Gaude skrev:
jag håller på med att bära sand idag skall ut med ca. 14 m3. Jag tycker det låter kanonintressant att suga ur sanden med hjälp av sandsug finns det fler företag är norrvac och är det kostsamt. Det känns som om jag skulle spara ryggen en hel del....
OT definitivt men: fan, jag skulle kunna dränera om med en sandsug i så fall. Nu handgräver jag (ensam) ner till ca 270 cm djup. Bara sand så det är lättgrävt men det går inte att lägga upp grävmassorna vid sidan om för det rasar in hela tiden utan de måste köras iväg med skottkärra. Kan tala om att man blir stark i armarna av att fylla en skottkärra från botten av hålet.

Så där - färdiggnällt!
MVH
Ronnie
 
Jag skall efter att jag förlängt väggen underifrån med två skift leca gräva runt huset. En hjulgrävare är beställd som "glufsar "runt huset på en dag Jag har samma "problem", bara sand var jag n gräver så det rasar friskt. Därefter pordrän och dräneringsslang. Jag har också beställt 4 lass med 8-16 för återfyllnad. En hel del jobb men det kommer att bli men klockent när det är klart. Samtidigt som jag gör detta så skall jag också byta stammar och vattenslang till huset.

Jag vet dock inte hur mycket man kan gräva under befintlig vägg utan att sättningsrisken ökar iom att det bara är en procentad vägg som står på sand. Frslag tas tacksamt emot......
 
Fasting65 skrev:
Minst fyrdubbelt pris - har jag hört - fast Cramokillen KAN ju överdrivit.

Vad man sågar med om man har armering vet jag inte. Jag tror man annars får bila och klippa armeringen, men det är bara en gissning.
japp, bila var det jag var inställd på från början. men det är ju en sjujäkla jobb... lät så otroligt mycket smidigare det där med betongsåg....

4 papp för en klinga... jesses... ja, det är säkert en diamantförsedd klinga av titan och säkert lite guldpläteringar i centrumhålet så 4 papp är säkert motiverat. :D
 
Köp en rejäl vinkelslip och diamantklinga, så kommer du undan med typ 3000kr. Klinga, 400kr, vinkeslip typ 2-2500kr. Då babblar vi makita 230mm.
 
moddha skrev:
låter ju riktigt smutt!! min lokale uthyrare har detta i utbudet:
3422 Golvsåg, betong, skärdjup 170 mm, 3-fas ................................................................ 350 kr
3423 Golvsåg, betong, skärdjup 320 mm, 3-fas ................................................................ 470 kr

hur lång tid tog det att såga för din del?

jag har jämförelsevis "bara" :) max 35 kvm att fixa... tuggar den i sig armering och sådant eller blir uthyraren sne när han får tillbaka en klinga len som en babystjärt?

ungefär hur stora fyrkantor är "lagom"? och hur går man till väga? sågar först hela golvet i som i ett rutnät och sedan plockar dän det?

vilken maskin är bäst lämpad tro? 170mm borde väl fungera utmärkt för min 70-talsgrund. kanske får sätta borrhammaren i golvet för att mäta tjockleken först...

Det har aldrig varit nå armering i golven vi har gjort. Och kanske mellan 50-80 mm tjockt . Kapa som du säger ett rut nät, ganska små fyrkanter annars blir man fort less och hyr en transportör och skicka den genom ett fönster. Såga allt på en gång. Så kan du ju lämna tillbax sågen nästa dag. Det man missar går ju bila bort eller använda farbror slägga Och hyr en såg med vattenkylning och el :) Har kört med bensin kap nån gång och man blir fort trötti huvet:D Rondell med diament skiva tror jag fungerar dåligt, alla som har provat att kapa vet ju hur mycket det dammar.
 
vi kapa 220kvm på en dag. Sen tog det ju lite längre tid att bära ut. Nu var det ett tag sen vi gjorde nått sånt det var när man var ung och dum.(fattig student):)
 
Henrik1234 skrev:
vi kapa 220kvm på en dag. Sen tog det ju lite längre tid att bära ut. Nu var det ett tag sen vi gjorde nått sånt det var när man var ung och dum.(fattig student):)
haha, det låter mer som att du var ung och smart! :) såga på en dag och få vackert skurna sockerbitar modell grosse kontra veckors slit med bilningsmaskinen och en massa smul....... om du gjorde 220kvm på en dag så borde jag kirra mina 35kvm på ett par timmar, såvida jag inte har armering dårnå...

men du hade ingen armering! hur gammalt var/är ditt hus?
 
titta! http://www.hyres-maskiner.se/T83-9.htm

betongsåg "Anpassad för sågarbeten i armerade betonggolv, element etc"!! yei...! då är säkert de flesta kapabla till det samma. det ska visst vara diamantklinga och det får man köpa till när man hyr (förståeligt)...men jag har (ännu) inte hittat något exakt pris. men det verkar ligga på 3000-5000 spänn stycket......huvvaliiiigen....
 
du känner ingen som jobbar som markarbetare?. dom brukar ha bensin drivna för att kapa trädgårdsplattor asfalt m.m man kan få låna för lite pengar utan kvitton:).
 
näe...tyvärr inte...

kommer du ihåg hur mycket slitage det blev på klingan du nyttjade för dina 240 kvm?
 
om man ska bila ur en hel källare så känns ändå 3000 som en droppe i sjön:D....läste i en tidning och där hade dom hyrt
ett transportband som dom drog ut genom källarfönstret och forslade ut allt sönderbilat golv....kan ju vara värt om man inte
vill få en trasig rygg på köpet...
/
M
 
jamendåså... då kör vi på det!! :) transportband behöver jag nog inte, jag har inga fönster i rummen som det ska grävas i. men kåken är sutteräng så det finns en dörr ett rum bort som man kan köra skottkärra igenom...
 
Hyr en 130mm klinga som går på 240volt, såga upp golven i bitar om 60 X 90cm.
När hela golven är sågade så börjar man längst i från utgång att med lasta på bitarna på en pirra, lasta sedan hela tiden bort i från dörren ni använder, då kan ni använda det släta golvet in i det sista.

Sen när allt är ute får ni syna av var syllen går på för höjd ( offtast ca 30cm under betong ), och räcket det med dom ca 20cm extra som bil utan att åtgärda syll så frilägg källaren ned till syll och kompremera ett tunnare lager 8-16 med 220 kilos vibba.
Lägg sedan ut cellplast 80mm, sätt golvvärmen i cellplasten och gjut eller spackla upp dom sista 20 mm så att man täcker golvvärmen, sedan plast och parkett---klart.

Vill man även sänka syllen så man kan få riktigt bra takhöjd så är det klart jobbigare och kräver sin man & tålamod men det går.
Man får börja med att gräva rejält djupa hål under syllen hålen bör vara 1 meter djupt & 1 X 1i diameter, man gör detta med ca 2,5 meters mellanrum längs hela bärande syllen i källaren.
Sen grunda/dränera varje hål med ca 10-15cm 8-16 makadam och packa i hop rejält, lägg dit 3 lager av 100mm 100s cellplastisolering & armera med 12 st 10mm järn lagda åt varranat håll, gjut med vanlig grovbetong k40 ett 150mm tjock platta.

Denna platta som ni gjutit utgår ni ifrån med murblock uppåt till ni möter den gamla huskroppens sten, ni murar uppåt från samtliga nygjutna platter och till slut har ni kommit runt hela syllen och då bärs huset av era nya bärpunkter.

Därifrån kan ni ta bort resterande syll, ta dit Ragnsells sugbil för att suga ur det mesta av sand/jord mm, dränera övriga källaren med ca 10-15cm 8-16 makadam och packa ordentligt, sen cellplast 3 X 100mm s80 ell s100 plus 15 cm betong, och sedan bygga upp resterande väggliv från nya gjutningen och möta den gamla.

O vips har ni fått 240cm i hela källaren

MvH Jawen
 
jawen skrev:
O vips har ni fått 240cm i hela källaren
Känns som att det borde funnits en ;) till ovanstående mening, iallafall ordet "vips". :D

(Men det var intressant att det går att göra. När man läser på forumet inser man att ingenting är omöjligt, det tar bara längre tid).
 
När det gäller kostnader för en diamantklinga så vill jag minnas att slitagekostnaden är ca. 2 000 kr ex. moms / mm. Sen tillkommer hyran för sågen. Att köpa en ny klinga i storlek 300-400 mm. skulle jag tippa ligger på ca. 6 000 kr ex. moms.
Är plattan ca 100 mm tjock så behöhver klingan va minst 300 mm i diameter eftersom centrumfästet gör att man inte kan använda hela radien. Det är inga problem att såga genom armering eller liknande men hyr en vattenkyld såg med rätt anpassad klinga annars kommer ni få torka damm i hela huset fram tills ni ska sälja kåken. När ni och ev. om ni ska bila så lägg ner massa tid på att tejpa och plasta för att förhindra att dammet sprider sig till resten av huset. Dammet har en fantastisk förmåga att sprida sig. En väldigt smart grej är att hyra en dammfälla och ställa i rummet med utblås ut från huset. Den tar hand om stor del av dammet och skapar ett litet undertryck i källaren så att dammet inte smyger sig upp i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.