Har läst att man kan docka upp elpanna o så mot pumpen ( är inne på markvärme, har stort pannrum med en abso-panna,vill ha kvar den för att hålla skorsten i trimm o om möjligt toppa upp den ev.markvärmepumpen.
Annars kanske den får vara kvar för att värma en badtunna (?) men kan man även docka ihop en vedpanna mot pumpen,om det ej är möjligt kan den väl vara kvar för att värma tappvattnet...
Och om inte det heller är lämpligt kan den väl vara kvar "just in case..."
 
det är möjligt, men dyrt 6 DUMT O KRÅNGLIGT, SAMT FUNKAR DÅLIGT PÅ MÅNGA SÄTT (oj, råka komma åt capslock)
 
CarMan

Det är väl ytterst klockt att docka ihop med en vedpanna med VP så knäcker vi inte det svenska kraftnätet när det är kallt och alla eltillskott slår på. Elpatroner på värmepumpar borde förbjudas.
Kostnaden att koppla ihop det borde bli en cirkulationspump och en shunt. Styrningen sköter värmepumpen som när den inte räcker kallar på tillskott (om det är ved eller el har ingen betydelse).

Protte
 
värmepumpen kanske behöver tillskott (3kW steget) i 20 minuter en kall,natt. hur långtid tar det att elda upp en ack i tempratur & vem ska tända brasan. Vedpanan får so du skrev inte sköta tempratur regleringan alls, då värmepumpen löser ut (stängs av helt) om vatten tempen kommer över 55 grader.
 
Värmepumpen ska sitta på returledningen.
Stäng schunten helt då du inte eldar för att undvika att varmvatten cirkulerar in i vedpannan i onödan.
Om du har styrning med inomhustermostat erkan du göra så här:
Ställ värmepumpens inomhustermostat ca 1 grad C över vedpannans inomhustermostat. Då temperaturen inne sjunker (för att det blir för kallt eller för att du stängt av värmepumpen) öppnar schunten.
Om du har radiatorer som klarar att värma huset med värmepumpen och en fungerande reglering bör du inte få problem med för varmt radiatorvatten.
Jag har t.o.m. en bekant i värmepumpsbranchen som har så i sitt hem i Kiruna. Det har fungerat hela det här årtusendet.
 
man ska inte styra med radiator termostater ! du bekriver ett system som arbgetar med fast kondensering. vil mman ha bra COP så ska man inte styra mot fast kondensering.
Hela iden är väll att ha bilig uppvärmning!

beskriv en lösning med flytand kondnsering.

(även din lösning funkar dåligt på fast kondensering, så länga man inte konstant eldar i vedpannan. tänk dig att värme pumpen behöver hjälp, det fins ju då bara 20 gradit vatten i ved pannan, inge mycke hjälp att mata in det i systemet)

när man kör flytande kondensering så gör värmepumpen bara så varmt vatten som behövs, inget onödigt överskott. för att få rätt kondensering på gasen så ska ma ha ett delta-t på ca 7 grader. i en ved anläggning så ligger du på betydligt högre delta -t
 
pesonligen så kör jag med en större värmepump & på så sett behöver jag inte nått tillskot alls, klart den bärta lösningen
 
Om man bara har 460 m (nedlagd -79) slang i backen så räcker det inte till mer än 10 kW uteffekt och blir det mer än -10 så behövs tillskott och det får jag från pelletspannan som ändå värmer verkstan. jajaja multihopblandad teknik men det funkar.

Håller med dig CarMan, värmepumpen ska räcka till allt, elbolagen är inte så förtjusta i att för det mesta köra med COP=4 men så fort det blir kallt och all el behövs då går tillskottet med COP=1. Stor värmepump kostar, se vad alla skriver om att klara 200m2 med 2 kW VP (+ en massa tillskott men det sägs inget om förrän elräkningen kommer).

Protte
 
i din anläggning har du ju en peletspana som kontinuerligt är i drift. du har alltså varmt vatten i drift, utan att behöva vänta på att värma det, det är funkar det bra att spetsa (bara man får till en bra styrning, dom värmepumpar jag känner till drar ju bara i ett eller 2 relaäer, när värme behövs, kan man över föra denna styrning smart tll att ge 2 oliak varma vatten blandningar så märker värmepumpen ingen skilnad ) (ser vi på en Nibe, så vill den själv se temp skilnaden på stigen, så man måste mata in vatnet före pumpens temp givare)
Det är sen retur givaren som bestämer när vämepumpen ska lösa på för hög vatten temp
 
BAS skrev:
Värmepumpen ska sitta på returledningen.
Stäng schunten helt då du inte eldar för att undvika att varmvatten cirkulerar in i vedpannan i onödan.
Om du har styrning med inomhustermostat erkan du göra så här:
Ställ värmepumpens inomhustermostat ca 1 grad C över vedpannans inomhustermostat. Då temperaturen inne sjunker (för att det blir för kallt eller för att du stängt av värmepumpen) öppnar schunten.
Om du har radiatorer som klarar att värma huset med värmepumpen och en fungerande reglering bör du inte få problem med för varmt radiatorvatten.
Simpelt att orda detta om befintlig panna/acktank/shuntstyrning redan finns utan att det kostar nått extra.. :)

Kör som du skriver VP med flytandekondensering med inne/utegivare med t.ex 21,5° inne o shuntstyrningen till acktanken på strax under 21° via dess innegivare, Man vet ju vid vilken temp ev VP inte klarar värmebehovet o då måste man ju se till att elda..
Har man en pump som klarar ner till -12/14° så behövs ca 50% mer effekt då det är -28°, Hos mej skulle en pump på ca 6 kW klara detta o då är det 3 kW extra som behövs vid -28° vilket gör att en tank på 500-750 liter (30-45 kWh) skulle klara 1 eldning/dygn vid riktigt kallt väder..
 
NEj, tyver det funkar inte.
Din lösning innebär att man måste ha acken varm hela tiden. vem vill elda i acken hela vintern, bara för att värma pumpen behöver hjälp ca 100 timmar av hela vintern. låte som en dyr lösning.
äve om jag bara väljer at elda, när jag sett på väderleksrapporten att det ska vara kallt, så är det orimligt att elda upp acken i temp, för att det kanske kommer att behövas, och om det behövs, kanske det rör sig om 30 minuter, på en hel natt.

(jag tror inte heller presis tionen är så exakt att man klarar styrningen så snävt.
 
Jag tror inte problemet ligger i köldtopparna mitt i natten, även om värmepannan får kraftigt reducerad effekt vid -28C. Om isoleringen är så dålig så sovrum och tappvatten blir kallt är det väl vettigare att i stället vrida upp rumstermostaen i sovrummen och tända braskaminen intill läggdags. Vidare finns det väl små ackar för tappvatten som håller värmen över natten? Tala om för mig om jag är ute och cyklar? Iden med att hålla skorsten och grund i schack med en eldning i pannan känns dock vettig, men inte en dockning som det råder så delade meningar om nyttan med.
 
jag anser att du är o cycklar på djupt vatten. menar du att man ska elda upp acjen varje kväll, fast en inte värmen behövs.

& äve om man skulle lyckas elda upp acken enbart de nätter som värmen behövs, så är det ju onödigt dyrt att elda upp hela acken, då det är yterst små tillskott sm behövs.
 
Som inbiten vedeldare skulle jag bygga ett sådant system tvärs om: tanken värms av en vedpanna och pumpen går in när den är kall till man pallrar sig ner i pannrummet igen.
I praktiken är ju då värmepumpen lite för dyr för att bara vara tillskottsvärmare, men frågan om att få en tank/panna och värmepump att fungera ihop är intressant.
 
Fotografen skrev:
Som inbiten vedeldare skulle jag bygga ett sådant system tvärs om: tanken värms av en vedpanna och pumpen går in när den är kall till man pallrar sig ner i pannrummet igen.
I praktiken är ju då värmepumpen lite för dyr för att bara vara tillskottsvärmare, men frågan om att få en tank/panna och värmepump att fungera ihop är intressant.
vad tycker ved anläggningan om att jobba med delta -t på 7 grader?

d vill väll ha kalt vatte in i acken, inte jumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.