Nu vet jag inte om detta hamnar i rätt tråd...

Håller på att städa (sanera) en lägenhet åt en anhörig. Det ska in någon som får ta hand om resterande städning efter jag tagit det värsta. Men t.ex. köksfläkten är bedrövlig inuti. Ska jag ge mig på att rengöra den, och i så fall hur? Eller är det hyresvärden som ska ordna med detta? Trodde sådant gjordes regelbundet i lägenheter, men här kan ingen ha blivit insläppt på flera år 😣

Det står också ett kylskåp som skulle behöva rengöras under/bakom och jag lyckas inte rubba det. Känns brandfarligt med allt damm (har tagit det jag kan dit dammsugaren når). Kan en städfirma göra detta, eller är det åter igen hyresvärden som ska kontaktas?

Kan någon snälla ge mig vägledning i detta kaos....
 
Det faller på hyresgäst att hålla rent så om inte din annhörig gör det, kommer hyresvärden sannolikt debitera för utebliven flyttstädning. Köksfläktar som inte hålls efter blir rejält grisiga med fett som härdar och det gäller att man har rätt rengöring och bra med redskap. Allt som kan och lite till, tar man med fördel loss och rengör i diskho med riktigt hett vatten.

Kylskåp kan ibland "klibba" fast i intillliggande högskåp. Då gäller det att få in något tunt att bräcka med, ex en stållinjal utan vassa kanter som man trycker in/drar ur tills den kan löpa fritt.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Det faller på hyresgäst att hålla rent så om inte din annhörig gör det, kommer hyresvärden sannolikt debitera för utebliven flyttstädning. Köksfläktar som inte hålls efter blir rejält grisiga med fett som härdar och det gäller att man har rätt rengöring och bra med redskap. Allt som kan och lite till, tar man med fördel loss och rengör i diskho med riktigt hett vatten.

Kylskåp kan ibland "klibba" fast i intillliggande högskåp. Då gäller det att få in något tunt att bräcka med, ex en stållinjal utan vassa kanter som man trycker in/drar ur tills den kan löpa fritt.
Vad menar du med "utebliven flyttstädning". Personen bor kvar, men ligger på sjukhus. Det ska in insatser med kommun osv, men jag försöker ta så mkt jag kan just nu...
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Köksfläkten rengörs enklast med bilavfettning. Spruta på och låt verka. Skrubba sedan med skrubbsvamp med handskar och mycket ljummet diskmedelsvatten i sprutflaska. Luktar några dagar efter saneringen.

Även alkalisk målartvätt kan fungera. Luktar mindre.

Effekten av handdiskmedel och såpa är... modest... på härdat fett av denna typ. Passar bättre för den som faktiskt städar regelbundet under året.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Vad menar du med "utebliven flyttstädning". Personen bor kvar, men ligger på sjukhus. Det ska in insatser med kommun osv, men jag försöker ta så mkt jag kan just nu...
Ah, jag som läste slarvigt och tänkte att det handlade om flytt till annat boende.

Fint att du ställer upp och snyggar till innan kommunen tar över
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Effekten av handdiskmedel och såpa är... modest... på härdat fett av denna typ. Passar bättre för den som faktiskt städar regelbundet under året.

Håller med, samma sak med Ajax och andra 'köksrengöringar' med superlativen att vara fettlösande, ger ganska ynklig verkan när olja och fett har härdat lite. - starkt alkaliska regöring med eller utan tensider är det som biter - ha skyddsglasögon och tvätta/duscha fort om du får det på naken hud.

Det som verkligen imponerar men är höga risker för att skada sig själv av stänk om man inte skyddar sig ordentligt är kaustiksoda upplöst i vatten - spruta på den feta ytan - man ser det gulnar och helt plötligt rinner det iväg som såpa... - dock gör det inte på aluminiumytor...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köksfläkten rengörs enklast med bilavfettning. Spruta på och låt verka. Skrubba sedan med skrubbsvamp med handskar och mycket ljummet diskmedelsvatten i sprutflaska. Luktar några dagar efter saneringen.

Även alkalisk målartvätt kan fungera. Luktar mindre.

Effekten av handdiskmedel och såpa är... modest... på härdat fett av denna typ. Passar bättre för den som faktiskt städar regelbundet under året.
Ah det ska jag testa, tack! Har faktiskt fått bort det runt omkring med ugnsrengöring. Det är inuti som är knepigt. Det verkar inte finnas något som går att plocka isär, och ventilen går inte rakt upp utan sitter lite på sidan så det är knepigt att komma åt. Är också rädd för att något ska dra igång…

Bifogar en bild som ses på egen risk… Det som är utanför är alltså rent nu, men inte uppåt/inuti
 
  • Smutsig ventil i ett kök med ingrodd smuts och fett på insidan och runt kanten. Rengjord yta syns delvis runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
RoTe
  • Laddar…
Som sagt alkalisk bilavfettning är kanske första steget, hjälper inte det....

Gamla sortens ungsrengöring var i princip en smet av NaOH - dagens försöker man få till något liknande med kat och anjon-tensider beroende på tillverkare men de ligger i en annan och lägre liga än motsvarande alkaliska rengöringsmedel.

Målarsoda med typ 100 gram löst i 1 liter vatten har pH 12,18, även om du skulle lösa så mycket soda att det inte löser sig mer (mättad lösning), så kommer pH bara ligga på pH 12.32 typ. - blanda ut en mindre skvätt i vatten, liten kläm diskmedel och pensla på ett område och se om det händer något (undvik spray pga dimbildningen som sker lätt) - det är inte lika effektiv som NaOH (kaustiksoda) men stänk och annat ger inte lika stora skador som stark NaOH på skinn och ögon. - som alltid skyddsglasögon och helst ansiktsskärm också, läckfria gummihandskar som typ diskhandskar och förkläder och skobeklädnad (läs stövlar) som inte suger igenom vätska mot hud om det skulle bli blött på utsidan, ha också typ trippelvikt byggplast på golvet då spill av det kan ge rejäla skador på golv.

- det är när alkalie sugs in i kläder (som våt strumpa, efter ärmen när man håller högt etc.) och sedan ligger mot hud som ger de värsta skadorna eftersom det kan pågå länge och inte märks förrän det har blivit riktigt illa - det varnar inte!

När du jobbar uppåt så kommer det alltid rinna efter flaskors utsida, penslar etc. mot dig och dina händer vare sig du vill eller inte och även om du har gummihandskar så måste du försäkra dig att det inte rinner in i armkragen och sugs upp och sedan ligger mot huden lång tid innan du märker det...

Natriumsoda i hyfsad ren form kan man köpa som pH+ för poolkemikalier om man inte hittar det i annan form då det säljs under många olika namn och när du frågar efter målarsoda så kommer färgbutiken att peka på målartvätt på dunk för löjligt mycket pengar sedd per substansmängd och inte så stark som du vill ha den.

Bikarbonat är inte natriumsoda, men kan göras till natrumsoda genom att rosta den på varm platta eller i ugn i typ 200 grader - det ger en väldigt karaktäristisk strukturförändring av pulvret när det övergår från den ena till det andra, soda går sakta över till bikarbonat igen när det är utsatt för luft i lång tid av luftens koldioxid.

Natriumsodan hälls i vatten i pulverform under konstant omrörning tills allt har löst sig - så fort det lägger sig och samlas så blir det väldigt snabbt sodasten, som löser sig betydligt mer långsamt. Vätskan kommer vara dimmig ganska lång stund vid omrörning. Vill man ha det mer viskös så är det lämplig att blanda i tapetklister, men samtidigt minskar rörligheten för alkalies att ta sig in i den härdade fettet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en Franke/Futurum kåpa.
Du bör kunna plocka loss den stora plåten på undersidan som filtret sitter i.

Dra ur stickproppen (antar att du redan gjort det).
Plocka bort lampglaset bör sitta 2 skruv där under.
Minns inte om det är 2 eller 4 skruv till i plåten (2 skruv i framkant och 2 skruv nära runa hålet).
Vik ner plåten i framkant och dra lite mot dig (plåten hänger på 2 små vinklar mot väggen).
Dem kåpor jag sett så är det torx-skruv (gissar T10)

Tänker så att du slipper stå och jobba för mycket i en dum vinkel med starka kemikalier.
Och du kommer lättare åt insidan i kåpan.

Alternativ: När du tar bort lampglaset sitter det en typ skylt, kolla vad en ny kåpa kostar jämfört med att jobba med starka kemikalier i ett par timmar.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Tack för alla tips! Bilavfettning funkade superbra, det gick att få allt rent och fint! Det trodde jag aldrig 😅
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.