Vår gräsmatta är på vissa ställen mer en "smörblomme-matta" än en gräsmatta. Hur sjutton bär man sig åt för att få ordning på det? Har läst att vissa ogrässorter automatiskt försvinner genom regelbunden klippning (vår gräsmatta hade inte blivit klippt på 4-5 år innan vi köpte i våras) gäller det smörblommor? Annars har man ju hört att en del ogräs kan "gödslas" bort, kan det funka? Vilken sorts gödsel skall man använda i så fall?
 
Låter som revsmörblomma (du känner igen den på de röda stjälkarna på revorna). Den är otrolig på att sprida sig och helt okänslig för gräsklipparen. Även klöver är duktig på att sprida sig med revor, och påverkas inte av gräsklipparen. För var det inte ovanligt att man hade lite vitklöver i gräfröblandningarna för att ha något som var grönt och frodigt under torrperider. För att bli av med dessa ogräs hjälper bara gift. Prova med stroller kombi eller liknande preparat, det biter bra. Är ytan begränsad kan man även lägga sig på knä med koncentrerad roundup och en pensel. Vill man ha ett giftfritt alternativ så kan man dra revorna innan de har slagit rot.
 
funkar inte ens med en ko.... inte ens dom gillar dom
 
norrlandshus_sthlm skrev:
funkar inte ens med en ko.... inte ens dom gillar dom
Höns brukar i och för sig tycka om diverse ogräs (maskrosor, groblad, skräppor mm), men hur det är med revsmörblomma vet jag inte.
 
Kan rekommendera Stroller kombi.
Hade problem med maskrosor, och provade då Stroller kombi.
Jag drog ett stråk med fröspridaren, och vad hände?
Gräset blev grönare och samtliga ogräs försvann på den remsan. Sen att gräsmattan blev lite randig, fick jag stå ut med en tid.

Passa dig bara för att komma för nära buskar och rabatter.
 
Här är den tråkigaste varianten: rensa!
Revsmörblommor är förvisso hemska på att bre ut sig, men de gör det via utlöpare PÅ marken och rötterna är inte så djupa.

Inspirerad av din fråga har jag faktiskt precis rensat en slänt FULL med dylika blomster. Det var inte så farligt faktiskt.

Har revsmörblommor på en av gräsmattorna också, men där tror jag att jag ska testa stroller-rådet!

Må gott!

billan
 
Hej
Vi har använt kombigödsel i några år och alla maskrosor är nu väck... men däremot har vi en hel del smörrevsblommor. För oss är det det enda som kombigödseln inte har tagit bort... Att rycka upp dem ur jorden/gräset verkar vara det mest effektivaste. Ska gräsmattan vara fin får man allt lida pin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.