Huset har gått från att förbruka 30 000 kwh per år med en vuxen till 20 000 per år med två vuxna och barn (sex och nio år).
Då har även solceller som ger ca 4200 till egenförbrukningen tillkommit men också en laddhybrid som borde ta ca 3500 kWh.
i övrigt ingen annan åtgärd mer än två nya ytterdörrar.

Tidigare ägaren hade ca 21 grader i garaget (60m2 inbyggt i huset) medan vi snarare haft ca 15 grader.

Någon som vågar gissa hur detta skulle påverka energiklassningen?
Jag tycker att skillnaden är så stor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är väl bara en energideklaration osm kan svara på det.
Men från 30k till 20k på säg 150kvm, ger ju från 200 kwh/m2 till 133 kwh/m2
Dvs från energiklass F till E
Drar man dessutom av 3500 kwh, så blir det då 16500 kwh/150 kvm => 110kwh/m2
Dvs Energiklass D


Energiklass skala för primärenergi från A till G, baserat på kWh/m2 per år, och jämförelser med krav för nybyggnation av småhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att vara nöjd att din köpta elräkning kapades med 1/3-del mot tidigare uppgifter. Gissar att den uppvärma garaget stod för en stor del av skillnaden då förra ägaren kanske spenderade mycket tid i utrymmet.

Ni har inte märkt att komforten på bostadsvåning ovanför garaget har tagit stryk när ni ställde ned temperaturen i garaget ??? - typ kalla golv - detta kanske inte gör 'så mycket' när man är 35 och mitt uppe i familjelivet, men efter 50 börjar sådant vara viktigt... - kan också vara orsaken till att garaget hölls vid 21 grader C tidigare... - har bott i sådan hus med garage under med nära obefintligt uppvärmning där och tveksamt isolerad mellan våningarna och det är inte kul alls.


Skulle jag vara lika intensivt vistandes i garaget så skulle en LLVP installeras ganska fort och skulle nog vara intjänade på runt 1 år och till samma kostnader som ni har för 15 grader C idag.

Sedan kan man alltid jaga efter uppenbara värmeläckor och förbättra även detta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tänker att hade de 21 grader i garaget så hade de säkert ännu varmare i resten av huset. Gamla sanningen att 1 grad ger 5% på räkningen stämmer kanske inte längre
men det ligger fortfarande något i det.
 
Redigerat:
Också att tänka på att garage har stor/stora portar som kanske inte heller har den bästa isoleringen, dvs varje grads sänkning gör stor skillnad
I mitt förra hus från 66 bestod garageporten modell större av 5 mm masonite sen veckat papper imellan tills nästa massiva 5 mm masonite avslutade dörren
Köpte en ny full isolerad garageport modell bättre och flyttade ut den i liv med fasaden (den andra satt ca en meter in i huset)
Förbrukningen sjönk 2000 kWh per år jämfört med dom föregående åren trots värmepump.
På köpet blev golven däruppe varmare då kylan inte kunde gå rakt upp i betong valvet i det inbyggda dörrhålet
 
X xxargs skrev:
Det är bara att vara nöjd att din köpta elräkning kapades med 1/3-del mot tidigare uppgifter. Gissar att den uppvärma garaget stod för en stor del av skillnaden då förra ägaren kanske spenderade mycket tid i utrymmet.

Ni har inte märkt att komforten på bostadsvåning ovanför garaget har tagit stryk när ni ställde ned temperaturen i garaget ??? - typ kalla golv - detta kanske inte gör 'så mycket' när man är 35 och mitt uppe i familjelivet, men efter 50 börjar sådant vara viktigt... - kan också vara orsaken till att garaget hölls vid 21 grader C tidigare... - har bott i sådan hus med garage under med nära obefintligt uppvärmning där och tveksamt isolerad mellan våningarna och det är inte kul alls.


Skulle jag vara lika intensivt vistandes i garaget så skulle en LLVP installeras ganska fort och skulle nog vara intjänade på runt 1 år och till samma kostnader som ni har för 15 grader C idag.

Sedan kan man alltid jaga efter uppenbara värmeläckor och förbättra även detta
Jag är absolut nöjd🙂. Och lite förvånad. Försöker begripa mig på det här med energideklarationer bara.

Det är ett enplanshus så kalla golv där uppe blir inte ett problem förrän barnen blir jobbiga tonåringar och tvingas bo där😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.