Håller på med en totalrenovering av gammalt hus, kommer behöva komplett nya foder, socklar och taklister.
Huset är 2 plansvilla ca 135 kvm.
Detaljerad sammanställning visar att jag behöver ca 500 löpmeter totalt.
Priserna varierar mycket, men verkar ligga mellan 60-150 kr lpm beroende på färg och utformning/storlek.
Detta ger en kostnad mellan 30k - 75k, i min kalkyl blir totalen ca 55k.

Min fundering, är det värt att försöka göra själva?
Alltså köpa billigt formvirke alternativt läkt-virke och sedan bearbeta med hyvel och överhandsfräs för att sedan måla.

Några tanker eller erfarenheter från någon som har provat?

Har gjort en grov kalkyl på kostnaden om man gör detta själv, och den ger besparing ca 50%, se nedan -->

Kostnadskalkyl i tabellform för virke, färg och arbete vid renovering av lister och foder i ett gammalt hus. Total kostnad 25 112 kr, besparing 28 408 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Hur värderar du din tid?
Behandla 500m för 28000 kr.....
Jag tror du kommer få en riktigt låg timlön...
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Håller på med en totalrenovering av gammalt hus, kommer behöva komplett nya foder, socklar och taklister.
Huset är 2 plansvilla ca 135 kvm.
Detaljerad sammanställning visar att jag behöver ca 500 löpmeter totalt.
Priserna varierar mycket, men verkar ligga mellan 60-150 kr lpm beroende på färg och utformning/storlek.
Detta ger en kostnad mellan 30k - 75k, i min kalkyl blir totalen ca 55k.

Min fundering, är det värt att försöka göra själva?
Alltså köpa billigt formvirke alternativt läkt-virke och sedan bearbeta med hyvel och överhandsfräs för att sedan måla.

Några tanker eller erfarenheter från någon som har provat?

Har gjort en grov kalkyl på kostnaden om man gör detta själv, och den ger besparing ca 50%, se nedan -->

[bild]
Beror väl på hurdana lister du tänkt göra.
Sen undrar jag om billigt form/läkt virke håller tillräckligt bra kvalitet för att du ska få ett snyggt resultat.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur värderar du din tid?
Behandla 500m för 28000 kr.....
Jag tror du kommer få en riktigt låg timlön...
Skulle säga tid är det jag har, 28k netto är ca 40 bruttlön, vilket är runda slängar en månadslön.
Tar detta en månad i effektiv arbetstid? Tror själv inte det.
När man sitter och projekterar såhär blir varje besparing värt mycket, även om man får arbete en hel del själv.
N Niq skrev:
Beror väl på hurdana lister du tänkt göra.
Sen undrar jag om billigt form/läkt virke håller tillräckligt bra kvalitet för att du ska få ett snyggt resultat.
Har vision om lite finare lister. Har hemma alla verktyg inklusive en mindre planhyvel.
Men har tänkt också huruvida virkets kvalité påverkar slutresultatet...
 
Gå till en mindre såg/hyvleri och låt de hyvla upp! Köpte rejäla lister, foder, pärlspont m.m. Och priset låg typ som byggmax... Sen var det ju lite jobb med målning, men har du gammal hus vill du ju ha handmålade (linoljefärg!!) lister.
 
Du kan göra vissa saker med en överhandsfräs men stålen är ofta små och om du vill ha bredare lister som inte ska se konstiga ut kommer du behöva större fräsverktyg och då försvinner besparingen. Virket till lister har inga krav på hållfasthet men ett väldigt kvistigt virke ger inget roligt resultat. Det är bra om träet i listerna är nedtorkat lite mer än vanligt regelvirke eller läkt mm brukar vara, i synnerhet bredare lister, annars kommer det att krympa en hel del och du får sprickor och springor.

Tidsåtgången är betydande om du ska fräsa listerna själv.

Målning mm gör du själv. Men tänk på att du behöver grundmåla med spärrgrund för att inte kvistar och annat ska synas igenom efter något år.

Var ligger din fastighet? Kan du försöka hitta ett hyvleri som ger ett bra pris? Det finns ett prisvärt hyvleri utanför Sala.

Sammanfattningsvis kan det vara värt att göra lite mindre och enklare lister själv men då du har ett gammalt hus brukar listverken vara mer avancerade.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Skulle säga tid är det jag har, 28k netto är ca 40 bruttlön, vilket är runda slängar en månadslön.
Tar detta en månad i effektiv arbetstid? Tror själv inte det.
När man sitter och projekterar såhär blir varje besparing värt mycket, även om man får arbete en hel del själv.

Har vision om lite finare lister. Har hemma alla verktyg inklusive en mindre planhyvel.
Men har tänkt också huruvida virkets kvalité påverkar slutresultatet...
Har du verktyg,plats o tid så är det säkert genomförbart. Sparar du pengar på det. Det beror troligen på hur du räknar. Räknar du din tid som gratis så sparar du säkert en del. Men jag tror nog du ska räkna med lite bättre virke än form/läktvirke. Men jag är ju ingen snickare men vet att sådana här projekt snabbt drar iväg i tid när det ofta är många moment som ska göras. Men lägger man lite tid i början på att bygga lite jiggar o sådant så blir det säkert lite lättare.

Men varför inte prova att göra en list och se hur det verkar. Prova att göra en som är några meter lång så du får prova hur det är att göra en längre bit.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
S
M Marcus_Carlsson skrev:
Skulle säga tid är det jag har, 28k netto är ca 40 bruttlön, vilket är runda slängar en månadslön.
Tar detta en månad i effektiv arbetstid? Tror själv inte det.
När man sitter och projekterar såhär blir varje besparing värt mycket, även om man får arbete en hel del själv.

Har vision om lite finare lister. Har hemma alla verktyg inklusive en mindre planhyvel.
Men har tänkt också huruvida virkets kvalité påverkar slutresultatet...
Kör! Köp med dig lite virke hem och testa så ser du vilket resultat du har att förvänta dig.

Uppdatera sen hur lång tid det tog och om du skulle göra om det igen för samma besparing!
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Men har tänkt också huruvida virkets kvalité påverkar slutresultatet...
Lister och foder vill iaf jag ha i kvistfria fura och inte utskotts virke av gran.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Skulle säga tid är det jag har, 28k netto är ca 40 bruttlön, vilket är runda slängar en månadslön.
Tar detta en månad i effektiv arbetstid? Tror själv inte det.
När man sitter och projekterar såhär blir varje besparing värt mycket, även om man får arbete en hel del själv.

Har vision om lite finare lister. Har hemma alla verktyg inklusive en mindre planhyvel.
Men har tänkt också huruvida virkets kvalité påverkar slutresultatet...
Om du är tillräckligt duktig för att fixa snygga lister och foder av det här virket du tänker dig vet jag inte ens varför du ställer frågan.......
Men om du är amatör tror jag du kommer ångra att du gav dig på det.... Mina två cent!
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Kör! Köp med dig lite virke hem och testa så ser du vilket resultat du har att förvänta dig.

Uppdatera sen hur lång tid det tog och om du skulle göra om det igen för samma besparing!
Tror jag börjar så, köp hem lite skitvirke och gör ett test, visar sig kanske snabbt hur bökigt det går.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du är tillräckligt duktig för att fixa snygga lister och foder av det här virket du tänker dig vet jag inte ens varför du ställer frågan.......
Men om du är amatör tror jag du kommer ångra att du gav dig på det.... Mina två cent!
Har ingen aning om jag är nog duktig, är helt klart en amatör i sammanhanget därför jag frågar om någon annan (helst amatör de också 😄) har testat. Om det är värt besväret osv. Sitta och räkna och drömma är ju bara teoretisk
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Tror jag börjar så, köp hem lite skitvirke och gör ett test, visar sig kanske snabbt hur bökigt det går.
Det är inte värt att lägga ned jobb på att göra lister av sånt
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte värt att lägga ned jobb på att göra lister av sånt
Jag tänker lite på han/hon som gjorde egen akustikpanel. Det tog ju en jäkla tid. Klart det är ju en stor tillfredsställelse att göra saker själv och kvaliteten blir nog bättre men det var verkligen inte värt tiden minns jag....
 
Kvistar vill du inte ha i ngn kantyta. Iom att lister är relativt klena så sprätter kvistarna iväg oftast när man hyvlar/sågar/fräser. Så, välj så kvistfritt virke du kan hitta. Det besparar tidsödande misshugg och att listerna får kapas till korta bitar för att bli av med alla kvistar som brukar finnas.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.