Jag har begränsad ekonomi som student, men golvet i vardagsrummet suger gärna upp fukt som spills, eller där katten spyr.
Golvet är 15+ år gammalt, kan mycket väl vara från 90-talet. Obehandlat sedan åtminstone 2011.
Golvet är såpass slitet att det kommer vara mer värt att byta ut det än att renovera det när det är dags.

Finns det något jag kan göra för att skydda golvet i alla fall ett år framåt? Vad händer om jag bara försöker lacka ovanpå existerande yta? Olja skulle gissningsvis bli ganska fläckigt?
 
  • Slitet trägolv med fläckar och repor nära ett svart föremål, troligen från 90-talet och obehandlat sedan 2011.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är du hyresgäst så faller det nog på din skyldighet att skydda golvet och är det så mycket som spills eller på annat vis påverkar golvet så kan du ju bli ersättningsskyldig den dagen du flyttar. Vill man slippa det så får man nog fundera på nåt som skyddar golvet mer permanent. Som du kanske tar bort då du flyttar.
 
S Stefan1972 skrev:
är du hyresgäst så faller det nog på din skyldighet att skydda golvet och är det så mycket som spills eller på annat vis påverkar golvet så kan du ju bli ersättningsskyldig den dagen du flyttar. Vill man slippa det så får man nog fundera på nåt som skyddar golvet mer permanent. Som du kanske tar bort då du flyttar.
Det är mitt golv, behöver en relativt kortsiktig lösning som absolut inte behöver bli perfekt. Som skrivet kommer golvet antagligen bytas ut i framtiden istälelt för renoveras p.g.a. tidigare djupa fläckar som inte kommer gå att slipa bort.
 
Slipa lätt med en handmaskin rengör och lacka med en lack som klarar oljan (många färger är oljebaserade) skulle jag gjort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.