Hej skall strax flytspackla på ett ojämt trägolv för att sen lägga på 14mm laminatgolv.

Nu har jag blivit fundersam vilket underlagsfoam jag skall använda.
En med fuktspärr eller inte?
Utan så kanske fukt går upp i golvet?
Med kanske fukt går ner i trägolvet/husstommen?
Hus där golvet skall ligga är byggt 1939.
Så är nog med 99% säkerhet sågapån och träbrädor.

Tacksam för all input
 
BirgitS
Jag vet ju inte vad golvtillverkaren skriver gällande ditt golv men oftast brukar de skriva att det ska vara plast (fuktspärr) när det är betongplatta med risk för tillskjutande markfukt eller om det är golvvärme.

Om det går upp fukt i ditt golv så hade trägolvet redan varit dåligt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet ju inte vad golvtillverkaren skriver gällande ditt golv men oftast brukar de skriva att det ska vara plast (fuktspärr) när det är betongplatta med risk för tillskjutande markfukt eller om det är golvvärme.

Om det går upp fukt i ditt golv så hade trägolvet redan varit dåligt.
Tack låter ju lovande har ju gjort samma sak i hallen och där har mitt golv inte rest sig. Dock inte lika storbit flytspackel där
 
Tog en illustrerande bild från mitt hallgolv som går mot en trappa.. övers laminatgolvet 14mm.
Sen 2mm grön foam.
Sen Flytspackel=15mm.
Sen golvgips=18mm.
Sen trägolvet.
i mitt fall i vardagsrummet kommer ju dock då inte finns något golvgips i botten utan, trägolv, flytspackel foam laminatgolv
 
  • Närbild på en trappa med lager av olika byggmaterial: trä, flytspackel, grönt skum och laminatgolv, som illustrerar konstruktionen av hallgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det påverkar ju inte om det ska vara fuktspärr eller inte.
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.