Hej!
Är det någon som har ett väl formulerat svar på hur man gör för att få underlagsduken ÖVER takfotsplåten för att få eventuell läckvatten att gå ner i rännan?

Då jag kikar principlösningsbilder på svensktträ så är det inget dom riktigt tar upp och det skapar frågor utan svar då jag nu tänkt lägga om taket i sommar.

Jag har ett älvsbyhus där tanken är att direkt på takstolarna lägga armerad plast och sen bärläkt 45x70 för stöttning av takplåten. Precis som det har varit.

Men gör man så, så hamnar takfotsplåten över duken och läckvatten rinner ut i den öppna takfoten.

Hur gör man på bästa sätt?


Kikar man på lösning för twgelpannor så stämmer förfarandet mer överens med hur jag tänker mig än om man kikar på anvisningar för profilerad plåt.
 
  • Illustration som visar konstruktion av tak med takfotsplanka, bärläkt och betongpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av takkonstruktion med profilerad plåt, takfotsbräda och underlagsduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Över fotplåten gör man inte men har man tillräckligt med lutning på taket kan man gå över sista bärläkten och klämma fast duken under fotplåten med någon cm utstick. Hur nödvändigt det är kan såklart diskuteras då det inte ska komma vatten dit förutom enstaka kondensdroppar. Man kan även om man vill argumentera att det är bättre att man ser om det skulle bli ett läckage.
 
Okey. Jag förstår hur du menar men det känns ju rent utav dumt att inte få den över fotplåten. Nu har jag ca 16 graders lutning på taket så skulle jag försöka få den över sista bärläkten så känns det spontant som att jag riskerar att få en svacka där vatten kan bildas istället.

Men det är klart. Detta är ju bara ett skydd och skulle vatten bildas/samlas där så har jag nog större problem på ett nylagt tak.

Men för att återgå till saken så är det ju nästan bättre då att låta duken sluta precis före takfotsbrädan och rinna ut i underspikningen.

Jag har ju en icke beboelig vind, fungerar ju bara som förråd över min enplansvilla där takstolarna bara är ställda över väggarna och hela vindan är oinredd.
 
Har gjort samma lösning som du (direkt på takstolar) på mitt garage.
Tänk på att kondens skall kunna rinna på båda sidor av duken!
Fukt i vindsluften kondenserar på undersidan av duken (själv bevittnat).
Jag klippte av kondensduken mitt över takfotens underspikning och såg till att den går fri väggisoleringen.
 
Jadå det är jag medveten om. Men det är bra du påpekar det!

Det lutar ju åt att det blir avklippt utanför väggkonstruktion och får rinna ut i fotens underspikning. För jag hittar inga beskrivningar med hur man skall göra.
 
Har för mig jag sett någon anvisning där man bygger en ramp som leder ut duken ovanpå nedersta bärläkten? :thinking:
 
D
Rickard. Rickard. skrev:
Över fotplåten gör man inte men har man tillräckligt med lutning på taket kan man gå över sista bärläkten och klämma fast duken under fotplåten med någon cm utstick. Hur nödvändigt det är kan såklart diskuteras då det inte ska komma vatten dit förutom enstaka kondensdroppar. Man kan även om man vill argumentera att det är bättre att man ser om det skulle bli ett läckage.
ÄR du säker på detta?

Måste lyfta den här tråden för jag står inför samma utmaning.

Sähär står det i monteringsanvisningen:

TAKFOT
Takfoten bör utföras av råspont eller plywood försänkt i
takstolarna och avslutad med fotplåt, folien drags ut över
fotplåten enligt detalj 3 och 4.

https://shop.textalk.se/shop/ws19/54119/files/Montering_Underlagstak_Norosteel.pdf
 
Redigerat:
Rickard.
D Derbyboy skrev:
ÄR du säker på detta?
Nej och jag har lite svårt att förstå vad jag själv menade jag har för mig det är nya (osäker hur nya dom egentligen är) mycket seriösare rekommendationer på detta men jag har aldrig satt mig in i dom.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.