Hej, jag har ett problem, huset vi köpte 2019, är byggt 1970 , är ett sk A-hus med med vidbyggt garage med carport emellan, man når garaget inifrån. Under årens lopp har förbättringar och renoveringar skett , i form av nytt kök, badrum mm. Bjälkar och plasttak över carporten, har bytts ut till nytt , då det va dåligt skick , nu till problemet, när huset byggdes , så drogs en stupränna genom garage väggen från carporten, då utloppet till dagvattnet går genom garagegolvet🥴 , min tanke är att nyttja carporten som ”kallentre’” , sätta upp ett skjutparti i glas längs öppningen , taket är nyrenoverat, och markytan klätt med trall, en fråga, kan jag ersätta det befintliga röret som är i plåt till ett i plast och låta det även fortsättningsvis gå genom vägg
 
  • Svart stuprör som går genom en vit vägg i en carport med överliggande plasttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt stuprör av plåt som går igenom en vägg och ned i golvet i ett garage. Hyllor med verktyg och föremål syns bredvid röret.
Rickard.
Kan kan du väll men det blir ingen bättre lösning för det, vad tänker du blir bättre av det?

Den ser nästan ut att ligga så nära kanten att man borde kunna undergräva och fippla ut dagvattenröret på utsidan istället men det är svårt att säga utifrån bilderna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vill undvika att det bildas rost i röret genom väggen, då röret suttit där sedan slutet av 90 talet, då hängrännor och garagettaket renoverades , finns papper på det, carportytan , är idag täckt med trall med asfalterad uppfart framför. Tanken är att montera ett skjutparti i glas på den och låta det bli en kallentre’ Att man lät placera utlopp till dagvattnet i garaget när huset byggdes, är en gåta…..de flesta i området har samma problem, många har låtit regnvattnet rinna ut på garageuppfarten genom att byta ut hängrännor och och placera om stuprör för att undvika att att ha ett rör genom väggen och riskera fuktskador i väggen, att undergräva och låta röret gå på andra sidan väggen är inte så lätt, då dagvattenledningen kommer upp ur golvet i garaget , går sen förmodligen under plattan och carportytan till andra väggen ,där ytterligare ett stuprör ansluter till dagvattnet och sedan vidare ut i gatan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.