Den här typen av garderober är ju vanligt förekommande i äldre hus, och kollar man på insidan verkar det som att de är byggda som "enheter" och sedan fastmonterade i huskonstruktionen (väggar, tak och/eller golv).

Någon som vet hur man monterar ner/flyttar på dem? Jag vill ha kvar dem för att behålla husets karaktär, men behöver komma åt väggen på insidan för att kapa gamla rör och dra kablar. Vill helst slippa såga upp hål på insidan av garderoberna.

(ett bonus tips, "Ikeahack" Ikeas trådkorg HJÄLPA 60x55cm med expansionsbeslag passar in fint i dessa garderober om man vänder trådkorgen med kortsidan utåt, man behöver dock tillverka en distans på ca 8mm att fästa expansionsbeslagen i!)
 
  • Väggmonterade vita skåp med silverfärgade handtag i ett ljust rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med vit garderob, kläder på hängare, korgar på hylla, del av spegeldörr synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inte säkert att det enheter på det viset....De jag har haft som är likadana med samma typ av luckor har varit platsbyggda. Går säkert att demontera om man är försiktig men risken är ju överhängande att det inte är så enkelt.
 
Jag har tagit bort tre liknade i mitt hus. Det kommer bli ett jävla meck att demontera eftersom det mesta troligen är spikat. Möjligen att du kan flytta hela garderoben i ett stycke, men samma problem där att det troligen är massa spik överallt som du inte kan få loss utan att skada garderoben.
 
Troligen är den spikad i sockeln.
Kan även vara spikad i/från taket.

Ta bort taklisten
”Dela” mellan sockel och botten på och såga av spikarna.
Såga av eventuella spikar i taket
Skåpen är spikade i varandra (dycket).
Lyft av skåpen.
Sockeln byggdes innan skåpen lyftes på plats.


Våra var byggda på det sättet.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Tigersåg fungerar bra. Sen är det bara att beställa nya skåp.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen är den spikad i sockeln.
Kan även vara spikad i/från taket.

Ta bort taklisten
”Dela” mellan sockel och botten på och såga av spikarna.
Såga av eventuella spikar i taket
Skåpen är spikade i varandra (dycket).
Lyft av skåpen.
Sockeln byggdes innan skåpen lyftes på plats.


Våra var byggda på det sättet.
Tack för utförligt svar! Ska se om jag kan få upp någon av garderoberna på det viset, annars får jag arbeta runt dem helt enkelt...
 
Jag kör mycket med tigersågblad av modellen som klarar att kapa både metall och trä när jag tar loss spikade konstruktioner, dom är även lite flexibla så att man kan köra med bladet något böjt. Har räddat mig många gånger när jag varit för snabb med spikpistolen och ställt reglar på fel ställe eller tagit loss orimligt mycket spikade dörromfattningar ur min gamla kåk. Borde funka för att få loss dina skåp från tak och sockel.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Jag har vänt tre exakt sådana garderober 180 grader i mitt förra hus byggt -62 från ett rum till att öppnas från rummet bredvid.
Det skedde i samband med att jag renoverade golv, väggar och tak så jag behövde inte vara försiktig.
Efter att lister tagits bort var det faktiskt ganska enkelt. Några spikade förankringar att såga av, sedan lossade hela "paketet" och gick som sagt att vrida och putta in i hålet igen.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Jag har nå liknande garderober i hallen men skulle behöva riva dessa eller i bästa fall flytta garderoberna till ett sovrum. det är 3st 50cm bredvid varandra. Funderar på hur jag ska göra. Försöka återanvända allt/flytta, återanvända dörrarna och "fronten" dörrarna hänger i. eller bara återanvända dörrarna och bygga ny garderob bakom. Vilket spår tror ni är rimligast? har kikat på en ikea-setup i sovrummet och verkar ju landa på ca 15k för betydligt sämre kvalitet, inte jättesugen på att bygga in ikea-garderober i lägenheten..
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Kolla mitt svar i inlägg 4.

Jag flyttade tillfälligt ut ett skåp på ett ställe, på ett annat ställe flyttade jag ett skåp och ställde det direkt på golvet istället för på sockel.


Alla våra garderober (6 st) är idag skjutdörrsgarderober, köpt dörrar+skenor, byggt resten. Garderobsinredningen är bl.a. backstativ och konsolsystem.
 
  • Gilla
robbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.