Nuvarande vedpanna är ca 40år och planerar att byta ut den så småningom.
Börjar jag falla in på ved/pellets kombon.
De vettiga alternativen har varit av Fröling eller Atmos.
Fröling är ju dubbelt dyrare typ, men den osar ju kvalitet rakt igenom.

Varför kombipanna?
Främst för att jag är skogsägare, så det blir skötsel åtgärder årligen iaf.
Pellets delen är för att jag förvarar pellets redan, åt en storkonsument..
Så jag skulle få köpa pellets billigt..
Pellets delen skulle främst användas som backup om jag är borta på jobb under vintertiden.

Någon som kör kombipanna?
Tankar erfarenheter?
 
Jag har en kombipanna från KWB som jag installerade 2017, pellets under den milda perioden och ved på vintern, när det är riktigt kallt så går pelletsen när varmvattnet inte räcker till, eller om man är bortrest

Nu när pelletspriserna är så höga har jag bara eldat med ved och det är nästan lika bekvämt som att värma med pellets

Visst en sån anläggning kostar en del men det är kvalitet rakt igenom
 
E elbas skrev:
Jag har en kombipanna från KWB som jag installerade 2017, pellets under den milda perioden och ved på vintern, när det är riktigt kallt så går pelletsen när varmvattnet inte räcker till, eller om man är bortrest

Nu när pelletspriserna är så höga har jag bara eldat med ved och det är nästan lika bekvämt som att värma med pellets

Visst en sån anläggning kostar en del men det är kvalitet rakt igenom
Har du silo för lagringen av pellets eller hur fixar du det?

Skulle nog primärt elda med ved, men med pellets som komplement om jag är borta en längre tid under vintern.

Atmos kombipannan var inte speciellt dyr egentligen.
Om man beaktar att jag enda måste byta panna inom en snar framtid
 
jag har byggt ett pelletsförråd på gården där pannan suger in till ett mellanförråd som pannan har
 
E elbas skrev:
jag har byggt ett pelletsförråd på gården där pannan suger in till ett mellanförråd som pannan har
Okej. Planerar eller behöver ett sugsystem också, för att det ska vara praktiskt möjligt ganska enkelt.
Isf. Bygger jag silon i garaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.