Hej,

Är det någon som har erfarenhet av Salstershus i Motala?

Finns det någon hake?
 
Jaha ja,

Skrev precis in frågan o så googlade jag på salstershus.
Vad fick jag?
En länk till detta forum.

Vet inte vad jag gjorde för fel i sökningen på detta forum men fick inte någon träff på Salstershus.

Jag ska läsa vidare på de trådar som jag fick på google.
 
Du hittar trådarna om du söker i rutan här uppe till höger.
 
Jag var bara lite slarvig när jag sökte.
Jag sökte på Salster och det blev ingen träff på det men däremot på salstershus.

Tack Marlene
 
Snailman
Vad jag förstått ska man vara väldigt försiktig, om man behöver göra någon förändring i huset, tex förstärka grunden eller ändra takvinkel, då kan räkningen man får på ändringen bli en kalldusch. Man kan då oxå få stora högar med överblivet material...(som man givetvis fått betala)

Ovanstående gäller ej sådana som byggt huset utan att några ändringar på huset skett.
 
Tack för det tipset snailman,

Det är ju precis det som man vill göra när man bygger lösvirke.
Att ha möjlighet att vara flexibel och improvisera när man kommer på något smart som man läst i tex detta forum.
Det är ju trots allt två år kvar innan huset är färdigt.
 
Är denna tillverkare så unik som de fösöker påstå eller beror den låga driftskostnaden enbart på bergvärmen? Ett hus med normalhögt värmebehov, men med bergvärme skull inte jag direkt kalla för passiv-hus!
 
Passivhus får de väl inte kalla det? klippt ur artikeln här på sidan om Villa Malmborg (andra som byggt): "Arkitekten Hans Eek äger idag varumärket passsivhus. Namnet passivhus får inte användas om huset inte uppfyller två kriterier:
1. Effektbehovet får vara max 12 W/kvm vid dimensionerande utetemperatur. Det här motsvarar i Michaels och Rebeccas hus en energiåtgång på 15 kWh per kvm och år.
2. Man får endast använda de energieffektivaste av hushållsapparater och belysning som är tillgängliga på marknaden."

Fast det kan ju vara bra hus för det ;-)
 
Nja, jag tror inte att konstruktören anser att det är ett passivhus.

Det är däremot välisolerat i både väggar och tak.

Jag har fått följande energiåtgångsdeklaration (konstigt ord jag hittade på)

"Vid lägsta dimensionerade utetemperatur LUT –20 är förbrukningen för ventilation, varmvatten och värme 143,5 W/m2 och dygn.
Motsvarande siffror som ett snitt över året är 57,5 W/m2 och dygn.
På sommarhalvåret juni –september är motsvarande siffror 13 W/m2 och dygn."

Vet inte om det gäller byggyta eller boyta? Det borde ju rimligen vara byggyta eller?
Det är ju trots allt tvåvåningshus.

Anders.
 
De skriver på sin hemsida (ej exakt citat): Alla våra hus projekteras med bergvärmepumpar. energiförbrukningen blir då så pass låg att det uppfyller EU's krav för passiv-hus från och med 2015. Jag tycker det är lite vilseledande om en bergvärmepump är ett måste för att detta skall kunna uppfyllas. Ett passivhus skall ju egentligen bara drivas av passiv värme och FTX. Inte en värmepump!
Men visst - sen kan de ju ha bra isolering ändå. Hittade dock ingen uppgift om detta på hemsidan.

Förresten - är det W eller kW du menar?
 
Det står W/m2 och dygn. Vore det kW så skulle jag nog backa på en sådan investering.

Håller med om att det verkar vilseledande. Det är som du säger inte direkt passivt med värmepump.
Jag ska fråga om det.
 
Lindhult skrev:
Det står W/m2 och dygn. Vore det kW så skulle jag nog backa på en sådan investering.
Ah, du skrev per dygn! Jag läste lite slarvigt och utgick från det vanliga beräkningssättet - kWh/kvm och år. Sorry!
 
Jag bara kopierade informationen som jag fått per mail.
Funderade inte så mycket på enheterna förra gången.
 
kungkokos skrev:
Är denna tillverkare så unik som de fösöker påstå eller beror den låga driftskostnaden enbart på bergvärmen? Ett hus med normalhögt värmebehov, men med bergvärme skull inte jag direkt kalla för passiv-hus!
När deras visningshus var till salu, kunde man på Hemnet läsa om deras energiförbrukning som låg på 18.000 kWh per år.
Då var det ett hushåll på 2 vuxna och 2 barn.
 
kungkokos skrev:
De skriver på sin hemsida (ej exakt citat): Alla våra hus projekteras med bergvärmepumpar.
Men visst - sen kan de ju ha bra isolering ändå. Hittade dock ingen uppgift om detta på hemsidan.
[/QUOTE

Isoleringen är 190 mm i bottenvåningen och 215 mm uppe.
Inget häpnadsväckande direkt.
Faluhus t ex har bättre isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.