För 10 år sen styckade vår kompis av en del av sin tomt och sålde till mig och min man (ca 800 kvm), och vi byggde hus där. Vi satte aldrig upp nån häck mellan tomterna, utan har gemensamt nyttjat det som till största delen egentligen är vår kompis gräsmatta. Nu ska kompisen flytta, och vi har då diskuterat att ev köpa ytterligare en del av hennes tomt, så att vi får lite mer faktisk trädgård - om utifall att de nya grannarna mot förmodan inte vill dela lika frikostigt. 😉

Jag förstår att det kommer kosta en massa pengar till lantmäteriet, men min fråga är hur man på något rimligt sätt ska värdera den här tomtremsan. Ingen av oss vill ”lura” den andre på pengar, vänskapen är värd mest! Men vad ska man utgå från för att beräkna priset?

Vi bor på landet, så här säljs inte jättemånga fastigheter, och de som säljs är så olika så det går inte att säga nåt om ”medelpris”.
Vi har ju priset vi betalade för 800 kvm, man skulle kunna tänka att om det är 150 kvm vi köper nu så blir det motsvarande del av förra köpesumman, men dels var det ju 10 år sen, och våra fastigheter har stigit kraftigt i värde, dels fick vi lite kompispris redan då - å andra sidan är en hel tomt att bygga på såklart värd mer än en lite större gräsmatta. Men hon ska ju inte heller gå back på att sälja till oss, dvs det vi betalar + det hon får för huset bör inte bli lägre än om hon hade sålt huset med hel tomt. Tror däremot inte hon har behov av att göra nån påtaglig vinst på att sälja till oss.

Tycker det är svårt, och har ingen riktigt bra idé på vad vi ska utgå från för att sätta priset - har ni några kloka tankar?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Ni kan ju alltid prata med en mäklare (dock inte den som hon har kontakt med för sin försäljning då hen vill sälja så lätt o dyrt som möjligt dvs med så stor tomt som möjligt). En mäklare bör ju kunna säga något om vad de skulle tro om en mindre tomt i det området, skrämmer det bort någon potentiell köpare eller ger någon betydande skillnad i pris. Är det så att denna tomtbit skulle ge ett speciellt mervärde på den andra tomten tex möjlighet att bygga ut eller inte (för att Max byggarea är upptagen om den styckas bort) kan det ju ha väldigt stor inverkan.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ni ska nog inte utgå ifrån vad marknsnutten är värd för en annan köpare av mark, utan vilken värdeminskning den utgör på hennes nuvarande tomt för kommande köpare. Det kan nog hennes mäklare bäst avgöra även om det såklart är en uppskattning/gissning. Ni bör ju då betala skillnaden +kostnad till lantmäteriet. Mäklaren kanske även kan ge råd om hur gränsen ska dras för minimal påverkan.

Sen kanske ni bör be mäklaren ge viss marginal på sin uppskattning. Det är ju ni som har intresset av marken och bör nog ersätta lite för risken att mäklaren kan ha fel och att kompisen missar en potentiell köpare som prompt vill ha marken.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju klokt - hade faktiskt inte övervägt att ta in en oberoende mäklare. Kompisen har redan en egen mäklare inbokad imorgon, tänker att vi börjar med att höra vad h*n säger om en värdeminskning, så funderar vi vidare därifrån.
 
Man skall komma ihåg att en tomts värde i första hand beror på rätten att bygga. Så en tomt som ex. 50% större än en annan är inte värd 50% mer.
 
  • Gilla
white_cheese och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Grundproblemet, om det nu är ett problem, är det inte finns ett normalt marknadsvärde för en sådan marksnutt, dels därför att den inte har något värde för en extern köpare och dels för att ingen får tillstånd att bilda en fastighet av den.
Det som kan finnas är två "bedömningsvärden". Dels värdet som ligger i ett ökat marknadsvärde för er fastighet (om det nu blir sådant) och dels det minskade marknadsvärdet av grannens fastighet (om det nu blir så).
Situationen beror på. Om grannens fastighet är mycket stor blir det i praktiken ingen värdeförlust för denne, däremot bör det bli en värdevinst för er eftersom ni har en liten fastighet. I vilket fall, eftersom det är på ert eget initiativ, så bör det större värdet av endera er värdevinst respektive grannens värdeförlust vara en utgångspunkt.
 
  • Gilla
white_cheese och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar. Jag tänkte nog från början att vi skulle kunna höfta till ett pris, bara jag och kompisen, som kändes bra för bägge, men jag har tänkt om och inser att det nog behövs inblandning av en mäklare som kan hjälpa oss värdera husen med och utan den tomt-delen. Tack för hjälpen! 🙂
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.