Jag tycker det är charmigt 60 tals kök.

Innan du bestämmer dig för en el-ungn så bo in dig och testa gasspisen och ugnen.

Har både el och gas, gasen är min favorit alla gånger i veckan.

Fokus borde vara på diskmaskin och skulle därför prata med en snickare först och låta den ta in elektriker och vvs så slipper du samordna.

Kan kosta lite mer men du har bara en motpart du diskuterar med.
 
  • Gilla
sagalovisa och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
jo elugnar har det varit i gasspisar de senaste 25 åren - minst
Senaste
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns gasspisar med elugn.

Det är onormalt mycket vitt mellan diskbänken och luckorna under så det är nog därför som Totte_S och jag misstänker att bänkskivan är höjd. Någon renovering är ju gjord i och med att blandaren är ny.
Ja jag får se om jag väljer en gasspis med el-ugn eller båda el men oavsett behöver jag dra in el till köket. Det vore super om det redan är upphöjt, får såklart kolla upp det när jag får tillträde!
 
D Danne824 skrev:
Jag tycker det är charmigt 60 tals kök.

Innan du bestämmer dig för en el-ungn så bo in dig och testa gasspisen och ugnen.

Har både el och gas, gasen är min favorit alla gånger i veckan.

Fokus borde vara på diskmaskin och skulle därför prata med en snickare först och låta den ta in elektriker och vvs så slipper du samordna.

Kan kosta lite mer men du har bara en motpart du diskuterar med.
Jaa diskmaskin är prio. Låter bra med enabart ett företag att ha och göra med. Min senaste lägenhet hade gasspis + ugn vilket jag trivdes med men gasugn är inget för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är ju viktigt att veta hur mycket av en ny spis du kan använda har du för liten avsäkring så kanse du inte kan använda ugnen i hop med något annat alls, en vanlig trefas spis brukar säkras av 3x16A en diskmaskin tar nästan 10A, dvs diskmaskinen kanske du inte kan köra med julgransn
belysningen utan säkringar går. spisen kanske du får köra två plattor åt gången och ingen ugn
jag vill inte vara negativ men det är bättre att du lär dig använda gasspisen inkl ugn
Jag vet dessvärre inte hur stor säkringen är, har inte flyttat in än. Går det inte att påverka? Men vet att folk i huset har både elspis och diskmaskin. Är tyvärr helt okunnig på el.. :(
 
S sagalovisa skrev:
Jag vet dessvärre inte hur stor säkringen är, har inte flyttat in än. Går det inte att påverka? Men vet att folk i huset har både elspis och diskmaskin. Är tyvärr helt okunnig på el.. :(
möjligt att det går att påverka men är elen i hela huset nyrenoverad och de andra har spis så fråga hur de har löst detta
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
S sagalovisa skrev:
Jag vet dessvärre inte hur stor säkringen är, har inte flyttat in än. Går det inte att påverka? Men vet att folk i huset har både elspis och diskmaskin. Är tyvärr helt okunnig på el.. :(
Jag tror inte att det kommer att bli ett problem.
Gissar på att du har 16A säkringen till lgh och om du inte väljer en pizza ungn så kommer det att fungera.
Men att dissa en gas ungn 😂 hmm....
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag tror inte att det kommer att bli ett problem.
Gissar på att du har 16A säkringen till lgh och om du inte väljer en pizza ungn så kommer det att fungera.
Men att dissa en gas ungn 😂 hmm....
ja lägenheten tappar ju värde och blir mer oattraktiv
 
  • Haha
  • Wow
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att varmluftsugnen jag har är bara på 10 ampere och fördelar man resterande 2 faserna på hällen så bör det inte vara ett problem, men som många redan säger behåll gasspisen eller byt ut till en häll med både gas och el.

Gas är en lyx som man kanske inte förstår verkan av det förrän man inte längre har tillgång till detta... - det är bara att titta på vilken matlagningsprogram som helst - oftast är det gasspisar när det handlar om seriös matlagning.

Att du inte vill ha gasdriven ugn förstår jag dock...
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag tror inte att det kommer att bli ett problem.
Gissar på att du har 16A säkringen till lgh och om du inte väljer en pizza ungn så kommer det att fungera.
Men att dissa en gas ungn 😂 hmm....
Så bra. Bott länge med gasugn och det kommer jag aldrig göra igen. Gillar man att laga mat vill man gärna kunna göra det i en ugn där det inte enbart kommer värme underifrån.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Har för mig att varmluftsugnen jag har är bara på 10 ampere och fördelar man resterande 2 faserna på hällen så bör det inte vara ett problem, men som många redan säger behåll gasspisen eller byt ut till en häll med både gas och el.

Gas är en lyx som man kanske inte förstår verkan av det förrän man inte längre har tillgång till detta... - det är bara att titta på vilken matlagningsprogram som helst - oftast är det gasspisar när det handlar om seriös matlagning.

Att du inte vill ha gasdriven ugn förstår jag dock...
Ja en kombo kanske får vara ett alternativ.
returen returen skrev:
ja lägenheten tappar ju värde och blir mer oattraktiv
Jag behöver inte nödvändigtvis ta bort alla gasledningar om jag sätter in en el-spis, räcker att plombera
 
S sagalovisa skrev:
Så bra. Bott länge med gasugn och det kommer jag aldrig göra igen. Gillar man att laga mat vill man gärna kunna göra det i en ugn där det inte enbart kommer värme underifrån.
Det är så sant, men man kan använda grillfunktionen på gasungnen om det finns.

Jag tror det kommer att lösa sig utan problem för dig oavsett vilken lösning du kommer fram till.

Grattis till en fin lgh även om det finns lite och fixa så det passar dig.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Har för mig att varmluftsugnen jag har är bara på 10 ampere och fördelar man resterande 2 faserna på hällen så bör det inte vara ett problem, men som många redan säger behåll gasspisen eller byt ut till en häll med både gas och el.

Gas är en lyx som man kanske inte förstår verkan av det förrän man inte längre har tillgång till detta... - det är bara att titta på vilken matlagningsprogram som helst - oftast är det gasspisar när det handlar om seriös matlagning.

Att du inte vill ha gasdriven ugn förstår jag dock...
bara varmluftselementet ligger på normalt 2400W så det stämmer, men vill man kombinera olika ugnsfunktioner skjuter man över detta.
varje fas till hällen betjänar 2 strålelement/induktionsmoduler/gjutjärnsplattor, + ugnen vid 400V elementspänning, två "plattor" brukar vara mellan 3 och 4kw vid max energi uttag
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.