Jag håller på att jaga efter en sådan pga missljud i utsugsfläkten som ändrar sej vid ändrat varvtal, det finns tyvärr inga reservdelar på Saldas egen sida.
Jag funderar på att byta hela enheten till något bättre där man kan stänga av eltillskottet och ha ett läge där växlaren kan stoppas sommartid så att man inte värmer luften som kommer in och den ska gärna vara ganska kompakt så att den kan monteras i källarens tak istället för att ta upp golvyta i teknikrummet.
 
Låter på beskrivningen som lagerfel. Söker du efter en ny fläkt eller funderar du på att byta lager i den?
 
S svebbe skrev:
Låter på beskrivningen som lagerfel. Söker du efter en ny fläkt eller funderar du på att byta lager i den?
Båda delar, jag har hittat ett par ställen som ska ha runt 5000:- för en fläkt med frakten vilket jag tycker är väl dyrt för om den ena fläkten är på g nu så lär väl nästa ryka i vinter, jag har sökt på nätet utan begränsning men bara fått träffar på svenska företag tyvärr.
Frågan är hur avancerat det kan vara att byta lagren.
 
M maxmsm skrev:
Båda delar, jag har hittat ett par ställen som ska ha runt 5000:- för en fläkt med frakten vilket jag tycker är väl dyrt för om den ena fläkten är på g nu så lär väl nästa ryka i vinter, jag har sökt på nätet utan begränsning men bara fått träffar på svenska företag tyvärr.
Frågan är hur avancerat det kan vara att byta lagren.
Det är inte så avancerat om man har rätt verktyg. Gör det rätt ofta i yrket, fast då är det kommersiella aggregat, trist att många köper helt nya motorer i onödan.
Ser ut att vara ebm-papst motorer när jag såg någon bild på Google. Du kan ju skicka över någon bild på motorerna om du vill.
 
S svebbe skrev:
Det är inte så avancerat om man har rätt verktyg. Gör det rätt ofta i yrket, fast då är det kommersiella aggregat, trist att många köper helt nya motorer i onödan.
Ser ut att vara ebm-papst motorer när jag såg någon bild på Google. Du kan ju skicka över någon bild på motorerna om du vill.
Jag hittar ingen bild just nu, jag hittade detta i en manual på nätet om fläktarna:
10 | ENRIRS 400-700 H EKO 3.0 v2019.06
18.2. FAN

- The motor is of heavy duty ball bearing construction. The motor is completely sealed and requires no lubrication for the life of the motor

Jag är lite i fundering på att om vi ska byta mot ett annat aggregat pga den usla kvaliteten, denna har varit igång i ca 7 år och att då behöva börja byta fläktar a 5000:-/st då kanske det är bättre att satsa på något som har sommarläge och att man kan stänga av den elektriska värmaren och låta LVVP´n stå för värmen ensam.
 
S svebbe skrev:
Det är inte så avancerat om man har rätt verktyg. Gör det rätt ofta i yrket, fast då är det kommersiella aggregat, trist att många köper helt nya motorer i onödan.
Ser ut att vara ebm-papst motorer när jag såg någon bild på Google. Du kan ju skicka över någon bild på motorerna om du vill.
Detta är de enda bilderna jag har, inga med urplockade fläktar.

Bild på en öppen ventilationstrumma med synliga komponenter och kopplingar inuti, inga urmonterade fläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild som visar insidan av en ventilationsenhet med flera fläktar och filter synliga. Enheten är öppen för att visa komponenterna inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste tyvärr ha bilder på fläktarnas typskyltar om man ska veta vad det är för modell. Brukar sitta på motorn den gråa delen av fläkten.
Men jag kan hålla med dig om att om den saknar alla funktioner så kanske man ska kolla på något annat. Lite synd när det är så pass nytt aggregat att det saknar så simpla funktioner. Det finns ingen kontrollpanel där man kan ställa in temp, nattkyla, uppvärmningsperioder osv..? Låter ju verkligen sjukt att man köper ett dyrt aggregat och sen är den mest som en fläkt som går på fasta värden.
 
S svebbe skrev:
Måste tyvärr ha bilder på fläktarnas typskyltar om man ska veta vad det är för modell. Brukar sitta på motorn den gråa delen av fläkten.
Men jag kan hålla med dig om att om den saknar alla funktioner så kanske man ska kolla på något annat. Lite synd när det är så pass nytt aggregat att det saknar så simpla funktioner. Det finns ingen kontrollpanel där man kan ställa in temp, nattkyla, uppvärmningsperioder osv..? Låter ju verkligen sjukt att man köper ett dyrt aggregat och sen är den mest som en fläkt som går på fasta värden.
Jag ska se om jag hinner att plocka loss en fläkt i veckan och ta lite bilder.
Jag hittar inget varken i manualen eller i displayen, det var inte jag som valde den utan de som skulle vara experter fick göra det och när jag efter en del problem redan när den var ett par veckor gammal frågade varför de valde denna blev svaret att den såg snygg ut.....
Det är viktigt att det ser snyggt ut i källaren!
 
M maxmsm skrev:
Jag ska se om jag hinner att plocka loss en fläkt i veckan och ta lite bilder.
Jag hittar inget varken i manualen eller i displayen, det var inte jag som valde den utan de som skulle vara experter fick göra det och när jag efter en del problem redan när den var ett par veckor gammal frågade varför de valde denna blev svaret att den såg snygg ut.....
Det är viktigt att det ser snyggt ut i källaren!
Trist när såna som inte har koll kallar sig experter och lurar köparen. Utifrån det lilla jag kollat på nätet så verkar det ju inte finnas så mycket information om hur man ställer in den.
Såg det fanns en bild på nätet på fläkten, sitter en båge på den. Troligtvis så sitter bara aggregat tillverkarens uppgifter där. Däremot på sidan av fläkten kan det sitta mer info om fläkten.
 
  • Bild på en fläkt med en metalldel fäst ovanpå. En vit pil pekar mot mitten av fläkten, där ytterligare detaljer kan finnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svebbe skrev:
Trist när såna som inte har koll kallar sig experter och lurar köparen. Utifrån det lilla jag kollat på nätet så verkar det ju inte finnas så mycket information om hur man ställer in den.
Såg det fanns en bild på nätet på fläkten, sitter en båge på den. Troligtvis så sitter bara aggregat tillverkarens uppgifter där. Däremot på sidan av fläkten kan det sitta mer info om fläkten.
Precis så ser de ut, kan det tänkas vara möjligt att byta lager i en sådan?
 
M maxmsm skrev:
Precis så ser de ut, kan det tänkas vara möjligt att byta lager i en sådan?
De flesta elmotorer går att byta lager i. Skulle bara vilja se mer bilder på din för att se om det är en ebm-papst som jag misstänker att det är. Om det är det så är det någon timmes jobb och två skf lager
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S svebbe skrev:
De flesta elmotorer går att byta lager i. Skulle bara vilja se mer bilder på din för att se om det är en ebm-papst som jag misstänker att det är. Om det är det så är det någon timmes jobb och två skf lager
Jag kanske hinner plocka ut den i slutet av veckan och ta flera bilder i olika vinklar på den.
 
Här kommer ett par bilder på den urplockade fläkten.

Närbild på en urplockad fläktmotor, med synlig etikett och detaljer på fläktbladen, omgiven av diverse andra föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Urplockad fläkt med synliga skruvar och kablar på ett golv, en del står lutad mot en vägg och en annan del är monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Den urplockade fläkten ligger på ett bord bredvid en mätbägare och en dunk, omgiven av diverse hushållsartiklar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M maxmsm skrev:
Här kommer ett par bilder på den urplockade fläkten.

[bild]


[bild]



[bild]
Ja den där motorn är inga problem att byta lager I. Om det är de lager jag tror det är så ligger de på max 100kr/st. 200kr per motor.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S svebbe skrev:
Ja den där motorn är inga problem att byta lager I. Om det är de lager jag tror det är så ligger de på max 100kr/st. 200kr per motor.
Kanon!
Skruvar man bort de 4 skruvarna till fästramen och lossar skruvarna under för att få isär motorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.