Hej! Hur ska jag laga detta hål i garageväggen? Verkar vara lättbetong, hönsnät och skadade tegelbitar. Huset är från 1958.

Hur gör jag och vad ska jag använda? Något särskilt att tänka på?
 
  • Hål i garagevägg med exponerat hönsnät, lättbetong och skadade tegelbitar. Fråga om hur skadan ska lagas och vilka material som behövs. Huset byggt 1958.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i garagevägg från 1958 med synligt hönsnät och skador på lättbetong och tegelbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minnesota Minnesota skrev:
Hej! Hur ska jag laga detta hål i garageväggen? Verkar vara lättbetong, hönsnät och skadade tegelbitar. Huset är från 1958.

Hur gör jag och vad ska jag använda? Något särskilt att tänka på?
Det ser ut som att det är en gammal lagning som gått upp igen eftersom det bara verkar vara hönsnät just vid hålet. Är garageväggen ovan mark?
 
Ja, den är ovan mark, inte källare.
 
Då känns det ju lugnare. Jag skulle först försökt få bort allt som sitter löst så man ser omfattningen och hur djupt hålet är.
 
Och det där som du skriver att det är både lättbetong och tegel blandat. Kan det möjligen vara en gammal dörröppning eller fönster som man murat igen? Är det bara det så hade jag bara plockat bort löst och fyllt i ett par vändor med Husfix eller liknande. Sista vändan kan man köra över försiktigt med sopkvast eller liknande för att försöka få en liknande struktur som övrigt. Och sen måla över med silikatfärg eller liknande.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Och det där som du skriver att det är både lättbetong och tegel blandat. Kan det möjligen vara en gammal dörröppning eller fönster som man murat igen? Är det bara det så hade jag bara plockat bort löst och fyllt i ett par vändor med Husfix eller liknande. Sista vändan kan man köra över med sopkvast för att få liknande struktur som övrigt. Och sen måla med silikatfärg eller liknande.
Knappast gammalt fönster eller dörr eftersom väggen går in till grannen.

Varför silikatfärg? :)
 
Minnesota Minnesota skrev:
Knappast gammalt fönster eller dörr eftersom väggen går in till grannen.

Varför silikatfärg? :)
Ok, framgick inte att det var boningshus bakom. Silikatfärg är bra på puts och liknande då det "andas" så man inte stänger in fukt. Men om det är uppvärmt utrymme bakom så är det inget problem.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Ok, framgick inte att det var boningshus bakom. Silikatfärg är bra på puts och liknande då det "andas" så man inte stänger in fukt. Men om det är uppvärmt utrymme bakom så är det inget problem.
Tack för hjälpen! 🙏
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.