Vi har köpt en 1,5 plans 70-tals hus och jag skulle vilja ha en mer öppen planlösning.
Vi komme öppna upp mellan matrum och vardagsrum utan problem då väggen inte är bärande.
Dock vill jag bygga en liten barkök mellan matrummet och köket och behöver därför öppna upp en del av den bärande väggen.
Hur går jag bäst tillväga?

Bild 1: original planritning
Bild 2: önskemål om hur öppningen ska se ut.
Bild 2: så ser öppningen mellan kök och matrum idag
 
  • Original planritning av 1,5 plans 70-tals hus med markerad del för kommande förändring av den bärande väggen mellan kök och matrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning mellan kök och matrum med en bardisk och tre barstolar, ljus inredning, hängande lampor, och ett kylskåp till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matrum med grått bord, blombukett och två ljuslyktor, öppning med träpanel leder till kök med vita skåpluckor och diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
D Doris Frid skrev:
Hur går jag bäst tillväga?
Kontaktar en byggkonstruktör som kan beräkna hur väggen ska avväxlas utifrån snözon, takbeläggning, takkonstruktion och vikt på våningsplanet ovanför etc.. Därefter skickar du in en bygganmälan till kommunen och när den har blivit godkänd kan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kontaktar en byggkonstruktör som kan beräkna hur väggen ska avväxlas utifrån snözon, takbeläggning, takkonstruktion och vikt på våningsplanet ovanför etc.. Därefter skickar du in en bygganmälan till kommunen och när den har blivit godkänd kan arbetet påbörjas.
byggmästare fungerar oxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.