Vi har tagit bort en radiator under diskhon och nu vill vi täcka detta. Hur skulle ni har gjort det? Jag funderade på gipsskivor och gipsputs, eftersom gipsputs fäster säkert inte på frigolit, men kanske det finns ett bättre sätt?
 
  • En borttagen radiator under en diskho med synliga rör och skadad vägg i behov av täckning, eventuell behov av gipsskivor och gipsputs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskiva funkar om du har några reglar att fästa den i. Är huset isolerat med frigolit?
 
Klamrat fast lite hönsnät å sen bruk , saka med ettt vattenpass mot den andra puts/ betongen ,

Är de ett stenhus ni bor i ,
 
S Småbrukaren skrev:
Gipsskiva funkar om du har några reglar att fästa den i. Är huset isolerat med frigolit?
Ja, huset består av putsfasad, cellplast och sedan lättbetong.

Jag tänkte byggplast, regler och sedan isolering och gips. 🤔
 
R Rickard.lj skrev:
Klamrat fast lite hönsnät å sen bruk , saka med ettt vattenpass mot den andra puts/ betongen ,

Är de ett stenhus ni bor i ,
Huset består av putsfasad, cellplast och sedan lättbetong.

Jag var inne på puts men det är 70mm jag måste komma ut med, så istället tänker jag lite byggplast, regla upp och sedan på med isolering, gips och sedan jämnar ut med lite gipsputs, men känner mig fortfarande lite osäkert. 🤔
 
Ja, plast behövs mot frigoliten, sedan en ram med 45x45 och dubbelgips utanpå. Då får du in 45 isolering.

Bygger 71mm. Kanske funkar?
 
S Småbrukaren skrev:
Ja, plast behövs mot frigoliten, sedan en ram med 45x45 och dubbelgips utanpå. Då får du in 45 isolering.

Bygger 71mm. Kanske funkar?
Nej, det måste bli 70mm men det känns skönt när man känner sig som att man har tänkt rätt (eller tänkt lika fel som andra 😀). Jag kör nog 45 regler och en gipsskiva och sedan gipsputs så blir det jämnt med väggen.

Tack för hjälpen!!!!!
 
Köp ett 11mm dörrfoder och använd som distans så får du 69mm 😉
 
  • Gilla
luksi1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.