H
Vrana Vrana skrev:
Kanske urbota dum fråga men vad menas med brister i sammanhanget? Hur skulle en indikation på faktiska problem se ut? Svårt att förmedla i text men frågorna är genuina försöker inte vara dryg.
Brister som gör att det blir fuktskador eller eventuella andra följdskador. Prata med besikningsmannen.
 
BirgitS
Badrum från 1984 har golvbrunnar som inte har varit godkända sen tidigt 90-tal eftersom det inte går att få till en helt tät anslutning mellan dem och våtrumsmattor. Det är därför olämpligt att duscha direkt på våtrumsmattan, så badkar eller duschkabin bör användas som skickar vattnet direkt ner i golvbrunnen.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Risken med ett trasigt badrum är fuktskador som kan sprida sig. Den tekniska livslängden är den tid man kan förvänta sig att något håller. I verkligen kan något hålla mycket längre, eller kortare tid.

Du verkar inte vilja renovera för att höja standarden eller förändra utseendet, så mitt förslag är att du riskminimerar med en duschkabin eller badkar och håller uppsikt på tecken på skador som beskrivits ovan.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker så här, ser allting fräscht ut idag och det aldrig varit några problem eller täcken på fuktproblem hade jag inte gjort något bara för att det är gammalt. Haft mer problem med klåpare som bygger nytt än saker som funkar problemfritt sedan urminnes och plötsligt havererat. Börjar plastmattan se torr ut eller det blir sprickor/bubblor vid golvbrunn absolut dags att byta.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Hej! Är ny husägare och enligt besiktningsmannen borde badrummet fr 1984 bytas ut. Det är plastmatta i golvet och kaklade väggar. Vi tittar på att göra om det och jag undrar vilka skäl som finns till att inte återanvända toastol, handfat, bidet osv? Det är ju en liten besparing i sammanhanget badrumsrenovering så jag vill inte vara dumsnål, men ser heller inget fel på grejerna så känns dumt att kasta?

Har ni några erfarenheter?
Funkar det, så rulla på, du verkar ju ändå inte ha några estetiska önskemål då du funderar på att behålla i sammanhanget så billiga saker. Biden, vad tänker du att den tillför 😂
 
kisumisu
Vrana Vrana skrev:
Hej! Är ny husägare och enligt besiktningsmannen borde badrummet fr 1984 bytas ut. Det är plastmatta i golvet och kaklade väggar. Vi tittar på att göra om det och jag undrar vilka skäl som finns till att inte återanvända toastol, handfat, bidet osv? Det är ju en liten besparing i sammanhanget badrumsrenovering så jag vill inte vara dumsnål, men ser heller inget fel på grejerna så känns dumt att kasta?

Har ni några erfarenheter?
Låter som en anticimex besiktning?

Jag fick fel att badrummet var gjort själv utan intyg att det enligt regler ska finnas våtrumsintyg efter ett visst år.

När jag bytte försäkringsbolag ingick igen en ny anticimex besiktning. Den här gången sade jag att badrummet var äldre än den är!

Då hade den plötsligt nått teknisk ålder och försäkring gäller inte därför...haha 👏😂

Försäkringsbolagen gör allt för att slippa betala eller ge sämre premier! 🤔

Det väl lika bra köra slut på allt och byta sen när det verkligen behövs och inte lyssna på massa svammel!

Sen är många nya toastolar FÖR snålspolande så för att få optimalt inte få stopp i avlopp krävs större ingrepp dvs helt stambyte i hela huset...många toastolar håller inte heller den kvaliten som äldre gör dvs kommer aldrig hålla så länge. Jag fick tex byta Swedberg stol från tidigt 2000 tal nångång 2012, köpte Gustavsbergs och där hölll knapparna ca 6år tills det behövdes bytas.
I lilltoan har jag original 1970 tal modell bytte packning för ca 50kr i den och sen var den okej igen!
 
Redigerat:
Robert63 Robert63 skrev:
Biden, vad tänker du att den tillför
Det trodde jag var allmänt känd kunskap. 😉 Men här kommer en beskrivning.

Instruktioner för hur man använder en bidé, inklusive att sätta sig på sittplattan, använda justerbar vattenstråle, och torka sig med toalettpapper eller handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 4 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Biden, vad tänker du att den tillför 😂
Varsågod.

 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte svar men kommentar till täthet för toalettavlopp: Köp aldrig en WC-stol med dolt vattenlås under stolen. Det är omöjligt att se om man lyckas få gummimanschetten tät. Man måste vara utseendefixerad och sakna luktsinne för att designa något så dumt som dolda vattenlås. Dessutom synes nya manschetter vara trängre än gamla genom att ha några mm mindre diameter på centrumhålet. Smörjmedel synes inte hindra att manschetten gärna blir sned när stolen sätts på och man får inläckage av avloppslukt. Tyvärr går det inte att se om WC-stolen har dolt vattenlås. Kanske snyggt men idfiotiskt. Vid inköp av nya manschetter kolla innerdiameten mycket noga och dess mjukhet på olika fabrikat och jämför med den gamla manschetten.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
bjorn.dahlroth bjorn.dahlroth skrev:
Kanske inte svar men kommentar till täthet för toalettavlopp: Köp aldrig en WC-stol med dolt vattenlås under stolen. Det är omöjligt att se om man lyckas få gummimanschetten tät. Man måste vara utseendefixerad och sakna luktsinne för att designa något så dumt som dolda vattenlås. Dessutom synes nya manschetter vara trängre än gamla genom att ha några mm mindre diameter på centrumhålet. Smörjmedel synes inte hindra att manschetten gärna blir sned när stolen sätts på och man får inläckage av avloppslukt. Tyvärr går det inte att se om WC-stolen har dolt vattenlås. Kanske snyggt men idfiotiskt. Vid inköp av nya manschetter kolla innerdiameten mycket noga och dess mjukhet på olika fabrikat och jämför med den gamla manschetten.
Björn Dahlroth
Dolt vattenlås är väl att betrakta som branschstandard idag. Jag har själv lyckats montera 2st här hemma utan nämnvärda VVS-erfarenheter.

Finns ju endast ett fåtal modeller som fortfarande har synliga vattenlås.
 
bjorn.dahlroth bjorn.dahlroth skrev:
Kanske inte svar men kommentar till täthet för toalettavlopp: Köp aldrig en WC-stol med dolt vattenlås under stolen. Det är omöjligt att se om man lyckas få gummimanschetten tät. Man måste vara utseendefixerad och sakna luktsinne för att designa något så dumt som dolda vattenlås. Dessutom synes nya manschetter vara trängre än gamla genom att ha några mm mindre diameter på centrumhålet. Smörjmedel synes inte hindra att manschetten gärna blir sned när stolen sätts på och man får inläckage av avloppslukt. Tyvärr går det inte att se om WC-stolen har dolt vattenlås. Kanske snyggt men idfiotiskt. Vid inköp av nya manschetter kolla innerdiameten mycket noga och dess mjukhet på olika fabrikat och jämför med den gamla manschetten.
Björn Dahlroth
Sorry men det var det dummaste jag hört tyvärr... 99/100 stolar idag är med dolt vattenlås och jag vet inte hur många vi monterat i de badrum vi renoverat under alla år men måååånga är det och det har aldrig varit några problem.... om man vet vad man sysslar med och använder rätt grejer.
Ytterst sällsynt vid renoveringar att man använder "gummit" jag antar att du syftar på och som krängs över 110-röret.
Sedan många år använder man sig oftast av en stos med mycket mjukare gummi och tätning vilket gör att det inte är några som helst problem och få det tätt.

Till TS, så är det inga problem att återanvända gammal inredning mer än om det riskerar gå sönder vid demonteringen och sen är det ju rent estetiskt.
Själv skulle jag ha svårt och lägga en massa pengar på att göra om allt i badrummet nytt och fräscht för att sen sätta in 40 år gamla saker igen.
 
  • Gilla
Liljeros och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.