Ser att frågan om gamla 50-tals balkonger dyker upp här, och behöver bra råd i min situation. Har ett radhus fr 1956 med balkong av betong där klinkers släppt under 10-15 år. Balkongen har inte inrett rum under sig. Har enkelt knackat bort alla klinkers. Under finns ett slitlager av finare betong på ca 5 cm. Därunder en (uttjänt) tätskikt av någon slags tjära/bitumen, som ligger på gjuten betongplatta om ca 10 cm. Betongplattan är bra och har inga direkta sprickor. Det finns små spår av fuktgenomslag på undersidan, främst på samma ställe där jag bilat bort delar av slitlagret som var poröst. I bakkant på ovansidan har det tätats tjockt med tjära som går en bit upp på vägg.
Min första tanke var att enbart bila bort halva slitlagret (det som är poröst eller har sprickor) inklusive ta bort det uttjänta tätskiktet (smuligt) under. Sedan lägg nytt tätskikt och gjuta på ny finbetong innan fix och nya klinkers. En annan tanke är att ta bort hela gamla slitlagret och lägga nytt tätskikt, slitlager etc. Då med mer fall än tidigare t ex.
Men när jag pratade med en stor producent av betongprodukter så tyckte den att jag skulle strunta i tätskiktet och satsa på en typ av betong som är mindre porös (mindre genomsläpplig) eftersom fukt ändå kommer att vilja ta sig igenom. Han menade att om man satsar på ett tätskikt (mellan platta och slitlager) så kan vattnet stanna och spränga sönder mer. Förstår resonemanget i praktiken men tycker det verkar konstigt att så att säga räkna med att vattnet ska vandra igenom konstruktionen som också innehåller armering.
Sorry för långt inlägg, men behöver vägledning känner jag i vad jag bestämmer mig för.
Vad skulle ni gjort i mitt läge, hur resonerar ni t ex kring detta med tätskikt eller inte?
 
Redigerat:
Hur gick det för dig med din balkong? Har mer eller mindre exakt samma konstruktion där det är lagt tjärpapp ovanpå kaklet. Har börjat släppa i kanterna där det tränger in fukt. Har funderat på att ta bort ner till det gamla tätskiktet med tjärpapp och gjuta betong ovanpå.
 
Vi hade en balkong som var i något sämre skick, som bilades bort och en helt ny platta gjöts. Det nya tätskiktet (någon slags massa som smetades på) behövde dock inte ha ett gjutet "slitlager" utan man kunde lägga fix och klinkers direkt på.

Ett alternativ som dök upp i processen var att bila bort de gamla klinkerplattorna, jämna ut slitlagret och lägga nytt tätskikt utan att ta bort det gamla. Kanske kan funka för er. För oss visade det sig dock att den armerade plattan var i för dåligt skick...
 
Alternativet att bara jämna ut låter ju lockande. Får kanske ha hem någon som tittar på det, tack för tips!
 
Min förståelse är att när betongen karbonatiserat hela vägen in till armeringen (vilket är sannolikt på en så gammal balkong), så har armeringen tappat sitt rostskydd och betongen kommer sprängas sönder av svällande armering om det är blött. I väggar och bjälklag är detta inte ett problem eftersom det är torrt och armering inte rostar i samma utsträckning.
För en gammal balkong finns då alternativen att antingen försöka hålla den torr (med ett nytt tätskikt) eller att gjuta om plattan så att man åter igen får en skyddande basisk miljö runt armeringen. Att gjuta om är så klart säkrast eftersom armeringen då garanterat är rostskyddad i ett halvt sekel även om det nya tätskiktet skulle skadas. Med lite tur kan dock ett nytt tätskikt ovanpå en gammal karbonatiserad platta hålla i flera decennium.
 
  • Gilla
Drstratoblaster
  • Laddar…
Drst
D Drstratoblaster skrev:
Hur gick det för dig med din balkong? Har mer eller mindre exakt samma konstruktion där det är lagt tjärpapp ovanpå kaklet. Har börjat släppa i kanterna där det tränger in fukt. Har funderat på att ta bort ner till det gamla tätskiktet med tjärpapp och gjuta betong ovanpå.
Vårt slitlager var poröst och bilades ganska enkelt bort (klinkers också givetvis). Plattan visade sig vara i mkt bra skick trots 70+ år. Knappt några sprickor så ingen lagning ovan behövdes. Blev lite ytlagning punktvis på undersidan + hörn där armering (som legat för nära ytan) var synligt. Ovansidan tvättades och prime:ades. Sedan la jag Platon självhäftande membran Isola som är en rejäl bitumen som tätskikt. Det är viktigt särskilt i övergång balkong och vägg. Jag vill inte få igenom vatten/fukt i plattan eller in genom putsad vägg nämligen. Ovanpå gjöt jag nytt slitlager med fall av finbetong. Nästa steg blir fix och klinkers.
 
  • Gilla
Drstratoblaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.