Hej.

Behöver förbättra ventilationen i barnens sovrum (2st) på samma plan. Ett centraliserat FTX är uteslutet då det är ett monsterjobb..., så därför tittar jag på att sätta upp ett par mini-ftx (decentraliserad FTX)
Nu är det en djungel mellan alla märken... Pax, Blauberg, Vento, Flexit, Mitsubishi, m.m.., och jag har just nu ingen susning om vad som ska väljas... Alla är på pappret hyffsat lika till slut.

Ingen tar upp det viktigaste för oss - Hur de fungerar som installation i sovrum?.. Timers som kan stänga av dem nattetid?, eller andra mekanismer för sovrum?. Decibel står ofta på dem 20-40 db... Men är detta decibel-nivå som passar för barn nattetid?

Någon här som kanske har lite erfarenheter av dessa system i just sovrum?

Tack
 
Jag vill personligen inte ha fläktar och annan brummande utrustning i sovrummet när jag skall sova.
 
Instämmer med Ropia; allt buller är av ondo i sovrummet.

Kan du inte sätta en frånluftventil i korridoren/rummet utanför sovrummen, ordna tilluftventiler i sovrummen, och vänja barnen vid att sova med dörren lite på glänt?
 
Det är ett alternativ.... men tror att vi får problem med kallras då...
 
Håller på att kika på detta själv, att lämna det förlovade självdrag landet för ftx. Har framförallt kikat på pax Eos 100. En sån i badrum och sen upp med splitt till två små sovrum. Den skall låta som en badrumsfläkt där den är placerad runt 20db. Har sen funderat på luftljudet, men har tänkt att köra på låga varv och har svårt att föreställa mig att kanske 10 m3/h med 100 rör per rum kan låta ngt om man är noga med installation, ljuddämpning etc? Eller har jag fel där? Om man skall ha in samma mängd luft genom en spaltventil borde det ju rimligtvis låta lika mkt.
 
A Andreas75 skrev:
Det är ett alternativ.... men tror att vi får problem med kallras då...
Bara nyttigt med sval luft i sovrummen ;)
Vad har ni för uppvärmning?
 
A Andreas75 skrev:
Hej.

Behöver förbättra ventilationen i barnens sovrum (2st) på samma plan. Ett centraliserat FTX är uteslutet då det är ett monsterjobb..., så därför tittar jag på att sätta upp ett par mini-ftx (decentraliserad FTX)
Nu är det en djungel mellan alla märken... Pax, Blauberg, Vento, Flexit, Mitsubishi, m.m.., och jag har just nu ingen susning om vad som ska väljas... Alla är på pappret hyffsat lika till slut.

Ingen tar upp det viktigaste för oss - Hur de fungerar som installation i sovrum?.. Timers som kan stänga av dem nattetid?, eller andra mekanismer för sovrum?. Decibel står ofta på dem 20-40 db... Men är detta decibel-nivå som passar för barn nattetid?

Någon här som kanske har lite erfarenheter av dessa system i just sovrum?

Tack
Jag har sånt här mini-FTX i både friggebod och garage
https://ventilation.se/sv/products/mini-ftx-aggregat-europlast

De skulle inte funka i sovrum. Låter alldeles för mycket. Finns säkert lite dyrare som är tystare men 30db är mycket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.