Jag bor i en lägenhet med 4st säkringar, 10A. Vid dosan till ugn kommer 3 faser ner (grå, brun, svart). Även jord och nolla från samma fem-ledare.

Jag försöker identifiera vilken fas som är till vilken säkring. När jag stänger säkring 2 har jag el i grå och svart. När jag stänger säkring 3 har jag el i brun och svart.

Det är som svart fas är inkopplad på båda säkringarna? Kan någon förklara hur det kan vara så tack?

Tanken är att uppdatera spisugn (230v) med en 230v induktionshäll (två plattor) samt en inbyggd ugn på 230v. Kommer det fungera? Vill ju inte ha dom två på samma fas.

Tack!
 
  • Handritad skiss av fyra säkringar 1-4 samt tre faser: Svart, Brun, och Grå. Beskriver elanslutningen till en ugn och diskuterar fasindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svarta går till säkring 1
Den bruna går till säkring 2
Den grå går till säkring 3
 
  • Gilla
Hansringkvist
  • Laddar…
Men om du stänger av en säkring av tre, så har du ju ström till två av faserna.

Eller menar du att i andra fallet har du två säkringar avstängda?

NU vet vi inte hur dui mäter. Men det är vanligt att ec. en spänningsprovare ger utslag även om säkringen är ur för den fasen. Det kan dels handla om kapacitiv koppling genom isoleringen i trådarna (elektroner rör sig i en tråd som är igång, de påverkar elektroner i en tråd som ligger nära genom sitt elektriska fält, en sådan effekt ger baar en ström på enstaka mikroampere, men finns inget som belastar den avstängda ledningen, så ger en spänningsprovare eller en multimeter utslag).

Det kan även vara bakmatning, om du har två faser fram till din spis, en avstängd. Så kan det gå ström igenom ett av elementen i spisen till den avstängda fasen (det blir ingen ström, för den är ju bruten, men det blir en mätbar spänning).
 
  • Gilla
Hansringkvist
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om du stänger av en säkring av tre, så har du ju ström till två av faserna.

Eller menar du att i andra fallet har du två säkringar avstängda?

NU vet vi inte hur dui mäter. Men det är vanligt att ec. en spänningsprovare ger utslag även om säkringen är ur för den fasen. Det kan dels handla om kapacitiv koppling genom isoleringen i trådarna (elektroner rör sig i en tråd som är igång, de påverkar elektroner i en tråd som ligger nära genom sitt elektriska fält, en sådan effekt ger baar en ström på enstaka mikroampere, men finns inget som belastar den avstängda ledningen, så ger en spänningsprovare eller en multimeter utslag).

Det kan även vara bakmatning, om du har två faser fram till din spis, en avstängd. Så kan det gå ström igenom ett av elementen i spisen till den avstängda fasen (det blir ingen ström, för den är ju bruten, men det blir en mätbar spänning).
Tack! Jag har en vanlig el-penna och den är ju känslig som du nämner. När jag gör om testet, och kopplar in en lampa på faserna så får jag ordning på hur det hänger ihop👍👍!
 
Det är alltid spänning mellan faserna ca 400V. Kräver en en multimeter för att se det du är ute efter. Mätning mellan nolla och fas (säkring) ger då 230V ca. Så om du har 10A per fas, så kan du max utnyttja 2300W per fas
 
  • Gilla
Hansringkvist
  • Laddar…
Fairlane
Är det verkligen trefas? 4 säkringar i lägenheten tyder väl mer på enfas?
Är det enfas och en kabel med fem ledare är nollan överlastad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.