Hej!
Har en rookiefråga. Har köpt sommarstuga där det finns ett Callidus vattenfilter (AIF1054) mot järn och mangan.

Jag tänkte byta injektor och injektorsil för kaliumpergamanatet men stöter på problem. Jag följer instruktionerna i denna film från Callidus.

Han bryter vattnet genom att vrida alla tre ventiler och jag gör likadant.
Sen öppnar han kranen i botten av tanken för att göra filtret trycklöst, och säger att det ska komma nån deciliter vatten.

När jag öppnar kranen så sprutar det först ut vatten och sen rinner det långsammare. Dock stannar inte vattnet utan jag tappade säkert ur 2 liter innan jag stängde kranen igen för det kändes som jag gjorde fel.

Mina frågor är, ska jag fortsätta att tappa ur flera liter vatten tills det förhoppningsvis slutar rinna? Eller ska det bara komma nån deciliter vatten vilket betyder att jag för fel någonstans på vägen?

Jag är jättetacksam för hjälp!

Mvh
Vattenfilternybörjare Anton
 
  • Bild av ett Callidus vattenfilter med fokus på en avrinningskran i botten, som är markerad med en röd cirkel och texten "Kranen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre röda ventiler stängda på en rördragning med texten "Vatten avslaget (efter)" ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutningar i en sommarstuga med tre röda ventiler, en tryckmätare och text "Vatten påkopplat (före)".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Louton325 Louton325 skrev:
Hej!
Har en rookiefråga. Har köpt sommarstuga där det finns ett Callidus vattenfilter (AIF1054) mot järn och mangan.

Jag tänkte byta injektor och injektorsil för kaliumpergamanatet men stöter på problem. Jag följer instruktionerna i denna film från Callidus.
[media]
Han bryter vattnet genom att vrida alla tre ventiler och jag gör likadant.
Sen öppnar han kranen i botten av tanken för att göra filtret trycklöst, och säger att det ska komma nån deciliter vatten.

När jag öppnar kranen så sprutar det först ut vatten och sen rinner det långsammare. Dock stannar inte vattnet utan jag tappade säkert ur 2 liter innan jag stängde kranen igen för det kändes som jag gjorde fel.

Mina frågor är, ska jag fortsätta att tappa ur flera liter vatten tills det förhoppningsvis slutar rinna? Eller ska det bara komma nån deciliter vatten vilket betyder att jag för fel någonstans på vägen?

Jag är jättetacksam för hjälp!

Mvh
Vattenfilternybörjare Anton
Jag gjorde detta igår och fortsatte tills trycket var nere så jag kunde öppna locket.
Det gör inget om du tömmer ut lite vatten för när du väl öppnar kranarna igen fylls det på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.