Hej!
Jag har hyrt ett hus i snart fem år av min vän. Nu har tillfället uppstått att jag fått möjlighet att köpa huset.
Jag tycker mig känna huset och har själv tagit hand om det under åren.
Planen är att jag köper det för 350 000 och står för alla övriga "små" kostnader (lagfart, mm.).
Jag känner min vän och känner mitt hus så jag tänker att vi kan försöka göra det så billigt som möjligt.
Tänkte därför inte blanda in mäklare eller göra besiktning. Vad jag förstått behövs inte energideklaration om ingen frågar efter det. Skulle det uppstå så får jag ta på mig det.
Vad tänker ni, missar vi något?

Vi ska sjävklart skriva ett utförligt kontrakt och där får vi väl överväga om vi vill ha någon som tittar på det innan vi skriver på eller ej. Har sett en del bra mallar på internet. Några tips?
Vi ser till att dokumentera alla skavanker som vi känner till och ta med i kontraktet.

Hur gör man med försäkring? Är det smidigast att överta den befintliga? Om inte det går, måste man göra en besikning av huset?

Det här är vad jag tänkt på nu. Kommer säkert upp fler frågor :) Tacksam för all input!
 
Elviira Elviira skrev:
Hej!
Jag har hyrt ett hus i snart fem år av min vän. Nu har tillfället uppstått att jag fått möjlighet att köpa huset.
Jag tycker mig känna huset och har själv tagit hand om det under åren.
Planen är att jag köper det för 350 000 och står för alla övriga "små" kostnader (lagfart, mm.).
Jag känner min vän och känner mitt hus så jag tänker att vi kan försöka göra det så billigt som möjligt.
Tänkte därför inte blanda in mäklare eller göra besiktning. Vad jag förstått behövs inte energideklaration om ingen frågar efter det. Skulle det uppstå så får jag ta på mig det.
Vad tänker ni, missar vi något?

Vi ska sjävklart skriva ett utförligt kontrakt och där får vi väl överväga om vi vill ha någon som tittar på det innan vi skriver på eller ej. Har sett en del bra mallar på internet. Några tips?
Vi ser till att dokumentera alla skavanker som vi känner till och ta med i kontraktet.

Hur gör man med försäkring? Är det smidigast att överta den befintliga? Om inte det går, måste man göra en besikning av huset?

Det här är vad jag tänkt på nu. Kommer säkert upp fler frågor :) Tacksam för all input!
Så länge ni inte behöver banklås så är det nog ok.
Glöm inte att skriva ett ordentligt och giltigt köpeavtal och lagfart (som skall registreras hos lantmäteriet, och betalas)

https://www.sambla.se/bolan/kopa-hus-utan-maklare/
https://www.nordea.se/privat/liv/bo... köper ett hus,tvingas betala en summa pengar.
 
  • Gilla
Elviira
  • Laddar…
Det finns fina avtalsmallar för att köpa hus, det behöver inte vara så avancerat.

Vad det gäller dolda fel, så kan de komma ifråga endast om något avviker från förväntat skick och som inte gått att inspektera. T.ex. ett nyrenoverat badrum med klinker där tätningsskiktet inte är korrekt gjort och som leder till fuktskada. Dvs för ett gammalt hus utan nygjorda renoveringar så är det helt ointressant. Därför är det enkelt och tryggt för säljaren att skriva bort dolda fel.

En sak som kan ställa till det om man säljer och köper själv är om det finns lån på huset och man ska få till en sk likvidavräkning. Bankerna gillar inte att göra sådana trots att det är enkelt för dem. När jag sålde så var vi tvugna att anlita en mäklare för just den biten. Lyckligtvis kostade det bara en flaska Amarone...
 
  • Gilla
Elviira och 1 till
  • Laddar…
Försäkringsbolag brukar inte kräva ngn besiktning. Man brukar inte "ta över" säljarens försäkring.

Som sagt om du inte behöver ett banklån (och om säljaren inte har lån på huset) så ställs inte så höga krav på det strikt formella. Givetvis skall du ha köpeavtal och köpebrev som följer någon bra mall.

Men OM du behöver låna med huset som säkerhet, så kommer banken att ställa krav. De kan kräva en värdering, de kräver ofta ett mäklarprospekt som beskriver huset, med sedvanliga bilder osv.

Du behöver själv (eller låta banken göra det) kontrollera med lanmäteriet vem som är lagfaren ägare nu, och uppgifter om vilka pantbrev som är uttagna, det kan finnas äldre pantbrev som är "förkomna", det ställer i så fall till problem för dig. Finns en speciell process för sådant, men det tar tid. De här kontrollerna skall du göra oavsett hur bra du litar på säljaren. Det har förekommit att säljare i god tro sålt hus som de trodde att de ägde. Kan bli problem om väldigt många år.
 
  • Gilla
Elviira och 2 till
  • Laddar…
O
Elviira Elviira skrev:
Hej!
Jag har hyrt ett hus i snart fem år av min vän. Nu har tillfället uppstått att jag fått möjlighet att köpa huset.
Jag tycker mig känna huset och har själv tagit hand om det under åren.
Planen är att jag köper det för 350 000 och står för alla övriga "små" kostnader (lagfart, mm.).
Jag känner min vän och känner mitt hus så jag tänker att vi kan försöka göra det så billigt som möjligt.
Tänkte därför inte blanda in mäklare eller göra besiktning. Vad jag förstått behövs inte energideklaration om ingen frågar efter det. Skulle det uppstå så får jag ta på mig det.
Vad tänker ni, missar vi något?

Vi ska sjävklart skriva ett utförligt kontrakt och där får vi väl överväga om vi vill ha någon som tittar på det innan vi skriver på eller ej. Har sett en del bra mallar på internet. Några tips?
Vi ser till att dokumentera alla skavanker som vi känner till och ta med i kontraktet.

Hur gör man med försäkring? Är det smidigast att överta den befintliga? Om inte det går, måste man göra en besikning av huset?

Det här är vad jag tänkt på nu. Kommer säkert upp fler frågor :) Tacksam för all input!
Jag tycker ändå ni ska ta in en mäklare som hjälper er med affären. Brukar kosta runt 10000 kr och kan utan tvekan vara värt det för att få det korrekt.
 
  • Gilla
Elviira och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.