För ett tag sen började jag märka att det dunkade rätt friskt i rören när man stängde kranen i badrummet (som ligger brevid tvättstugan där vvb/inkommande vatten är) hastigt. Först tänkte jag att det var blandarens backventil men då och då hördes slagen även när man stängde andra kranar. Det verkade bara ske när man använde kallvatten. Efter lite letande så har jag upptäckt att problemet framförallt verkar märkas vid inkommande kallvatten till varmvattenberedaren. Det är där det dunkar. Om jag helt stryper inkommande vatten till VVB så dunkar det inte längre när jag stänger av kranen i badrummet och likaså försvinner det om jag stryper vattnet delvis med avstängningsventilen på beredaren eller ballofixen längre ner på röret.

Är det en hållbar lösning att strypa vattnet lite eller kan det leda till framtida problem? Var bör jag göra istället isf?

Vattnet kommer från vår egna brunn medels en hydrofor (eller var det en hydropress? Blandar alltid ihop dom...) och VVB är en gammal thermia svr 50-liters från tidigt 90-tal.
 
G Grossman skrev:
För ett tag sen började jag märka att det dunkade rätt friskt i rören när man stängde kranen i badrummet (som ligger brevid tvättstugan där vvb/inkommande vatten är) hastigt. Först tänkte jag att det var blandarens backventil men då och då hördes slagen även när man stängde andra kranar. Det verkade bara ske när man använde kallvatten. Efter lite letande så har jag upptäckt att problemet framförallt verkar märkas vid inkommande kallvatten till varmvattenberedaren. Det är där det dunkar. Om jag helt stryper inkommande vatten till VVB så dunkar det inte längre när jag stänger av kranen i badrummet och likaså försvinner det om jag stryper vattnet delvis med avstängningsventilen på beredaren eller ballofixen längre ner på röret.

Är det en hållbar lösning att strypa vattnet lite eller kan det leda till framtida problem? Var bör jag göra istället isf?

Vattnet kommer från vår egna brunn medels en hydrofor (eller var det en hydropress? Blandar alltid ihop dom...) och VVB är en gammal thermia svr 50-liters från tidigt 90-tal.
Det fins backventiler i varmvattenberedare och när du stänger snabbt av kallvattenet så kommer den reflekterande rörelsmängdsvågen (vattenslaget) och trycker upp VVB:s tryck en smula till och det klapprar i ventilen.

Du har händelsevis inte ytterligare backventiler mot hydroforen/hydropressen som hindrar att tryckvågen utjämnas sig där?

Du hör symtomen men grundproblemet är att du inte använder mjukstängande kranar och ventiler eller att det kan fjädrar i tex. flexibla slangar närmast de olika tappen.
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Du har händelsevis inte ytterligare backventiler mot hydroforen/hydropressen som hindrar att tryckvågen utjämnas sig där?
Jag ska forska i saken. Rätt nyinflyttad så inte full koll på hur allt är kopplat.
 
G Grossman skrev:
Jag ska forska i saken. Rätt nyinflyttad så inte full koll på hur allt är kopplat.
Jag ser inget men jag är åas inte helt hundra på vad jag letar efter. Så här ser det ut iaf. Pumpen sitter i jordkällaren och slangarna går direkt från den ner i marken för att sen komma upp i tvättstugan.

Jag har kladdat på ena bilden för att markera var inkommande vatten är. Vänster från det sitter vvb och till höger går alla smårör vidare till kök, badrum och tvättstuga.

Kranarna misstänker jag är alla billiga kranar från biltema eller liknande, det står inget varumärke på dom iaf. Är det helt enkelt att dom börjar ge upp och det är det som är problemet? Det är först senaste månaden man har hört något.
 
  • Bild som visar VVS-rör i en jordkällare med färgmarkeringar. Inkommande vatten markerat med blå pil, varmvattenberedare markerad med svart pil och rördelar markerade med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och ventiler inuti en jordkällare markerade för att identifiera inkommande vatten; slangar och kranar är också synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara så att det hela helt enkelt är mitt egna fel. Och en tryckmätare som inte visat riktigt helt rätt. När jag satt och funderade på när det hela började så känns det som om det var i närheten av sist jag fyllde på luft i pumpen. Har något vagt minne av att jag kanske fyllde på lite mer än vanligt. Gick ner nu och kollade trycket med min uppblåsare från ryobi. Trots att jag släppte ut en del luft så verkade den stå kvar på ca 2 bar.

Testade att tömma den helt på luft och blåsa upp den till ca 1.8 bar från noll. Nu smäller det inte i rören längre...
 
Du hade alltså en hydropress i systemet och har eget vatten med pump - inte kommunal vatten ?! - ja då kan det bli lustiga effekter både när det är mycket för lite tryck och när man fyller lite för mycket tryck.

Fins det inte en manometer på vattenmatningen så bör den sättas högt på listan. hydropressens tryck när den är tom på vatten bör ställas vid ca 0.2 bar under den trycket du ser som manometertrycket som lägst och vänder uppåt igen när pumpen startar - då nyttjar man hydropressens utrymme som bäst för så mycket vatten som möjligt per pumpcykel... gör gärna kollen medans du samtidigt spolar kallvatten med ganska stor flöde då det kan ta ett par sekunder från strömpåslag till pumpen av pressotaten innan det faktiskt börja komma vatten från brunnen, speciellt om det är långa ledningar och ytterligare lite tid till om det är mjukstart på pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.