Hej,

Brorsan blev nyligen husägare. Installerat kamin Contura 320A.

Har inte eldad i den, då det är ju fortfarande varmt ute.

Men vi har rätt so mycket långved / stockar, som vi vill kapa och glyva nu på hösten. Visserligen inte för denna vintern.

Ny funderar vi, hur grov ved den klarar. På Conturas hemsida står det max vedlängd 50cm. Men hur grov klarar den. Funkar typ pannved ?
 
Nu tänker jag: är ju säkert beroende på hur bra drag det är i den.
 
Jag skulle klyva mindre utifrån att du inte fyller på som i en vedpanna.
Vi har Keddykaminer och har de senaste åren klyvt i mindre klampar för att det ska brinna bättre och fin låga, blir då även mindre sot på glaset.
 
Fläktstyrda vedpannor klarar grövre ved än icke fläktstyrda kaminer.
Alla kaminer borde ha rökgasfläkt med tanke på inomhusklimatet och klarar därmed grövre ved.
Att pröva sig fram hur grov ved kaminen klarar är bra ide, annars kanske någon med samma kamin kan svara.
 
Ju visst är mindre ved att föredrag för förbränningen, men jag tänkte att det blir mindre job att kapa, klyva och trava med lite grövre klabbar.

Vi kommer nog testa oss fram denna vintern med ved vi redan har färdigt sen tidigare. Sen kan man ju också köra lite olika inlägg. Första två inlägg med lite finare ved, sen när det är bra glödbädd lägga på lite grövre.
 
Japp, det är bäst att prova. Samma kamin kan ge olika resultat beroende av hus och skoraten.
Men samma som vedpanna är jag tveksam till. Så ska veden klyvas nu hade jag valt mindre.
 
I brist på svar så välj en medelväg hur grov ved som är max för bra förbränning. För grov ved går ju att klyva klenare i efterhand som den förbrukas, svårare att göra tvärtom.
 
Finns nog inga bättre svar, även om man önskar.😉
Jag klyver t.ex. gran lite klenare än motsvarande löv för att undvika att det börjar kola.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.