M mrsnhp skrev:
Hur kommer det sig att ni valde ett centralt beläget hus om du vill ha det tyst runtomkring? Ett hus med fönster mot gata är ju aldrig lika tyst som en nyproducerad lägenhet med fönster mot skog.

Men som sagt, vänta och se och ge det en stund. Om inte annat hittar du kanske andra fördelar med att bo i hus. Det går ju alltid att flytta till tystare läge om du efter några år känner att det inte funkar och att du kan offra lite ”centralt läge” för att få fortsätta bo i ett hus men tystare.
Vi vill bo kvar i samma område som vi trivs i, som har alla bekvämligheter och där barnen går i skolan och har sina vänner. Inte konstigare än så egentligen. Det här är ett av stadens mer exklusiva villaområde nära stan (15+ mkr för hus). Att bo centralt är ett måste för mig. Vill inte flytta ut och vara bilberoende och långt från allt som jag ändå gillar med stan. Jag höll mig från att flytta till hus tills jag hade råd med ett nära stan.

Vi får se som sagt, det är ju lite poängen med tråden. Jag kommer ev fortsätta uppdatera den så får vi väl se om jag kommer att trivas att bo i hus eller om jag kommer sakna lägenheten :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
På 80-talet hade jag en kollega som bodde centralt i lägenhet, med trottoar utanför sovrummet. Frun ville nödvändigtvis sova med öppet fönster. Men det hade ju sina konsekvenser då förbipasserande på natten roade sig med att hiva in skräp genom fönsteröppningen.

Deras lösning blev att flytta till villa.
Jag vet inte hur detta är relevant då jag bor högst upp i nyproducerad lägenheten så jag har aldrig haft några sådana problem. Är i princip onåbar här. Ytterdörr tung som kassavalv och utan brevinkast. Ingen kommer in. Det är också något jag funderat över. Kan tänka mig att en hel del lägenhetsmänniskor behöver vänja sig vid sårbarheten av att bo på markplan.
D daVinci skrev:
Att ha en portabel AC igång när man skall sova kräver extra utmattning och sömnbrist. Det folk gör är att kyla ned rummet innan dom skall sova. Detta gäller en del dagar på sommaren. Så det är väl en mindre ansträngning. Jag skulle väl rekommendera det mer än att ha fönster öppet.

Men detta varierar ju med person. Jag har med stor förvåning noterat att en granne har fönster öppna året runt. Kanske någon med frisklufts-psykos. Ja, inget jag lägger mig i.
Vi har AC i vårt sommarboende i södra Europa. Inga konstigheter med AC. Har som sagt aldrig haft behov av det i Sverige dock eftersom jag bor i lägenhet högt upp och kan ha både balkongdörr och fönster öppna med korsdrag. Frågan här var ju om det kommer funka när jag bor i hus på markplan med tanke på alla ljud utifrån som kommer närmare en.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tror det kommer bli bra. Det är alltid en ny ljudbild på en ny plats. Njut och stimuleras av ljuden, för det brukar inte vara så mycket om man inte har en trafikled eller typ rondell inom 100m

Slappna av, njut av det lya. Få sinnet att söka efter allt som är härligt på den nya platsen

Ibland letar man saker att störa sig på, lite undermedvetet och sen sätter det sig som en irriterande defekt som inte hör hemma där. Irritationen växer mer och mer tills man exploderar eller accepterar den. Bättre då att gilla läget från början
Gillar detta svar, tack.
 
  • Älska
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Sårbarheten med att bo i villa på markplan kompenseras med att man lätt tar sig ut åt alla håll. En del gillar att kunna stänga in sig med en mur runt tomten för att känna lägenhetsliknande avskärmning på tomten, det gör dock inte så mycket för ljudnivån.

Ibland blir det varmt av solinstrålning, det enklaste är att sätta upp markiser så håller sig värmen ute
 
  • Älska
Erik JS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sårbarheten med att bo i villa på markplan kompenseras med att man lätt tar sig ut åt alla håll. En del gillar att kunna stänga in sig med en mur runt tomten för att känna lägenhetsliknande avskärmning på tomten, det gör dock inte så mycket för ljudnivån.

Ibland blir det varmt av solinstrålning, det enklaste är att sätta upp markiser så håller sig värmen ute
Låter vettigt!
 
E Erik JS skrev:
Vi har AC i vårt sommarboende i södra Europa. Inga konstigheter med AC. Har som sagt aldrig haft behov av det i Sverige dock eftersom jag bor i lägenhet högt upp och kan ha både balkongdörr och fönster öppna med korsdrag. Frågan här var ju om det kommer funka när jag bor i hus på markplan med tanke på alla ljud utifrån som kommer närmare en.
Det beror mycket på huset och avstånd till trafiken. Jag har ett modernare hus med FTX. Visst hör jag sopbilar när de kör förbi, men bussarna som går några meter längre bort hör jag inte alls. Inte heller bilarna i motortrafikleden. De hörs däremot om man öppnar det fönster. Portabel AC låter dock mycket mer. I ett hus med självdrag kommer du höra trafik mycket lättare.

En fast installerad AC (eller LLVP) vill du helst ha så den täcker en stor öppen yta så för min del är det en LLVP som kyler huset och en golvfläkt i sovrummet om man vill lite blåst på sig när man sover som gäller.
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det beror mycket på huset och avstånd till trafiken. Jag har ett modernare hus med FTX. Visst hör jag sopbilar när de kör förbi, men bussarna som går några meter längre bort hör jag inte alls. Inte heller bilarna i motortrafikleden. De hörs däremot om man öppnar det fönster. Portabel AC låter dock mycket mer. I ett hus med självdrag kommer du höra trafik mycket lättare.

En fast installerad AC (eller LLVP) vill du helst ha så den täcker en stor öppen yta så för min del är det en LLVP som kyler huset och en golvfläkt i sovrummet om man vill lite blåst på sig när man sover som gäller.
Intressant! Tack för att du delar med dig.

Huset vi köpt är nytt och modernt. Byggt 2015+. Det är mekanisk till- och frånluft. Är detta vad man kallar FTX?

Kan tänka mig att det blir tyst i huset om alla fönster är stängda, dock är jag ju orolig att det ska bli varmt för mig och att luften ska stå stilla, något jag är ganska känslig för.

Märkligt nog gillar jag ljudet som AC och fläktar ger ifrån sig, dvs white noise. Jag har t om fläkt på när det inte behövs för att jag upplever det som lugnande och filtrerar ut andra ljud åt mig :)

Men som du säger, installerar vi AC blir det förmodligen i hallen eller liknande så det kyler hela våningen. Känns lite overkill kanske att ha en AC bara för att sovrum i Sverige?
 
E Erik JS skrev:
Intressant! Tack för att du delar med dig.

Huset vi köpt är nytt och modernt. Byggt 2015+. Det är mekanisk till- och frånluft. Är detta vad man kallar FTX?

Kan tänka mig att det blir tyst i huset om alla fönster är stängda, dock är jag ju orolig att det ska bli varmt för mig och att luften ska stå stilla, något jag är ganska känslig för.

Märkligt nog gillar jag ljudet som AC och fläktar ger ifrån sig, dvs white noise. Jag har t om fläkt på när det inte behövs för att jag upplever det som lugnande och filtrerar ut andra ljud åt mig :)

Men som du säger, installerar vi AC blir det förmodligen i hallen eller liknande så det kyler hela våningen. Känns lite overkill kanske att ha en AC bara för att sovrum i Sverige?
Mekanisk till och från = FT. X är energiåtervinning och om det är så modernt lär det ha krav på att det finns. Då har du förmodligen bara en punkt i huset där luft kommer in - det är tyst. Med ett modernt aggregat så kommer den att slå av energiåtervinning automatiskt på sommaren så det kommer in kallare luft på kvällen. Detta är en stor fördel (jag bytte ut 30 år gammal FTX som återvann energi även på sommaren och det ger en stor skillnad). Just nu använder jag runt 1.5 kWh på ett dygn för ACn när det är 26C ute och jag vill ha som mest 23C inne (2 plan, 128 kvm). Det är mindre än min gamla portabla AC använde på 2 timmar för att kyla ner endast sovrummet.

Det finns mindre AC som man kan installera i sovrum om man vill och kanske inte tycker att det behövs i hela huset.

Luften kommer inte att stå stilla. Den byts ut ganska ofta och byter du filtren i aggregatet så blir luften ren och fri från pollen. Men det kommer inte vara som att sitta vid ett öppet fönster heller. Men som sagt, en fläkt hjälper mycket om man är behöver känna draget.
 
  • Älska
Erik JS
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Mekanisk till och från = FT. X är energiåtervinning och om det är så modernt lär det ha krav på att det finns. Då har du förmodligen bara en punkt i huset där luft kommer in - det är tyst. Med ett modernt aggregat så kommer den att slå av energiåtervinning automatiskt på sommaren så det kommer in kallare luft på kvällen. Detta är en stor fördel (jag bytte ut 30 år gammal FTX som återvann energi även på sommaren och det ger en stor skillnad). Just nu använder jag runt 1.5 kWh på ett dygn för ACn när det är 26C ute och jag vill ha som mest 23C inne (2 plan, 128 kvm). Det är mindre än min gamla portabla AC använde på 2 timmar för att kyla ner endast sovrummet.

Det finns mindre AC som man kan installera i sovrum om man vill och kanske inte tycker att det behövs i hela huset.

Luften kommer inte att stå stilla. Den byts ut ganska ofta och byter du filtren i aggregatet så blir luften ren och fri från pollen. Men det kommer inte vara som att sitta vid ett öppet fönster heller. Men som sagt, en fläkt hjälper mycket om man är behöver känna draget.
Tack för din input, mycket värdefullt 🙏

Jag är jättenovis på hus (uppenbarligen) och det kommer vara tydligt i den här tråden. Huset är som sagt nyare än 2015 och använder FTX och vattenburen golvvärme i hela huset istället för element (man kan reglera värmen rum för rum).

Intressant med "mindre" AC. Har du kanske något exempel, en länk eller så? Det jag tänker är att det kanske inte blir så sexigt (haha) med en massa luftvärmepumpar utvändigt om man ska ha AC för enskilda rum.

Vi har 3 AC i semesterbostaden i sydeuropa (blir ju 40C+ ibland), men där är det inte så viktigt med det estetiska :)
 
E Erik JS skrev:
Intressant med "mindre" AC. Har du kanske något exempel, en länk eller så?
Sök på "AC utan utedel" så får du nog fram en del förslag. De drar dock lite mer än de som har en utedel. Alternativt så kan man välja en AC med lägre effekt. Men det kostar en hel del i arbete att få den installerad av tekniker...

Sedan finns alternativet multi-split med en utedel och flera innedelar. Men en bra lokal firma kan hjälpa dig när du bott in dig och vet vad ungefär vad du vill ha.
 
  • Älska
Erik JS
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Sök på "AC utan utedel" så får du nog fram en del förslag. De drar dock lite mer än de som har en utedel. Alternativt så kan man välja en AC med lägre effekt. Men det kostar en hel del i arbete att få den installerad av tekniker...

Sedan finns alternativet multi-split med en utedel och flera innedelar. Men en bra lokal firma kan hjälpa dig när du bott in dig och vet vad ungefär vad du vill ha.
Uppskattar svart :) Precis som du säger, jag kommer behöva bo in mig ett tag innan jag tar några större beslut och börjar fixa och greja. Ska bli spännande detta!
 
E Erik JS skrev:
Jag är jättenovis på hus (uppenbarligen) och det kommer vara tydligt i den här tråden. Huset är som sagt nyare än 2015 och använder FTX och vattenburen golvvärme i hela huset istället för element (man kan reglera värmen rum för rum).
Vad värmer det vattenburna systemet?
Det är vanligt med frånluftsvärmepumpar i moderna väl isolerade hus. Kompromissar man värmeeffektivitet och installationskostnad är det en kostnadseffektiv lösning.
FTX är en passiv teknik som finns med flera typer av värmeväxlare.
Men om man bygger samman en FTX med en värmepump får man en tekniskt intressant pryl. Den gör både varmvatten och förvärmer den ”mekaniska tilluften” med ett ”kompakt element”. Luften som lämnar huset vis pumpen/pannan/FLVPn(eller vad man nu vill kalla den) kan vara kallare än uteluften som sugs in. (Tillför lite energi utöver återvinningen). Effektiviteten på dessa FT VP är ofta låg på vintern och tar då hjälp av en elpatron som då drar mycket el.
Nibe tillverkar tex båda sorterna men även folk i byggbranchen har inte alltid koll, inte ens i sitt eget hus. 😉
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Det känns nästan som att du har en lite dömande och konfrontativ inställning till det jag delar med mig av.
Det är dina känslobaserade upplevelser. Inget som jag kan hjälpa dig med.

E Erik JS skrev:
Hur ska jag veta hur det är att bo i hus innan jag gjort det? Lägenhet har jag bott i hela mitt liv, så det kan jag innan och utan, men menar du att jag ska köpa ett hus och så vet jag innan exakt hur allt kommer att vara?
Ser mest ut som ett försök till halmgubbe (eng. strawman).
Inget jag ens varit i närheten av att skriva.

E Erik JS skrev:
Det betyder dock inte att jag är utan oro och funderingar.
Så är det uppenbart.
Men forumet passar nog bättre för frågor om vad man kan göra åt störande ljud. Dvs hur man kan bygga bort de.

Psykoterapeutisk behandling vet jag inte om det finns något forum för, utan där är det väl mer så att man anlitar de som är utbildade för sådant. Jag har uppfattningen att de kan vara ganska dugliga på att få bort fobier och oro.

E Erik JS skrev:
Att du kallar det "friskluftspsykos" bara för att man vill sova med öppet fönster är...vet inte ens vad jag ska säga. Vi sover alla med öppet fönster i lägenheten. Verkligen ingenting konstigt med det. Ska jag sova med stängda fönster när det är 27C i lägenheten? Du behöver dessutom inte utgå ifrån dig själv, vissa blir lätt varma, andra blir lätt kalla. Whatever. Vilken diskussion 🙄
Nu ser det ut som att du har förvrängt det jag skrev ganska så rejält.

Men vad har du för förslag på ord man kan använda för de som har fönsterna öppna när det är -27C ute. Eller -17C, eller -7C. Om vi nu håller oss till det jag skrev. Har du något bättre?

Skulle faktiskt tro att mitt ordval nog är ganska snällt om man jämföra med ordvalen du skulle fått av andra ifall du i Jan/Feb när elpriserna var riktigt höga skrev: "Jag ser att ni jämrar er över höga elräkningar. Vill bara berätta att här kör vi med öppna fönster dygnet runt och elen förbrukas så elementen är glödande. Beklagar att ni åker på högre elpriser för det."
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är dina känslobaserade upplevelser. Inget som jag kan hjälpa dig med.


Ser mest ut som ett försök till halmgubbe (eng. strawman).
Inget jag ens varit i närheten av att skriva.


Så är det uppenbart.
Men forumet passar nog bättre för frågor om vad man kan göra åt störande ljud. Dvs hur man kan bygga bort de.

Psykoterapeutisk behandling vet jag inte om det finns något forum för, utan där är det väl mer så att man anlitar de som är utbildade för sådant. Jag har uppfattningen att de kan vara ganska dugliga på att få bort fobier och oro.


Nu ser det ut som att du har förvrängt det jag skrev ganska så rejält.

Men vad har du för förslag på ord man kan använda för de som har fönsterna öppna när det är -27C ute. Eller -17C, eller -7C. Om vi nu håller oss till det jag skrev. Har du något bättre?

Skulle faktiskt tro att mitt ordval nog är ganska snällt om man jämföra med ordvalen du skulle fått av andra ifall du i Jan/Feb när elpriserna var riktigt höga skrev: "Jag ser att ni jämrar er över höga elräkningar. Vill bara berätta att här kör vi med öppna fönster dygnet runt och elen förbrukas så elementen är glödande. Beklagar att ni åker på högre elpriser för det."
Du påstår en massa saker om vad detta forum ska vara ändå är det du som sitter och kacklar som en kärring om en massa irrelevant skit.

Har noll lust att slösa min tid på uttråkade uppmärksamhetssökande forumtroll som startar infantila debatter. Antog att nivån skulle vara högre än Flashback 🙄

Admin är notifierad - kan låsa och slänga denna tråd 👍

Tack till alla som visade verkligt intresse och kom med relevant input.
 
Redigerat:
  • Haha
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Du påstår en massa saker om vad detta forum ska vara ändå är det du som sitter och kacklar som en kärring om en massa irrelevant skit.

Har noll lust att slösa min tid på uttråkade uppmärksamhetssökande forumtroll som startar infantila debatter. Antog att nivån skulle vara högre än Flashback 🙄

Admin är notifierad - kan låsa och slänga denna tråd 👍

Tack till alla som visade verkligt intresse och kom med relevant input.
Det finns en fin funktion att ignorera användare så slipper man de som inte tillför värde.

Har du bergvärme i huset är frikyla en trevlig funktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.