Någon som kan detta. Se bild.
Började att låta som vatten forsade och kom i närheten av pumpen.
Har för mig att det ska gå att sätta igång knappen på den svarta grejen i mitten men inget lyser.
Vad kan ha hänt? Vem ska man ringa?
 
Se bilder.
 
  • Bild av ett Danfoss-reglagepanel anslutet till VVS-rör och pump från Grundfos, installerat vid en röd tryckenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en värmevattenmätare från Kamstrup, en cirkulationspump från Grundfos och andra komponenter inuti en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det kan ha varit någon som spolade varmvatten men det lät inte som det brukar. Var på övervåningen och det lät högt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du manualen till reglercentralen för värmen,
[länk]

Tappvarmvattnet styrs via AVTQn, helt termomekanisk styrt.

Att du hörde flöde, var det någon som tappade varmvatten?
Kollade manualen men förstår inte vad jag ska läsa.
Den svart grejen som det står Power på ska väl gå att få igång?

Rören med till och från vatten är båda kalla. Kan det säga någon någonting? Se bild
 
  • En hand pekar på en Grundfos ALPHA2 L cirkulationspump med texten "POWER ON".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på två kopparrör med vattenanslutningar, omgiven av en elkabel och elektronisk apparatur, fotad i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglercentralen är inställd på "sommarstopp" som stänger av cirkulationspumpen om utetemperaturen är tillräckligt hög.

Beroende på hur fjv-centralen är konfigurerad så kan fjv-vattnet bli stillastående vid "sommarstopp", om det då är länge sedan någon tappat varmvatten så har fjv-vattnet kallnat, när då någon tappar varmvatten så öppnar AVTQn max fjv-flöde, då kan det låter en del.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Här är en video för att starta/stoppa cirkulationspumpen via reglercentralen,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Reglercentralen är inställd på "sommarstopp" som stänger av cirkulationspumpen om utetemperaturen är tillräckligt hög.

Beroende på hur fjv-centralen är konfigurerad så kan fjv-vattnet bli stillastående vid "sommarstopp", om det då är länge sedan någon tappat varmvatten så har fjv-vattnet kallnat, när då någon tappar varmvatten så öppnar AVTQn max fjv-flöde, då kan det låter en del.
Aha ok tusen tack. Det kan förklara ljudet. Men vet du om den svarta dosan ska kunna gå igång när man trycker på Power?!
 
L linnnordstrom skrev:
Aha ok tusen tack. Det kan förklara ljudet. Men vet du om den svarta dosan ska kunna gå igång när man trycker på Power?!
Bara om den ska vara igång, strömmen till den styrs nog av centralen.
"svarta dosan" är cirkulationspumpen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bara om den ska vara igång, strömmen till den styrs nog av centralen.
"svarta dosan" är cirkulationspumpen.
Tack för alla svar och hjälp. Ni är bäst. Men jag måste säga att jag fattar väldigt lite av detta😂🥴
 
L linnnordstrom skrev:
Tack för alla svar och hjälp. Ni är bäst. Men jag måste säga att jag fattar väldigt lite av detta😂🥴
På sommaren när man inte behöver värme stängs cirkulationspumpen av ( den som cirkulerar vattnet i alla elementen).

Eftersom den inte har någon ström nu kan du knappa på den hur mycket som helst, inget händer ändå.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.