När är det befogat att spola avlopp som underhåll utan konstaterat stopp?

Ungefär vad är rimligt att betala för ett hus med två badrum, separat tvättstuga och diskmaskin i köket?
 
Förebygg genom att undvik allt för snålspolande toaletter, inget fett i köksavloppet, eventuellt luddfilter på tvättmaskinen.

Köp egen högtryckstvätt samt avloppsslang istället om du vill spola.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Förebygg genom att undvik allt för snålspolande toaletter, inget fett i köksavloppet, eventuellt luddfilter på tvättmaskinen.

Köp egen högtryckstvätt samt avloppsslang istället om du vill spola.
Jepp håller med dig helt och hållet.
Köp egen högtryckstvätt och en mist 10m avloppslang/spolslang.
(5 m är för lite tyvärr)
Det kostar dessutom ungefär lika mycket som att anlita ett företag en gång

Personligen spolar jag mina avloppsrör 1 gång om året även om det är lite extremt :D
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Om jag skulle göra det själv så vad letar jag efter för tecken på problem under tiden?
 
Z z_bumbi skrev:
Om jag skulle göra det själv så vad letar jag efter för tecken på problem under tiden?
Om du ska göra det förebyggande så ska du ju inte ha fått för tydliga tecken ;)
Men tecknen brukar vara kluckande ljud, långsam nedrinning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Z z_bumbi skrev:
Om jag skulle göra det själv så vad letar jag efter för tecken på problem under tiden?
Om du menar tecken på framtida problem så är det nog att filma insidan av röret som är bäst.
 
när är huset byggt ?
 
Byggt 65/66

Det jag syftar på.med problem är att jag gissar att det går att läsa av en del hur slang och vatten beter sig så vad letar nan efter för tecken?
 
BirgitS
Det är ju många 60-talshus som har fått problem med inträngande rötter, rör som har satt sig och gjutjärn som har rostat så mycket att det dels är väldigt trånga rör och dels riskerar att gå sönder när man spolar. De företag som spolar och inspekterar brukar använda kamera för att se rörens status.
 
Som några redan nämnt, köp en högtryckstvätt med rörrensningsslang.

Rekommenderar en Annovi Reverberi eller Lavor från indors.eu som brukar ha riktigt bra paketpriser på maskin, slang etc
 
En helt meningslös grej att göra, kan vara direkt skadligt om du har gjutjärn eller känsliga plaströr.

Filma först om du är nyfiken. Jag tycker du bör vänta på tecken på stopp innan du gör något.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Då skippar jag det för den här gången men ska fundera på att filma innan vi gör något med ytan där avloppet går alt filma om det blir stopp.

För övrigt så har jag tillgång till både tvätt och slang men varken en aning om hur jag gör, vilka varningstecken det finns eller någon lust att göra det.
VVS är svartkonst och något jag med glädje betalar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.