Hej, sitter och funderar på bygge och funderar då på placering av garage.

Jag har tänkt bygga hus med golvvärme. Vet inte idag om jag skall ha bergvärme eller L/V-värmepump. Grannen som precis byggt, hade en snygg lösning tyckte jag då han placerade bergvärmepump i garaget och drog kulvert in till huset.

Min fundering då för att se vilka alternativ jag har för att placera garage, är hur långt avstånd man kan ha mellan garage och hus om man skulle dra kulvert, utan att förlora för mycket effekt (vilket jag antar man gör med avstånd) om man skulle driva golvvärmen med antingen bergvärme eller L/V- värmepump?

Finns det andra fördelar/nackdelar man kan ha i åtanke med en sån lösning?

Tack på förhand
 
Mitt lokala värmeverk har rör som är flera mil långa, så du kan lugnt ha vilket avstånd du vill, det är bara att kompensera med rörstorlek och pump. Man får helt enkelt räkna på det i ditt speciella fall. värmeförlusterna är hanterbara om du har färdigisolerade rör och väldränerat där de ligger.
 
Men kulvert kostar en hel del inkl. material och allt grävande så det går väl en gräns (ganska hög) där det blir billigare med t.ex. luftluftvärmepump i garaget. Beror ju också på om man tänker inreda garaget med vatten och avlopp och tak/väggar som en tvätthall. Det går åt väldigt mycket varmvatten när man tvättar bilen särskilt på vintern.
 
J Josth skrev:
Men kulvert kostar en hel del inkl. material och allt grävande så det går väl en gräns (ganska hög) där det blir billigare med t.ex. luftluftvärmepump i garaget. Beror ju också på om man tänker inreda garaget med vatten och avlopp och tak/väggar som en tvätthall. Det går åt väldigt mycket varmvatten när man tvättar bilen särskilt på vintern.
Orsaken att ha den i garaget är ju inte för att värma garaget dock, utan att få undan själva pumpen från huset, vi har väldigt begränsat hur stort vi får bygga
 
Drog själv kulvert när vi byggde garage, skulle ändå ha ner vatten, avlopp, el och nätverk, så när schaktet ändå var öppet så la vi ner en färdig kulvert med fyra pex rör (värme tillopp, retur, varmvatten och vvc). Kostade drygt 8kkr extra (ca 10 meter).
Har samma plan som dig, sätta värmepumpen i garaget för att slippa att ha den i huset där det saknas bra plats. Än så länge har jag inte konverterat huset till vattenburen värme, så kulverten används endast för att förse garaget med varmvatten.
Vad gäller avstånd så får du räkna på det, tillverkarna av färdig kulvert har spec på förväntad värmeförlust, oftast under 0.03W/mK, t.ex. har du 10 meter kulvert och temperaturdifferensen mot mark är 50 grader, då får du 15W i förluster.
 
N Nygge72 skrev:
hur långt avstånd man kan ha mellan garage och hus om man skulle dra kulvert
Beräkningsexempel på 10 meter med "Tubolit" isolering (stängd polyeten) och M22 rör:
Utgångsdata..
Omgivande temperatur (mark): 10 ⁰C
Framledningstemperatur: 50 ⁰C
Tubolit isoleringens termiska konduktans: 0,040 W/(m*K)
Isoleringstjocklek runt röret: 50 mm
Rördiameter: 22 mm

(Tframledning-Tomgivning) / ((1/termisk_konduktans) * (tjocklek_isolering/(pi*(rördiameter+2*tjocklek_isolering)*rörlängd))) = avgiven_effekt
(50-10) / ((1/0.040) * (0.050/(pi*(0.022+2*0.050)*10))) = 123 W

Dvs det röret kommer att förlora 123 W.

Med stängd cells polyuretan som har termisk konduktivitet 0.033 W/(m·K) ?

(50-10) / ((1/0.033) * (0.050/(pi*(0.022+2*0.050)*10))) = 101 W

Mineralull och 1 dm isolering.

(50-10) / ((1/0.040) * (0.100/(pi*(0.022+2*0.100)*10))) = 111 W

Glöm inte att vätskan sedan skall returneras till värmekällan och avger då också värme om än något mindre. Värmeberäkningar kan vara rätt knepiga så verkligheten kan skilja.

För kulvert så kan du kanske gräva ner prefab betongrör ? Eller bara sätt träskivor och gjut en fyrkantig kanal under mark? perfekt för att trycka allt möjligt som behöver gå emellan. Eller bygg en tunnel och gå torrskodd till garaget en bit bort?

Glöm inte att spärra så att möss mm inte kan använda "motorvägen" under mark och komma rakt in i huset eller garage.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.