Har nyborrad brunn 2023 på sommarstället. Bra vatten enligt lab. Samma vid start 2024. Några veckor senare stark svavellukt. Köpte en syreaktivator som monterades. Tycker det fortfarande finns en antydan av svavel. Brukar dessa ALLTID fungera ?
Läste på beskrivning att en ventil skall öppna få Hydropressen är fylld och tömma Syreaktivatorn. Ser bara att det rinner väldigt lite vatten ur dem slangen. Är detta tillräckligt ? Någon på förs.stället sade att Syreaktivatorn skulle tömmas då pumpen stannar, då skulle det behöva rinna väldigt fort och mycket. Slangen är bara ca. 8 mm. Ser att det rör sig i slangen, men bara lite vatten.
 
Informationen är för dålig för att jag skulle kunna se hur det hela är tänkt att fungera.

Men min gissning är att tuben blir långt ifrån fylld med vatten och det mesta är luftfyllt då principen är att man scrubbar vattnet genom luften i tuben för att minska mängden svavelväte och samtidigt syresätter vattnet och ev. järn i vattnet som oxideras bidrar också att minska på svavevätet som då blir kvar i luftvolymen och genom tryckväxlingarna mellan pumpstart och pumpstopp och att det blir trycklöst mellan pump-periodena samt läckan i toppen gör att man få ett luftutbyte i filtret hela tiden.

Du får nosa i toppen vid ventilen medans systemet arbetar om det stinker svavelväte där - men kom ihåg att näsan dövas snabbt av svavelväte.

Känns som att det är en klurgubbe bakom hela konstruktionen...

Kolla i avloppslangen i hur mycket vätska som kommer per arbetscykel - har du också spolat den med kranen regelbundet (medans pumpen arbetar) och hur är då vattnet som sprutar ut då - rostfärgat ??

---

Sådana behandlingssteg reducerar svavelvätemängden med en viss kvot och om det gått från stark svavelväte till bara noterbart doft så skulle jag lämna som det är då steget förmodligen har tagit bort över 99% av gaserna. - våra sinnen är ofta skalad efter Log10 vilket ger att en upplevd halvering så har man i själva verket minskat 9/10-delar - är styrkan upplevs 1/4-del av ursprunget så har man tagit bort 99/100-delar osv. tills man når luktgränsen och det behövs inte mycket svavelväte för att det skall lukta starkt.

Ett av problemen med hydropresslösning är att behandlingstiden är kort vid sådana lösningar i jämförelse med en hydroforlösning med luftning då där kan vattnet vara i många timmar i hydroforen innan det går ut till brukaren medans det har bara tiden på några sekunder när det går igenom din lösning och med lite eftermognad i din hydropress som bäst.
 
S Syreaktivator skrev:
Har nyborrad brunn 2023 på sommarstället. Bra vatten enligt lab. Samma vid start 2024. Några veckor senare stark svavellukt. Köpte en syreaktivator som monterades. Tycker det fortfarande finns en antydan av svavel. Brukar dessa ALLTID fungera ?
Läste på beskrivning att en ventil skall öppna få Hydropressen är fylld och tömma Syreaktivatorn. Ser bara att det rinner väldigt lite vatten ur dem slangen. Är detta tillräckligt ? Någon på förs.stället sade att Syreaktivatorn skulle tömmas då pumpen stannar, då skulle det behöva rinna väldigt fort och mycket. Slangen är bara ca. 8 mm. Ser att det rör sig i slangen, men bara lite vatten.
Jag har bara haft denna en vecka och använde den nu i helgen. För säkerhet skull öppnade jag ventilen helt och det kom helt rent vatten. Var närmast undrande över att det kommer så lite vatten då ventilen är aktiverad. Men som Du skrivet. Det är jättestor skillnad på lukten nu och tidigare.
 
Ge det lite tid så det får hitta fungerande arbetsläge, men som vanligt, är det järn i vattnet och det oxideras så blir det fällning, och fällning med tiden blir mer kompakt och det kläggar igen och till sist blir det stopp någonstans. - gör en underhållsschema typ 1 ggr månaden eller per kvartal beroende om det är mycket rostvatten eller lite rostvatten som kommer ut. Ta det som en runda och motionera alla andra kranar säkerhetsventiler som fins i fastigheten. kranar som inte fungerar när man behöver dem beror på att de inte har rörts på oftast ett stort antal år - notera dess ursprungliga läge bara om de inte är i uppenbar ändläge, och räkna varv om det är mer än 1 varv i rörelse.
 
X xxargs skrev:
Ge det lite tid så det får hitta fungerande arbetsläge, men som vanligt, är det järn i vattnet och det oxideras så blir det fällning, och fällning med tiden blir mer kompakt och det kläggar igen och till sist blir det stopp någonstans. - gör en underhållsschema typ 1 ggr månaden eller per kvartal beroende om det är mycket rostvatten eller lite rostvatten som kommer ut. Ta det som en runda och motionera alla andra kranar säkerhetsventiler som fins i fastigheten. kranar som inte fungerar när man behöver dem beror på att de inte har rörts på oftast ett stort antal år - notera dess ursprungliga läge bara om de inte är i uppenbar ändläge, och räkna varv om det är mer än 1 varv i rörelse.
Hej. Jag kollade med leverantören av Syreaktivatorn, och fick reda på att kranen vid dränage ventilen alltid skall vara öppen. Stod inget om I beskrivningen. Man tror ju att den var till för att öppna flödet kontinuerligt vid behov. Det skall tydligen rinna ut ca. 1,4 liter per minut då pumpen stannat.
Då skall det fungera fullt ut. Men, det blir ju en del vatten. Så då hoppas vi att problemet är löst.
 
Jag har en snarlik syreaktivator/syrepelare från ENWA.

När jag flyttade in var den igenkorkad av skräp och hela tiden vattenfylld. Fugnerade således inte.

Efter rengöring har den börjat fungera och all svavellukt/dålig smak har försvunnit (i kombination med ett järn och manganfilter visserligen).

När pumpen går så sprutar det med högt tryck ut det lilla slangen. Det sitter någon sorts strypning på den med ett hål som är uppskattningsvis 2mm i diameter. När pumpen stannar slår backventilen till så det enda trycket som finns kvar är det som finns i själva syrepelaren.

Jag antar att det är en luftkudde i syrepelaren som fungerar som en liten hydrofor. Denna verkar trycka ut det mesta av vattnet som finns kvar och strålens tryck avtar. Det tar några minuter innan det slutar rinna helt och då verkar pelaren vara helt tom.

Tar man ut vatten kontinuerligt, typ dusch, hinner det aldrig rinna klart mellan pumpens tillslag, men det verkar ändå finnas luft kvar så det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.