Hej,

ni som jobbar med badrum, har ni kolla på vilka ytskikt som är vanligast just nu?

Skulle tro att klinkers är vanligast på golvet. Hur många (i %) kör plastmatta?

När det kommer till väggar, hur många kör våtrumsskivor? Finns det fortfarande några som kör våtrumstapet på väggarna?

Har flera gånger sett kombinationen plastmatta på golvet och kakelplattor på väggarna.

Finns det någon som har en statistik? 🙂

Nyfiken bara.
 
Blandat , svårt å säga , hyres rätter / matta golv kakel vägg , egen ägda bostäder mesta dels klinker å kakel , mycket går nu i 60x60 golv å vägg eller 60x60 golv å 30x60 vägg i samma serie , eller 60x120
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Okej.

Om man har klinker är det kanske inte fel att installera golvvärme. Antar att de flesta som väljer klinker även installera golvvärme. Kan det vara så?
 
Ja om man väljer klinkers så är alltid golvvärme trevligt speciellt på vinter tid , kan bli lite kyligare då , sen hjälper även golvvärmen till att torka ut badrummet fortare med golvvärme
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
En aspekt av golvvärmen är också om den är vätskebaserad eller eldriven.
Vätska gör det möjligt att använda värmepump mm.
 
R Rickard.lj skrev:
Ja om man väljer klinkers så är alltid golvvärme trevligt speciellt på vinter tid , kan bli lite kyligare då , sen hjälper även golvvärmen till att torka ut badrummet fortare med golvvärme
Ja.

Nackdelen är dock att man måste ansluta golvvärmen till elen på något sätt. Om man alltså har el golvvärme. Då måste man dra el osv. ... kan vara krångligt i mitt fall.

Ett alternativ är kanske att man använder vanliga badrumsmattor.
 
spikplanka spikplanka skrev:
En aspekt av golvvärmen är också om den är vätskebaserad eller eldriven.
Vätska gör det möjligt att använda värmepump mm.
Ja.

Men har man inget vattenburet värmesystem är el golvvärme det enda alternativet.
 
Är gjort på någon timme extra för elektriker att koppla på å dra slang för el golvvärme sen många timmar å lägga den, kostnad för att lägga in en värmekabel i ett normalt badrum idag landar på ca 10
 
R Rickard.lj skrev:
Är gjort på någon timme extra för elektriker att koppla på å dra slang för el golvvärme sen många timmar å lägga den, kostnad för att lägga in en värmekabel i ett normalt badrum idag landar på ca 10
Just nu finns det en gammal våtrumsmatta - troligtvis från 70-talet.

Troligtvis finns det spontade bräddar under mattan. Oavsett vilket golvbeläggning man väljer måste man väl spackla/armera golvet (bättre).

Antar att de med plastmatta ofta inte lägger in golvvärme?
 
Antar att hela badrummet skall rivas , göras om i dagens regler, 9/10 badrum jag gör så väljer folk att lägga golvvärme även om de har plastmatta , skall badrummet göras om av dig/er eller en firma ?
 
R Rickard.lj skrev:
Antar att hela badrummet skall rivas , göras om i dagens regler, 9/10 badrum jag gör så väljer folk att lägga golvvärme även om de har plastmatta , skall badrummet göras om av dig/er eller en firma ?
Nja, just nu finns det inga pengar för att ta in en firma.

De tidigare ägarna har improviserat lite, målat över med våtrumsfärg osv. ... men vissa saker måste göras omgående. Badrummet har snedtak, så 80 % av badrummet är under snedtaket. Just därför funderade jag även på Forbo våtrumsskivor, men de är ganska dyra.
 
Vet ej hur de flesta gör men vi valde plastmatta på både golv och väggar. Snyggt och rent intryck och bra akustik.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Antar att hela badrummet skall rivas , göras om i dagens regler, 9/10 badrum jag gör så väljer folk att lägga golvvärme även om de har plastmatta , skall badrummet göras om av dig/er eller en firma ?
Grejen är också den att jag inte ens vet hur allt exakt är uppbyggt. Det är troligtvis spontade bräddar och avloppsrören går väl i bjälklaget. (Hoppas att man inte måste riva innertaket i köket för att komma åt allt).

Antagligen har man byggt badrummet i efterhand. Huset är från 1923.
 
E Ewald skrev:
Men har man inget vattenburet värmesystem är el golvvärme det enda alternativet.
Självklart. Men skall man bygga nytt eller göra om badrummet så är vätskebaserat en fördel för komfort med god ekonomi i uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.