Cylinda F2285NVA+ Det började med att den blinkade felkod LF och larmade. Inga uppenbara fel på funktionen. Drog ur sladden och startade om och allt som vanligt.Något år senare så isade den igen sig uppe tills fläkten började ta i och det vart ett fasligt oljud. Tömde och avfrostade med kupevärmare. Startade upp fint och gick i nå dagar sen blinkade LF igen och nu har den isat igen. Ca två tre månader sen sist.
Finns ju några trådar här om typ likartat problem och hur besvärligt det är att laga men vad är grundorsaken? Sensorfel enbart eller är det nå annat? Antar att man inte kommer åt ett dyft utan att plocka ur hela paketet med allt vilket är ett stort jobb.
 
S Stefan1972 skrev:
Cylinda F2285NVA+ Det började med att den blinkade felkod LF och larmade. Inga uppenbara fel på funktionen. Drog ur sladden och startade om och allt som vanligt.Något år senare så isade den igen sig uppe tills fläkten började ta i och det vart ett fasligt oljud. Tömde och avfrostade med kupevärmare. Startade upp fint och gick i nå dagar sen blinkade LF igen och nu har den isat igen. Ca två tre månader sen sist.
Finns ju några trådar här om typ likartat problem och hur besvärligt det är att laga men vad är grundorsaken? Sensorfel enbart eller är det nå annat? Antar att man inte kommer åt ett dyft utan att plocka ur hela paketet med allt vilket är ett stort jobb.
kan vara avfrostningselementet ett jävla jobb att byta
 
Borde gå att Ohm-mäta sig fram på dess matningssladdar om det är avbrott i denna (och/eller eventuell övehettningssskydd som fins i serie med denna) - är slingan hel så ligger problemet det som styr att strömmen slås på och av.

är det avbrott i slingan så vet man i alla fall var problemet är - sedan om det är värt att få det reparerat är en annan sak.
 
Jo hela paketet verkar ju som sagt vara ett väldans jobb att ta ut och reparera. Jag var ju mest nyfiken på vad det brukar vara för fel. Köpte frysen för 500kr i nyskick för många år sen så på det viset spelar det ingen roll men hade man kunnat göra nåt så hade ju det varit mer intressant än att byta ut det........
Allting verkar ju vara placerat i den delen man ska plocka ut så det lutar ju åt att det inte är försvarbart. Dessutom kan jag inte se nåt man ska koppla loss på baksidan heller så det kanske till och med handlar om total kylmedietömning och allting om det ska ut?
 
S Stefan1972 skrev:
Jo hela paketet verkar ju som sagt vara ett väldans jobb att ta ut och reparera. Jag var ju mest nyfiken på vad det brukar vara för fel. Köpte frysen för 500kr i nyskick för många år sen så på det viset spelar det ingen roll men hade man kunnat göra nåt så hade ju det varit mer intressant än att byta ut det........
Allting verkar ju vara placerat i den delen man ska plocka ut så det lutar ju åt att det inte är försvarbart. Dessutom kan jag inte se nåt man ska koppla loss på baksidan heller så det kanske till och med handlar om total kylmedietömning och allting om det ska ut?
du rätar ut rören på baksidan tar bort kondensorn
rensar insidan
lossar skruvarna för paketet drar fram detsamma
lossar isoleringen elkablar mm kollar hur givaren sitter uppifrån
lossar plasthöljet och tar bort det
lossar elementet va beredd med en blodtransfusion
riktar ut det nya och svär för att du inte får fast det
dax för nästa transfusion
återställ allt med en ny givare instucken genom isoleringen


och ja det finns inga snabbkontakter någonstans utan alla stift måste individuellt ur kontakten
slåss med katten supervassa flänsar man ser ut som man slagits med katten
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Jo det var just det där med att räta ut rören jag inte greppade. Såklart kommer det ut rör där men är inte dessa anslutna till något?
Så det sannolika är att det kanske bara är en givare som fuskar då?
 
S Stefan1972 skrev:
Jo det var just det där med att räta ut rören jag inte greppade. Såklart kommer det ut rör där men är inte dessa anslutna till något?
Så det sannolika är att det kanske bara är en givare som fuskar då?
jo rören är anslutna till förångaren så ta det varligt
samma jobb för att byta givare och det vet man inte förrän man tagit fram alltihopa
 
jo men min poäng var kylmediat? Antar att man inte lossar och rätar ut nå rör utan att behöva tömma nåt?
 
S Stefan1972 skrev:
jo men min poäng var kylmediat? Antar att man inte lossar och rätar ut nå rör utan att behöva tömma nåt?
man tömmer inget
 
Jag kanske tänkte baklänges men man kan bara dra fram paketet så mycket rören medger alltså. Det kanske handlar om nån decimeter? Sen får man jobba med det på plats, därav besväret ?
Ska man demontera det helt och ta bort det så lär man tömma antar jag.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag kanske tänkte baklänges men man kan bara dra fram paketet så mycket rören medger alltså. Det kanske handlar om nån decimeter? Sen får man jobba med det på plats, därav besväret ?
Ska man demontera det helt och ta bort det så lär man tömma antar jag.
precis det är vad du kan spela med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.