Tänker att det var som hos mig.
Den ritade vägen och den fysiska vägen stämde inte.
På ritningen var vägen utanför mig och min granne som ett svagt V och våra tomtgränser följde vägen.
Tomterna styckade i början på 60 talet då även vägen tillkom, landsväg där bussen gått sen vägen kom till.
Till slutet av 70 talet var det grusväg som skapades regelbundet med väghyvel, gissningsvis flyttades vägen lite i sidled varje gång och blev helt rak tillslut.
Jag fick ta fram nybyggnadskarta när jag skulle bygga garage, då uppdagades detta, mitt ena gränshörn låg precis i asfalts kanten, det andra mitt i vägen, ca 3 meter ut i asfalten (80 meter gräns)

Detta var inget problem vid mitt bygglov, jag fick bygga mitt garage 4 meter från min tomtgräns, så när det stod färdigt var det ca 2 meter till asfaltskanten.
"Inte vårt problem" sa kommunen, det är Vägverkets väg, vi ger lov efter tomtgränsen.

Så du får väl fråga kommunen, gäller asfaltskanten eller kartan.
 
  • Gilla
Matthies och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att man vill hålla sitt bygge 12 m ifrån allmän väg p g a 47 § väglagen att det krävs tillstånd från länsstyrelsen för att bygga närmare ger ingen rätt att bryta mot bygglovet. Utan först reder man ut saken med väglagen, sen söker man bygglov med dessa överväganden.

Kommunen är inte tillsynsmyndighet för väglagen så de struntar i de 12 m. Det är länsstyrelsen som man kan få problem med, alltså staten.
 
Claes Sörmland
A Alatariel skrev:
Men, om nu bygglovet är givet på en specifik ritning och denna uppenbarligen inte stämmer med verkligheten… vem hålls ansvarig? Är det han eller vi?

Låt säga att det inte upptäcks nu men av nån anledning om några år, och denna firma kanske gått i konkurs då, faller ansvaret på oss köpare då?
Kommunen kan välja vem de ska rikta byggsanktionsavgift (böter) och rättelseföreläggande mot. De väljer vanligen fastighetsägaren. Så har du köpt fastigheten vid det laget och felet inte är läkt så ligger problemet i ditt knä.

Blir svårt att kräva byggföretaget på något i detta fall då de är helt öppna med vad de ställer till med.
 
Entreprenören vill minimera kostnaden, om de gjort fel kommer de att skylla på allehanda omständigheter för att slippa extra utgifter. Det såborde vara din utgångspunkt.

Du behöver leta fakta, vilken karta gäller, var är byggnaderna placerade i vekligheten. Var är gränsmarkeringarna?

Den ursprungliga kartan som ni har utgått ifrån kanske inte stämmer med era faktiska fastighetsgränser. När ni vet vad som faktiskt har gått fel är det lättare att fatta bra beslut på hur ni går vidare.
 
  • Gilla
Alatariel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.