Källararbeten diskuteras mycket, men något svar på min fråga verkar jag inte kunna hitta. Någon som kan hjälpa till?

Vi håller på att renoverar en del av vår nydränerade källare. Invändigt blir det betong - distans (dvs luftspalt) - plåtreglar - dubbla gipsskivor. Mellanrum mellan golv och vägg samt vägg och tak för att säkerställa cirkulation, ingen isolering.
Min fråga är som följer: vad tusan använder man för material till distanserna mellan yttervägg och plåtregel? Behöver kunna justera distansen eftersom väggen ej är helt rak.
 
Vad ska distanserna ha för funktion? Plåtreglarna går väl från golv till tak och behöver ju normalt inte förankras i väggen.
 
Hm. Tänkte ha dem just för att kunna fästa reglarna i väggen. Att fästa reglarna i golv och tak skulle lösa problemet, men vi hade tänkt att lägga klinker ändå ut till ytterväggen, vilket skulle innebära att vi måste borra i klinkret för att fästa reglarna. Känns mindre bra?
 
Jag skulle ha byggt väggen först och sedan lagt golvet. Är det så att du vill kunna ta bort väggen i framtiden och kunna behålla golvet?

Annars, distanser i valfri längd kan du kanske klippa till av spillbitar från plåtreglarna.
 
it-snubben skrev:
Jag skulle ha byggt väggen först och sedan lagt golvet. Är det så att du vill kunna ta bort väggen i framtiden och kunna behålla golvet?
Nej, det var snarare så att eftersom vi vill lämna luftspalt mellan vägg och golv så tänkte vi att det var snyggare att låta golvet gå in under väggen. En alternativ lösning är att köpa ventilerade socklar och dölja övergången, då hade det fungerat att fästa reglarna i golvet. Tål att tänkas på.

it-snubben skrev:
Annars, distanser i valfri längd kan du kanske klippa till av spillbitar från plåtreglarna.
Var det jag funderade på också, det borde väl fungera? Men att fästa i golv och tak låter onekligen frestande - mycket mindre pill.
 
Finns ju plastdistanser som man använder när man sätter fönster och dörrar. Dessa finns i olika tjocklekar och borde passa bra att lägga under regeln så ni får luftning under.
 
hur hade ni tänkt göra den dagen ni vill byta klinkergolv? Riva väggen? Jag hade byggt väggen först och lagt golvet sen.
 
Henriettae skrev:
Källararbeten diskuteras mycket, men något svar på min fråga verkar jag inte kunna hitta. Någon som kan hjälpa till?

Vi håller på att renoverar en del av vår nydränerade källare. Invändigt blir det betong - distans (dvs luftspalt) - plåtreglar - dubbla gipsskivor. Mellanrum mellan golv och vägg samt vägg och tak för att säkerställa cirkulation, ingen isolering.
Min fråga är som följer: vad tusan använder man för material till distanserna mellan yttervägg och plåtregel? Behöver kunna justera distansen eftersom väggen ej är helt rak.
Jag köpte billiga galvade plåtvinklar i olika storlekar.
Plugg o skruv i källarväggen, skruv i plåtregeln!
Använde en eller två per regel, men då fäste jag i tak o golv också.
 
Tack för tipsen!
Blir nog till att skruva i golvet. Där ligger i och för sig golvvärme, men inte så långt ut att vi riskerar att pricka den, ;)

fn76 - Har inte tänkt på det, faktiskt. Ser golvet som mer permanent än väggarna. :) Så ja, om vi gör så antar jag att vi river väggarna för att byta golvet.
 
Milkshaken
Henriettae: Man kan bygga väggen först och sen gå emot med klinkersen.. Man bara döljer det med en snygg golvlist...
Väggen e mer permanent än golvet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.