ju..
 
Jag har haft en Honda Civic i 8 år tidigare sen en Volvo S60 8 år efter det, kört på samma vis men inga kopplings problem. Tråkigt men det är som det är....men inte ska det väl ta över en vecka att få iväg underlag till försäkringsbolaget. Pratade med dom i fredags och då sa dom att vi lägger dit ärende som prio 1.....skitsnack eller vad ska man tro.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Det är väl det som är problemet med stora verkstäder...
Det är så stort och dyrt att driva...
Att det måste vara full verksamhet hela tiden så att mekanikerna inte står arbetslösa....
Men det är dåligt..
 
Stort tack för input, får se hur kommande vecka utvecklar sig. Det är ju du säger, en stor aktör med massa folk. Hon jag pratat med är inte insatt, hon har varit förstånde men det hjälper inte mig mycket. I tisdags sa hon att hon satt med mina papper och skulle fixa det, i fredags så hade han som satt med försäkringsärenden inte fått iväg dom. Vetifan vad man ska tro....🤔
 
L Ley Street skrev:
2016 ska det vara🫠, Hyundai är väl inget premium märke direkt med knappt 8 år gammal tycker jag är märkligt...
Inget vanligt problem på i40. Hade en i40 premium som gått 20 när jag sålde den, inga känningar alls på kopplingen och den hade inte varit bytt heller.

Bytt verkstad om de sölar.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
När vi köpte den hade den gått 6800 mil, vi har kört ca 3600 mil. Kopplingen har alltid tagit ganska långt ner men sen i början på sommaren så har det stundtals varit svårt att få i växel. Problemet har kommit och gått, veckorna innan den kom på verkstad har det kännts normalt...
 
är kopplingen bytt nu då?
 
Har bytt verkstad, de har först tid om en vecka. Jag blev rekommenderad stället så jag kan vänta, har fixat med en annan bil så länge. Får se om det "bara" är tryckplattan som behöver bytas som de förra verkstaden trodde eller om det är mer.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.