Hade ca 10 kvm grus på framsidan vid sidan om uppfarten. Har anlitat en firma att gräva och köra bort gruset och så gräs.

Han blev klar igår. Fröna lite ojämnt spridda men tänkte det gör nog inte supermkt. Såg bra ut i övrigt.

Inatt har det regnat lite och nu ser man hur mkt grus det finns i jorden. Han verkar ha tagit harpad matjord. Jag är osäker om det är ok… det ser ju inte ut som att gräsmattan blir så skön att gå på eller blir lätt att klippa utan att få små sten slungade på benen från gräsklipparen.

Har han glömt ett lager med finare jord/gräsmattejord lr vad säger nån som kan?

Han har även lämnat lite av det gamla gruset underst med hänvisning att det blir ett bra dränlager. Gör det inte att gräsmattan blir snustorr så fort det inte regnar?
 
  • En nygrävd yta med synligt jord och små stenar, där gräsmattefrön har blivit ojämnt spridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämnt spridna gräsfrön och mycket synligt grus i jorden efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pimzik skrev:
Hade ca 10 kvm grus på framsidan vid sidan om uppfarten. Har anlitat en firma att gräva och köra bort gruset och så gräs.

Han blev klar igår. Fröna lite ojämnt spridda men tänkte det gör nog inte supermkt. Såg bra ut i övrigt.

Inatt har det regnat lite och nu ser man hur mkt grus det finns i jorden. Han verkar ha tagit harpad matjord. Jag är osäker om det är ok… det ser ju inte ut som att gräsmattan blir så skön att gå på eller blir lätt att klippa utan att få små sten slungade på benen från gräsklipparen.

Har han glömt ett lager med finare jord/gräsmattejord lr vad säger nån som kan?

Han har även lämnat lite av det gamla gruset underst med hänvisning att det blir ett bra dränlager. Gör det inte att gräsmattan blir snustorr så fort det inte regnar?
Småsten och liknande har en förmåga att titta fram även med lite finare jord, gallervält innan gräset börjat växa eller kratta när det tagit sig ordentligt. Klipp på lite högre höjd än normalt i början så minskar risken för stenar som flyger iväg.

Med tiden växer gräset över och hindra nya från att titta upp.

Har du tid och ork så kan du lägga ut toppdress ovanpå. Brukar va bra pris på 40L säckar så här års.
Ger lite extra näring och är utan stenar eller organiskt skräp.

Angående dränering så är det alltid en balansgång. Vatten behövs men det är absolut inte bra om det blir kvar för mycket heller. Gräsrötterna behöver ha syre och ska inte stå i vatten/gegga.
 
Jag skulle personligen anse att det där inte var gott nog, speciellt inte om jag hade betalat för det.

Gällande gruset så kan han ha rätt eller inte. Behövs det mer dränering? Om du tex mestadels har lerjord så kan det absolut vara en idé. Skulle jorden ha en hög andel sand i sig är den redan väldränerad och att öka på den egenskapen är hål i huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.