Hej,

Jag har en gammal ful mur som är byggd av lite all möjligt, tegel, bruk, puts mm.
Min tanke är att regla upp denna och bygga in i stående panelbrädor och kanske ha plåt som ”hatt”/överliggare.

Hur är det med att blanda material? I och med att jag tänkte skruva reglarna rakt in i muren så tänkte jag använda tryckt virke till det. Hur är det att spika panelbrädorna i dessa sen?
Denna muren fungerar som stödmur så det är jord/grus/sten upp till strax under ovankant på andra sidan muren.
Eller är jag helt ute och cyklar, vad är i så fall bästa tillvägagångssättet?

Mvh
 
Det funkar utmärkt ska du se. Jag hade gjort så här:

1. Bestäm vettigt cc-mått för vertikala reglar. Borra och sätt plugg för högsta skruven på första regeln. Skruva fast högsta skruven på första regeln, men bara lite löst. Ställ den sedan i lod. Skruva igenom träet till resten av skruvarna, bara så långt att de gör märken i muren.

2. Vinkla undan regeln. Borra upp håll och sätt plugg i muren efter dessa märken. Upprepa för resten av reglarna.

3. Upp med horisontella reglar.

4. Spika upp planket.

5. Lämplig konstruktion för att bära plåten upptill, beroende på vilken profil du vill ha på plåten.

6. På med plåt.

Med tryckt virke kommer detta vara i årtionden. Vill du verkligen satsa på överkurs ser du till att ha distanser emellan så att reglarna hålls någorlunda torra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.