P Pligg85 skrev:
Det är ju inget extremt svårt att projektleda.
Hur än det är och hur nyckelfärdigt man köper så är man ju byggherre ändå.

När vi byggde så tog vi höjd för tidsplanen och medvetet hade tagit lite marginal för just att kunna torka ut stommen ordentligt innan det skivas igen och elektriker var sjuk några dagar utan att det stannade.

Vetskapen att just en planerad vecka som inte blir av kan ge rejäla störningar och irritation framöver.

Det var aldrig flera yrkesgrupper som trängdes utan vi fokuserade ex på våtrummen som skulle vara klar till datum x för sen kommer plattsättare som har x dagar på sig. Plattsättaren kunde flyta allt och vara helt själv. Elektriker var helt själv den mesta tiden.

Jag körde all städning och varje kväll var det undanröjt och städat, allt skräp ut i släpvagnen, nya sopsäckar och dammsugit samt påfyllt i kylskåp med dricka och godis till alla.

Var man på bygget varje kväll och hade exakt koll på alla moment, kunde avropa leveranser själv.
Kunde dokumentera och filma allt för framtiden.
Vet var varenda rör och slang går i väggar och golv.
Gjorde mycket rördragning själv till nätverk och högtalare samt utebelysning mm på kvällar och helger.

Man blev ju nästan sakkunnig på mycket och hade man minsta tvivel så mailade eller ringde man KA.
När besiktningen gjordes och vi gick igenom punkterna tillsammans som han hittade så berättade jag allt han missat. På officiella protokollet var hälften av punkterna mina som han själv hade missat.
Bara av eget intresse, hur många månader var du där och sprang på kvällarna?
 
En kanske viktigare aspekt är att det faktiskt är en totalentreprenad.

Om du köper ett hus och sen själv köper tjänsten från rörmokare, snickare, markarbete osv, så köper du flera olika tjänster. Om nånting strular är det upp till dig att reda ut om det är snickaren eller rörmokaren som klantat till det. Du sitter med svarte petter.

Är man själv erfaren, kan projektleda ett bygge av ett hus, har ekonomiska marginaler att ta ev överraskningar som dyker upp så blir det troligen billigare att köra det själv.

Jag antar att man kan bygga ett väderskyddat hus, tak, grund, VVS mm på totalentreprenad, men att slutföra inredning mm själv, ungefär som att man kan köpa ett hus med oinredd övervåning.

Det tråkiga, som jag har förstått endel drabbats av, är att man tror man köper ett färdigt hus av en husförsäljare, men det man köpt är materialet för huset och avtal med de som bygger det. Man köper alltså inte ett färdigt hus utan en byggsats från ett ställe och arbetet att sätta i hop det från 5 andra ställen. Om det då blir fel har du alltså inte EN part att vända dig till utan flera.

Det viktiga är att man vet vad man ger sig in på och vilket ansvar man själv har. Är det att skriva på, betala och flytta in när allt är klart - eller att göra mycket arbete själv på vägen?
 
J JohanLun skrev:
En kanske viktigare aspekt är att det faktiskt är en totalentreprenad.

Om du köper ett hus och sen själv köper tjänsten från rörmokare, snickare, markarbete osv, så köper du flera olika tjänster. Om nånting strular är det upp till dig att reda ut om det är snickaren eller rörmokaren som klantat till det. Du sitter med svarte petter.

Är man själv erfaren, kan projektleda ett bygge av ett hus, har ekonomiska marginaler att ta ev överraskningar som dyker upp så blir det troligen billigare att köra det själv.

Jag antar att man kan bygga ett väderskyddat hus, tak, grund, VVS mm på totalentreprenad, men att slutföra inredning mm själv, ungefär som att man kan köpa ett hus med oinredd övervåning.

Det tråkiga, som jag har förstått endel drabbats av, är att man tror man köper ett färdigt hus av en husförsäljare, men det man köpt är materialet för huset och avtal med de som bygger det. Man köper alltså inte ett färdigt hus utan en byggsats från ett ställe och arbetet att sätta i hop det från 5 andra ställen. Om det då blir fel har du alltså inte EN part att vända dig till utan flera.

Det viktiga är att man vet vad man ger sig in på och vilket ansvar man själv har. Är det att skriva på, betala och flytta in när allt är klart - eller att göra mycket arbete själv på vägen?
Aj då! Jag trodde man köpte ett helt hus av en enda entreprenör. Nu blev det genast mer komplicerat. Hon skyller på hen som.imte har tid att komma, som.försenar jobbet eller i värsta hand att det är för sent att återställa.
Vad konstigt. Nyckelfärdigt låter ju verkligen nyckelfärdigt, inte att jag ska vara byggherre o kolla att allt blir rätt. Mkt bra info man får här.
 
S Staffan-N skrev:
Bara av eget intresse, hur många månader var du där och sprang på kvällarna?
Så känner jag med mitt hus också. Ett gammalt hus från 1906 som jag renoverat från grunden. Åkte på massor med nitar gällande hantverkare i början tills jag tog tag i det o gjorde i princip allt själv och det jag inte kunde själv, där hantlangade jag. Det tog tid men blev bra, inget fusk och jag vet idag husets alla svagheter.
Man skulle haft en manual för husbygge från början till slut. Det bästa sättet att projektleda. I vilken ordning osv som ni gjorde.
 
K Kullatorp skrev:
Man skulle haft en manual för husbygge från början till slut. Det bästa sättet att projektleda. I vilken ordning osv som ni gjorde.
Skriv en ?
Författare får ju provision..
 
S Staffan-N skrev:
Bara av eget intresse, hur många månader var du där och sprang på kvällarna?
Svårt att säga. Plattan klar och stomresning i oktober samt inflyttning i maj.

Vissa perioder var det varje dag och vissa perioder som under torkning var det ingen aktivitet att tala om.

4 minuter från gamla huset och 2 minuter från jobbet så det blev måååånga kvällar att bara åka dit och njuta av vad som växte fram och planera hur platsen man kommer bo i 50 år till ska bli.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.