Fick lite information från LB-hus idag där det bla står vad som ingår,har några frågor som jag undrar om någon kan förklara.Tror jag vet på ett ungefär vad som menas men någon får gärna förklara för mig

Står att avtäckning/schakt av tomt ingår med 3 m kring husliv+6 m servis ingår, vad menas med detta?

Sen står det fyll under platta att det ingår 1500 kg/m2 platta,vad menas?

Står även att det ingår självrengörande glas med solskydd,är det någon som vet om det verkligen fungerar,blir rent alltså?

Hoppas någon vill hjälpa mig med detta :)

//Chessen
 
Vi har byggt ett LB-hus så jag kan försöka förklara det jag vet
6 meter servis är att det ingår grävande och nedläggande av servisen 6meter från där de finns från början, våran låg vid gatan och vårat hus 15 meter in men det slapp vi betala extra för.
De schaktar och gör iordning för grunden plus 3 meter utanför grunden med makdam och liknande, det ingår en viss mängd av detta och resten får man betala, den räkningen slutade på 250 000kr inklusive sprängning :(
Självrengörande glas vet jag inte om vi har men det är möjligt att takfönstren är det
 
chessen skrev:
Står att avtäckning/schakt av tomt ingår med 3 m kring husliv
De drar av matjord och återfyller med dränerande material under huset och 3 meter ut runtom. Detta för att kunna grundlägga huset och få en vettig yta runtom där det går att resa ställningen.

chessen skrev:
+6 m servis ingår, vad menas med detta?
Nedgrävning av ledningar från inkopplingspunkten i gatan in till inkopplingspunkten i huset ingår med 6 meter. Blir det längre kan du få betala extra. Detta beroende på att de inte alltid vid offertens avgivande vet var anslutningspunkterna är.

chessen skrev:
Sen står det fyll under platta att det ingår 1500 kg/m2 platta,vad menas?
Fyll under platta är återfyllnad med dränerande grus. Om man har en grundläggning där tomten lutar eller matjordsskiktet är tjockt räcker inte denna mängd utan det blir tilläggskostnad.

chessen skrev:
Står även att det ingår självrengörande glas med solskydd,är det någon som vet om det verkligen fungerar,blir rent alltså?
Självrengörande glas har en ytbeläggning som tillsammans med ultravioletta strålar bryter ner smutspartiklar så att reget sedan lättare kan skölja bort dem. Det blir inte kanonputsat, men det blir inte lika skitigt som annars.
 
Har byggt ett LB-hus ( Ugllan 121) och jag kan bara intyga med det som "Volvo" och "anno2069" skrivit..
Intressant med självrengörande fönster, det har jag aldrig hört talas om förut, men det var inget som vi kunde välja till när vi byggde förra året.
 
limla,

Inget vi väljer heller,utan det är standard tydligen,bra för oss om vi bestämmer oss för ett LB-hus
 
Oki.. Synd att det inte var standard när vi byggde.. Men men, man kan ju inte få allt.. :)
 
limla skrev:
Intressant med självrengörande fönster, det har jag aldrig hört talas om förut, men det var inget som vi kunde välja till när vi byggde förra året.
Det börjar bli mer eller mindre standard på takfönster och används även på andra fönster som är svåråtkomliga.
 
Oki.. Då förstår jag..
 
Vi har självrengörande fönster på vårt LB-hus. Kommer bara regnet åt fönstren så blir de rätt rena faktiskt. Om inte får man själv vattna de lite med vattenslangen. Man får aldrig putsa de för då förstör man hinnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.