Richard_F Richard_F skrev:
Jag har saltklorinator (exo IQ) med dual link (autojustering av pH). Kör också med frekvensomvandlare till poolpumpen för att få kontinuerlig drift och dessutom reducera ljudnivån markant. Jag rekommenderar att köra konstant cirkulation.
Kör du i-Saver 1100? På olika hastigheter på förutbestämda intervaller eller konstant samma hastighet?

Förstår att det är smartast.. men den kostar också nästan lika mycket som en ny pump. Men börjar luta mot det
 
H Hans G2 skrev:
Har du timpris låter du den gå när elen är billig. Annars de timmar den används mest
Eller de timmar man står ut med ljudet. Eller då man tror grannarna gör det…
 
Richard_F
Ja det är en i-saver 1100.

Jag kör konstant på ca 1900 RPM och då anges förbrukningen till 240 W mot 736 W (1 hk) vill fullt varvtal.
Har funderat i flera omgångar på att försöka styra den med de digitala ingångarna alt. modbus för att både ändra samt möjliggöra start/stopp via remote men har inte kommit dit ännu.

Jag tycker detta fungerar mycket bra även om min primära orsak var ljudnivån och inte energibesparing.
 
Jag kopplade en liten vridomkopplare till de digitala ingångarna och styr mellan de tre olika hastigheterna med hjälp av vredet.
Smidigt vid backspolning och bottensug för det blir några knapptryck vid varje manöver annars.

Vridomkopplare ansluten till digitala ingångar bredvid en vattenpump med olika hastighetsinställningar via vredet, monterad på en orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Richard_F
F fredrik.johansson skrev:
Jag kopplade en liten vridomkopplare till de digitala ingångarna och styr mellan de tre olika hastigheterna med hjälp av vredet.
Smidigt vid backspolning och bottensug för det blir några knapptryck vid varje manöver annars.

[bild]
Det såg riktigt smart ut. Mina elektronikkunskaper är dock begränsade, vad är det för komponenter du använt?
Skulle man kunna ersätta vredet med t.ex. en plejd-puck (oklart vilken typ)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.