LoweW
Hejhej,

Har precis införskaffat en Parkside plasmaskärare inför ett kommande projekt och tar tacksamt emot tips och tricks.
Efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att detta är den nyaste versionen, dvs en "pilot arc" tillskillnad från den tidigare versionen. Så den har ett lite annorlunda munstycke bland annat.

Har några frågor men tar gärna emot andra tips om någon har det 🤗

  • Vilket lufttryck använder ni? Vissa verkar variera och andra kör på 6,5 bar hela tiden.
  • Vilken ampere kör ni? Här verkar vissa köra 40 A(max) hela tiden och bara variera hastigheten hastigheten med munstycket.
  • Var köper ni extra munstycken?
 
  • Parkside plasmaskärare med pilot arc och munstycke placerad på ett bord bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har B3-modellen och köpte munstycken från Amazon.

Men mina munstycken (även de som följde med maskinen) förstörs väldigt snabbt så jag skulle verkligen behöva lite tips!
 
Oldis Oldis skrev:
Jag har B3-modellen och köpte munstycken från Amazon.

Men mina munstycken (även de som följde med maskinen) förstörs väldigt snabbt så jag skulle verkligen behöva lite tips!
Fukt i tryckluften förkortar livet på munstycken. Inte så lätt att ordna dock. En lite vattenfälla på ledningen hjälper väl med det värsta men en riktig kyltork är dyrt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Fukt i tryckluften förkortar livet på munstycken. Inte så lätt att ordna dock. En lite vattenfälla på ledningen hjälper väl med det värsta men en riktig kyltork är dyrt.
Ahh, den kopplingen har jag inte gjort men jag har haft en del problem med fuktig luft från kompressorn.

Tack för tipset.
 
Har samma modell som du, uppskattar pilotlågan.

Jag kör på runt 4-4,5 bar.

Strömstyrkan försöker jag hålla så låg som bara möjligt, Den här maskinen drar väldigt mycket ström och jag har bara tillgång till 16A säkringar. En plasmaskärare på enfas är egentligen knappast optimalt..

Munstycken köper jag när de finns tillgängliga på Lidl 🙂

Ett annat tips är att det är önskvärt att ansluta kompressorn till en annan grupp/säkring än vad du har plasmaskäraren på. Om bägge skulle köra samtidigt, så är det nästan garanti på att säkringen går.

Ang. fukt så stämmer det mycket riktigt att munstycket inte alls tycker om sådan. Det är därför det sitter en fast monterad vattenavskiljare på maskinens baksida.

Jag brukar dock komplettera med en ytterligare separat vattenavskiljare.

Överlag väldigt nöjd med maskinen!
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Oldis Oldis skrev:
Jag har B3-modellen och köpte munstycken från Amazon.

Men mina munstycken (även de som följde med maskinen) förstörs väldigt snabbt så jag skulle verkligen behöva lite tips!
Det är viktigt att hålla munstyckena på ”lagom” avstånd från det man skär. Rätt vinkel är också viktigt, om man skär rakt ovanifrån så stänker det tillbaka smält metall och gnistor in i munstycket.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Det kommer munstycken och cirkelskärare hos tysken 5/9 @LoweW
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
V Vardagsrum skrev:
Strömstyrkan försöker jag hålla så låg som bara möjligt,
Samma här, upplever att munstycket håller längre om man bara kör med såpass mycket kräm som plåttjockleken kräver.

Hand använder en grön slipmaskin för att bearbeta en metalltunna, vilket skapar gnistor runt verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Samma här, upplever att munstycket håller längre om man bara kör med såpass mycket kräm som plåttjockleken kräver.

[bild]
Om bilden är från dina egna aktiviteter hoppas jag att fatet var väl rengjort. När jag gick utbildning i gassvetsning 1971 fick man inpräntat att 10 gram brandfarlig vätska i ett oljefat räcker för att det skall sprängas och slå ihjäl Dig
 
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
LoweW
V Vardagsrum skrev:
Det kommer munstycken och cirkelskärare hos tysken 5/9 @LoweW
Tack, men jag har redan båda 👍
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Samma här, upplever att munstycket håller längre om man bara kör med såpass mycket kräm som plåttjockleken kräver.

[bild]
Givet att du skär under lika lång tid tror jag. Med högre strömstyrka kan du skära igenom mer material per tidsenhet och därmed tjäna in ett ökat slitage per tidsenhet genom att tiden minskas. Sen går det inte alltid att röra brännaren snabbare.
 
Patrik440
P poba53 skrev:
Om bilden är från dina egna aktiviteter hoppas jag att fatet var väl rengjort.
😆

Ja det var dessutom fyllt med vatten nästan ända upp.

Ser det ut så här på fatet är det bra att vidta vissa försiktighetsåtgärder.
Fyra farosymboler i röda diamanter, inklusive en död fisk, en flamma, ett utropstecken och en människa med stjärna på bröstet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.