Har ett hus byggt på 20-talet, där man på 70-talet satte plåt ovanpå träpanelen. Ända sedan vi köpte huset, har vi tänkt att sätta dit träpanel igen.

Funderar på om man kan regla och sätta träpanelen ovanpå plåten?

Tacksam för svar och synpunkter

/Frala
 
Det skulle jag inte rekommendera.
Ta bort plåten och gör eventuellt en tilläggsisolering med tex. http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=3111a&typ=bygg. Väggen blir med det inte nämnvärt tjockare än vad den är idag och ni kommer att minska energiförbrukningen.

Monterar ni en panel utanpå plåten ökar ju väggtjockleken med 5 - 8 cm och det blir kanske inte så snyggt vid takfot och runt fönster.
 
Tack för svaret Bror.

Jag tror dock att väggtjockleken ökar ungefär lika mycket med tilläggsisolering, spikläkt och träpanel. Som med spikläkt och träpanel utanför befintlig plåt.

Eftersom jag tror att plåten som sitter där idag, har en tunn isolering bakom - finns ju redan tilläggsisolering + att plåten fungerar som vindtätning.
 
Vi tar bort plåten och gör iordning den gamla träpanelen bakom som är i kärnvirke och fönster kommer i liv med fasaden igen=vackert hus och väggarnas isolering är inte så viktig. Bara ett tips. Ofta om man har isolering under plåten, som vi inte hade, är lockläkten borttagna, vilket gör jobbet att skrapa panelen mycket enklare, men man får förstås slå på nya läkt.
 
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
Spikläkt + plåt + ny spikläkt 28 mm + ytterpanel 22 mm = ca 100 - 110 mm.
Ny isolering 30 - 50 mm + spikläkt 28 mm + ytterpanel 22 mm = 80 - 100 mm

Så där har du rätt, väggtjockleken blir nästan lika.

Men plåten är kondenstät och det måste vara ventilation bakom den, hur göra det snyggt ovanför fönster och dörrar. Jag hade i alla hall tagit bort den.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Har en granne, som gjorde i ordning sin gamla träpanel (var dock ej inklädd i plåt). Tog väl ungefär 2år, innan dom hade skrapat bort all gammal färg + målat ny. Så det känns inte som något bra alternativ...

--

Tror nog jag ska kunna få till det runt fönstren, borde inte bli mycket värre än vid en tilläggsisolering. Vid Dörren är det redan trä idag.

Det man eventuellt är lite orolig för, är om det kan bli kondens mellan plåten och den nya träpanelen. Men det blir ju en luftspalt där, så det borde fungera.

Man måste ju också spika/skruva genom plåten, vilket också skulle kunna innebära att fukt kan leta sig in där - men den risken tror jag är ganska liten. Eller?
 
Hej!
Hur gick det med träpanelen Frala, sattes den direkt på plåten?
Jag är själv i ett läge där jag har tänkt sätta träpanel utanpå påten av estetiska skäl. Således är jag lite nyfiken på hur det gick för dig. Gjorde du som du hade tänkt och verkar huset må bra fortfarande?
 
Jag tycker inte att det är värt att ta risken.
Det krävs inte så många arbetstimmar att riva plåten av ett hus och på köpet får man begagnad plåt att täcka vedtravar och virkesstabbar med i 20 år framåt.
 
Yepp, vi gjorde som jag tänkte. Blev kanonbra! Så inget som tyder på att det inte skulle funka, har även sett flera andra som följt mitt exempel.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Roligt att höra. Har precis kollat med Ocab som jobbar med husbesiktningar som menar att det inte bör medföra några problem att sätta panelen utanpå plåten, så nu börjar jag känna mig trygg med att detta blir en bra lösning. Tack för ditt svar Frala.
 
Hej

Jag undrade hur ni gjorde när ni fäste träpanelen på plåten. Skruvade ni fast reglar direkt i plåten
eller hade ni något mellan plåt och trä?

Sedan undrade jag om ni hade fuktspärr mellan plåt och tilläggsisoleringen?

Bästa hälsningar

En som gärna vill klä in en ful plåtcontainer
 
Hej, reglarna sattes direkt mot plåten. Tilläggsisoleringen sitter under plåten, troligen gjord på 70-talet.
 
F Frala skrev:
Hej, reglarna sattes direkt mot plåten. Tilläggsisoleringen sitter under plåten, troligen gjord på 70-talet.
Går också i tankarna att sätta ny träpanel och har idag plåt. Kul att se att det verkar gått bra med att sätta ny panel direkt uppepå, känns som att det kan spara en hel del jobb!

Satte ni någon distanshylsa eller liknande mellan nya spikregel och plåten för att få den att fästa bra? Eller drog ni bara fast den direkt mot plåten? (tänker att det kan bli lite svajigt)
 
F Freislacker skrev:
Går också i tankarna att sätta ny träpanel och har idag plåt. Kul att se att det verkar gått bra med att sätta ny panel direkt uppepå, känns som att det kan spara en hel del jobb!

Satte ni någon distanshylsa eller liknande mellan nya spikregel och plåten för att få den att fästa bra? Eller drog ni bara fast den direkt mot plåten? (tänker att det kan bli lite svajigt)
F Freislacker skrev:
Går också i tankarna att sätta ny träpanel och har idag plåt. Kul att se att det verkar gått bra med att sätta ny panel direkt uppepå, känns som att det kan spara en hel del jobb!

Satte ni någon distanshylsa eller liknande mellan nya spikregel och plåten för att få den att fästa bra? Eller drog ni bara fast den direkt mot plåten? (tänker att det kan bli lite svajigt)
Vi spikade reglarna direkt mot plåten, vi har gammal träpanel bakom plåten spikarna fäster i.
Har inte haft några problem med lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.