Har takventiler enligt bild genom hela bostaden. Blandat från/till-luft. Som ni ser så hänger några av ventilerna ut från taket och gipsen runt omkring ser inge rolig ut. Funderar nu på vad som är bäst åtgärd åt detta för att få det snyggt samt att säkerhetställa att det inte kryper upp värme på vinden.

Vit takventil hänger snett från taket med sprickor i gipset runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftventil i taket med skador i takets gips runt ventilen, som sitter ovanför vägg med ljust blommigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1: ventilerna går genom ångspärren från kattvind till boende miljön. Bör man säkra upp där så att plasten är tät runt ventilerna? Tycker jag ser att det är ganska öppet upp till vinden runt ventilerna (förutom isolering) nämligen så blev fundersam.

Takventil som hänger ner från taket omgivet av skadat gips och synlig isolering runtom hålet där ventilen går igenom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en vind med takstolar och isolering. Verktyg som sax och tejphållare syns på golvet. Snedtaksutrymmet är upplyst av en ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2: innan var det rör som gick ut genom taket med en sarg på. Jag har ersatt dessa med rör utan sarg och knuffat upp ventilerna så att de går mer stilrent mot taket. Kan det utgöra någon extra fuktkänslighet?

Hand som håller en takventil med metallfläns, vit hylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallring, en del av en ventilation i en bostad. Hyllor och andra ventilationsdelar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit takventil monterad i ett vitt tak med synliga skador runt om, eventuellt orsakade av bristande tätning eller ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 3: Bör jag även täta till med en ventilram och hur fäster man isåfall best dem? Molly plugg?

Vit takventil monterad i ett vitt tak med synlig luftkonditioneringskanal och fyrkantig plastplatta runt om, hängande med viss ojämnhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska tilläggas att i besiktningsprotokollet så har det påpekats en liten konvektionsskada på råsponten innefrån vinden. Jag gissar på att det är för att det inte riktigt sluter tätt från boendemiljön till vind och tänkte därför undersöka om jag kan göra något åt hålen för genomföring av ventilation. Takluckan för vinden har jag redan bytt tätningslist på.
 
Hur fick du donen att sitta fast när du tog bort fästramen? Den du tog bort har skåror i sig som sen fjäderbelastningen på donen trycker in i. Fästramen fästs dikt mot undertaket och är tät där. Att donen innan hängde ner lite kan bero på dålig fjäder "ståltrådarna" på donets undersida. Eller så hade ramen lossnat från taket, men det går att limma tillbaka med montagelim.
Donen du visar på bild är frånluftsdon så jag hoppas du har andra don för tilluft.
 
S svebbe skrev:
Hur fick du donen att sitta fast när du tog bort fästramen? Den du tog bort har skåror i sig som sen fjäderbelastningen på donen trycker in i. Fästramen fästs dikt mot undertaket och är tät där. Att donen innan hängde ner lite kan bero på dålig fjäder "ståltrådarna" på donets undersida. Eller så hade ramen lossnat från taket, men det går att limma tillbaka med montagelim.
Donen du visar på bild är frånluftsdon så jag hoppas du har andra don för tilluft.
Jag ersätta fästramen med ram till en utan ram (Se bilderna på metalrören under fråga 2). Som funkar precis lika bra för att fästa donen i som tidigare. Så installationen är redan genomförd! Och ja, detta gäller frånluftsventiler till 1 badrum och en tvättstuga

Det som har hänt är att fästramen har lossnat från innertaket och hänger ner som du säger. Det är detta jag vill lösa.

Ventilationsröret på vinden dippar ner en bit vilket gör att rören tittar ut ur taket. rörgenomföringen i gipstalet har fnasiga kanter så jag är rädd att om man lägger mer tyngd genom att limma där så kommer bara mer gips att krackilera när ventilationsröret trycker nedåt.

Jag har dragit upp ventilationsröret uppe på vinden något och lagt det på en bit bräda för att det inte ska dippa ner och hållas på plats och det kan jag säkert göra på de andra ytorna också om det behövs.

Men det jag undrar är hur jag bäst gör för att täta hållet där ventilationsröret går till inomhusmiljön?
 
Redigerat:
C Carlsva skrev:
Jag ersätta fästramen med ram till en utan ram (Se bilderna på metalrören under fråga 2). Som funkar precis lika bra för att fästa donen i som tidigare. Så installationen är redan genomförd! Och ja, detta gäller frånluftsventiler till 1 badrum och en tvättstuga

Det som har hänt är att fästramen har lossnat från innertaket och hänger ner som du säger. Det är detta jag vill lösa.

Ventilationsröret på vinden dippar ner en bit vilket gör att rören tittar ut ur taket. rörgenomföringen i gipstalet har fnasiga kanter så jag är rädd att om man lägger mer tyngd genom att limma där så kommer bara mer gips att krackilera när ventilationsröret trycker nedåt.

Jag har dragit upp ventilationsröret uppe på vinden något och lagt det på en bit bräda för att det inte ska dippa ner och hållas på plats och det kan jag säkert göra på de andra ytorna också om det behövs.

Men det jag undrar är hur jag bäst gör för att täta hållet där ventilationsröret går till inomhusmiljön?
Aa nu är jag med mer på hur det är gjort.
Det du har gjort med brädan är smart och du ska göra det i förebyggande på andra ställen. Låter som de fuskat med fastsättningen av kanalerna så de glider sakta neråt genom taket.
Upptaggningen av hålet var ju inte så snyggt gjort så det är väl därför gipset lossnat när ramen har så lite att fästa i.

Tärning runt röret skulle du kunna testa att köpa grön byggfolietejp, jättebra klister på det och försöka tejpa runt röret och över springor. Man får köra små bitar så det är lätt att få tätt.
Annars kan man testa med fogskum, men då det expanderar en hel del så får man ta och testa lite försiktigt när du satt dit rörbiten. Sen skära bort överflödet när det torkat.

Skulle du sätta dit en ram så räcker det att skruva med vanlig skruv.
Eller så limmar du de med montagelim. Det är ju inget som drar ner ramen då donen sitter fast i röret med hjälp av bladfjädrarna och även håller ramen på plats.
 
S svebbe skrev:
Aa nu är jag med mer på hur det är gjort.
Det du har gjort med brädan är smart och du ska göra det i förebyggande på andra ställen. Låter som de fuskat med fastsättningen av kanalerna så de glider sakta neråt genom taket.
Upptaggningen av hålet var ju inte så snyggt gjort så det är väl därför gipset lossnat när ramen har så lite att fästa i.

Tärning runt röret skulle du kunna testa att köpa grön byggfolietejp, jättebra klister på det och försöka tejpa runt röret och över springor. Man får köra små bitar så det är lätt att få tätt.
Annars kan man testa med fogskum, men då det expanderar en hel del så får man ta och testa lite försiktigt när du satt dit rörbiten. Sen skära bort överflödet när det torkat.

Skulle du sätta dit en ram så räcker det att skruva med vanlig skruv.
Eller så limmar du de med montagelim. Det är ju inget som drar ner ramen då donen sitter fast i röret med hjälp av bladfjädrarna och även håller ramen på plats.
Hej igen och tack för hjälpen och råden!

Tejp verkar som ett bra alternativ! Men om jag fäster det runt röret så kommer det hålla tätt mellan isolering och innertaket (gipsen) men mellan donet och innertaket så kommer det ju fortfarande vara öppet eftersom jag inte har någon ram på de nya rören som överlappar och limmar mot taket? Är det ok? Tänker så att det inte fastnar fukt där?

Tänker ifall det finns något som kan fästa röret i taket så att det sluter tätt där imellan också.

Bifogar en pedagogisk teckning.
 
  • Handritad bild som visar två typer av installationer av rör i ett innertak, en utan ram och en med ram, märkta med texten "Ingen ram" och "Ram".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carlsva skrev:
Hej igen och tack för hjälpen och råden!

Tejp verkar som ett bra alternativ! Men om jag fäster det runt röret så kommer det hålla tätt mellan isolering och innertaket (gipsen) men mellan donet och innertaket så kommer det ju fortfarande vara öppet eftersom jag inte har någon ram på de nya rören som överlappar och limmar mot taket? Är det ok? Tänker så att det inte fastnar fukt där?

Tänker ifall det finns något som kan fästa röret i taket så att det sluter tätt där imellan också.

Bifogar en pedagogisk teckning.
Nä men sen tätar donet mot taket, brukar sitta en tätningslist på de flesta + din ventilation kommer ta bort den mesta fukten via frånluftsdonet även om du skulle ha en glipa. För att det skulle leta sig någon annan väg så behöver aggregatet vara avstängt eller att du har donet stängt. Luft kommer söka sig den lättaste vägen och finns det ett öppet don som suger luft så går den in där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.