Hejsan! Jag satt och diskuterade med vänner och vi blev oense om hur en sån här sak går till.

Vi bygger upp scenariot så här:

Föräldrarna sitter på ett hus värderat till 2 miljoner och har bolån på ca 300 000. Dvs att de har marginal att låna upp på huset om dom skulle vilja.

Dottern/sonen/vännen eller egentligen vem som helst behöver ekonomiskt stöd. Eller att föräldrarna känner sig bara väldigt snälla och vill ge bort en gåva. Kan dom låna upp 100 000 på sitt hus för att ge pengarna till någon av det ovanstående? Eller för att egentligen göra vad de vill med pengarna.

Utrymmet finns ju och absolut så blir det en annan ränta för föräldrarna som ökar bolånet. Men min fråga är väl egentligen om det är fullt möjligt?

Hoppas det finns lite kunniga här ute som vet vad som gäller i det här fallet 😊
 
Svar ja om de uppfyller bankens krav som låntagare.
 
  • Gilla
Elfenbenet och 1 till
  • Laddar…
E Elfenbenet skrev:
Hejsan! Jag satt och diskuterade med vänner och vi blev oense om hur en sån här sak går till.

Vi bygger upp scenariot så här:

Föräldrarna sitter på ett hus värderat till 2 miljoner och har bolån på ca 300 000. Dvs att de har marginal att låna upp på huset om dom skulle vilja.

Dottern/sonen/vännen eller egentligen vem som helst behöver ekonomiskt stöd. Eller att föräldrarna känner sig bara väldigt snälla och vill ge bort en gåva. Kan dom låna upp 100 000 på sitt hus för att ge pengarna till någon av det ovanstående? Eller för att egentligen göra vad de vill med pengarna.

Utrymmet finns ju och absolut så blir det en annan ränta för föräldrarna som ökar bolånet. Men min fråga är väl egentligen om det är fullt möjligt?

Hoppas det finns lite kunniga här ute som vet vad som gäller i det här fallet 😊
Svar Ja. Blev själv nyfiken utifrån att "många" säger att man inte kan utöka med ett nytt bolån som äldre/pensionär. Så gjorde en kontroll och det var inga problem att få låna utifrån våra förutsättningar. Sedan kan vi göra vad vi vill med pengarna, t.ex. ge dem till barnen vilket blir en form av förtida arv.
Det går många skrönor att ålder sätter stopp, men det som påverkar är förutsättningarna man har.
 
  • Gilla
Elfenbenet
  • Laddar…
Absolut! Jag och exet skaffade fram resterande till kontantinsatsen med hjälp av min far på det sättet när det begav sig. Vi fick till och med avierna på farsans lån skickade direkt till oss så att vi kunde hantera betalningarna själva.
Detta var 2011 och lånet är borta, men vad jag vet fungerar sånt här fortfarande.

Edit: Det där med vart avierna skickas kanske kräver att någon på banken ruckar lite på rutinerna, något som jag tror var enklare förr.
 
  • Gilla
Elfenbenet
  • Laddar…
A AndersS skrev:
"många" säger att man inte kan utöka med ett nytt bolån som äldre/pensionär.
Det här är väl det som skulle kunna lägga hinder i vägen. Banker värderar i första hand återbetalningsförmånga när de ska låna ut pengar, först i andra hand om säkerheten är god nog.

Så om föräldrarna är äldre och redan pensionerade kan banken vara mer restriktiv än om de är i 40-/50-årsåldern. Men man kan som @AndersS är inne på få nya lån även som pensionär om ekonomin är bra nog.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är väl det som skulle kunna lägga hinder i vägen. Banker värderar i första hand återbetalningsförmånga när de ska låna ut pengar, först i andra hand om säkerheten är god nog.

Så om föräldrarna är äldre och redan pensionerade kan banken vara mer restriktiv än om de är i 40-/50-årsåldern. Men man kan som @AndersS är inne på få nya lån även som pensionär om ekonomin är bra nog.
Precis, allt är beroende av vilka förutsättningar man har. Jag blev ju nyfiken på vad som gällde utifrån vad som skrivits i trådar i forumet och gjorde i vintras först ett test med bankens program för att se förutsättningarna. Av en tillfällighet finns en släkting arbetande i en mindre sparbank, inte den vi har, och vi kollade generellt med våra förutsättningar med samma resultat.
Det man ska tänka på om man är två är hur pensionen/inkomst ser ut för respektive person, kapital kan finnas men kanske bundet och inget man vill frigöra, t.ex. boendet. Så lägger man bara samman pensioner är det kanske inga problem, men om en avlider kan det bli stor påverkan.
 
A AndersS skrev:
Svar Ja. Blev själv nyfiken utifrån att "många" säger att man inte kan utöka med ett nytt bolån som äldre/pensionär. Så gjorde en kontroll och det var inga problem att få låna utifrån våra förutsättningar. Sedan kan vi göra vad vi vill med pengarna, t.ex. ge dem till barnen vilket blir en form av förtida arv.
Det går många skrönor att ålder sätter stopp, men det som påverkar är förutsättningarna man har.
Från att man blir 60 år så kommer bankerna titta mer på pension än inkomst.

Som en enkel tumregel kan man säga att pensionärer får låna ca 2 ggr årsinkomst. Dvs är det två personer som har 25k/månad var kan dom få låna upp till ca 1.2 MSEK.

Dock är multipeln känslig för ränteläget. Mer för låga inkomster än höga. För höga inkomster spelar räntan nästan ingen roll, iom att dom har mycket stora marginaler.

Så när styrräntan var 4% och inflationen hög så var det lägre maxlån som gällde.
Men det går ju bra att bara prova på bankernas websidor för "hur mycket man får låna". Då ser man på en gång var nivån ligger lite grovt iaf. Sedan kan ju pantens värde sätta stopp också.
 
Antar att det är 25 000 kr efter skatt du avser?
Med bankens testsida för bolån blev maxbeloppet för oss ca 6 ggr årsnetto i inkomst=pension för två personer. Pantvärde är inga problem.
 
A AndersS skrev:
Antar att det är 25 000 kr efter skatt du avser?
Med bankens testsida för bolån blev maxbeloppet för oss ca 6 ggr årsnetto i inkomst=pension för två personer.
Nej brutto. Ser att SBAB som är den mest riskvilliga av alla banker kryper upp till en faktor 4 nu.

Iom att det är ett gift par, dvs man kan räkna med två inkomster, så går man med på högre bolån. Men tidigare när inflationen var högre så var även SBAB nere på klart lägre multippel.
Bankerna har varit ned under 2 ggr, men då kan det i sig har varit en ensamstående.

A AndersS skrev:
Pantvärde är inga problem.
Det har i allra högsta grad betydelse. Bolån får max vara 85% av marknadsvärde på panten.
Är huset värt kanske 300k så får man inte belåna det mycket. I ett sådant fall skulle TS föräldrar inte kunna låna upp.
 
D daVinci skrev:
Det har i allra högsta grad betydelse. Bolån får max vara 85% av marknadsvärde på panten.
Är huset värt kanske 300k så får man inte belåna det mycket. I ett sådant fall skulle TS föräldrar inte kunna låna upp.
Avsåg vad som gällde för oss i de kalkyler jag gjort, det är det enda jag kan utgå från.😉
Och om det var brutto så stämmer det bättre för då blir det 4-4,5 gånger, men var inte SBAB.
Har ingen avsikt vad jag vet att behöva låna pengar idag till bolån, men man vet ju inte när man ev. byter bostad och hittar t.ex. en bostadsrätt med bra läge och kanske lite havsutsikt😎

Nu är det ju ett halvår sedan jag testade, men minns inte att det fanns någon fråga om tillgängligt kapital i form av sparande, aktier, fonder, etc. Är det något som man helt bortser från?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.