Tobbe.A
Hej!

Jag är på jakt efter brandvarnare som går att seriekoppla men som även skickar notiser till telefonen. Då det finns en uppsjö så tar jag gärna emot tips om någon har det. Jag vill helst inte ha en där det krävs ett abonnemang eller liknande.

I vårat förråd som sitter ihop med huset har vi idag växelriktare och batteri, det är där jag nu vill ha en brandvarnare. Hade jag satt en ”vanlig” brandvarnare så finns det stor risk att vi inte hade hört den om den börjar tjuta, jag tänkte därför att den skulle vara kopplade till en brandvarnare inne i huset. Jag vill givetvis även få notis till telefonen om ev rök/brand när vi inte är hemma. Det hade varit bra om kunde koppla ihop fler brandvarnare efterhand när jag vill fasa ut de gamla.

Tack på förhand!

//Tobbe
 
Gör för all del inte som jag och köp trådlösa brandvarnare på eBay. Nog var de trådlösa alltid, men inte pratade de med varandra.
 
  • Haha
breakman
  • Laddar…
O
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Hej!

Jag är på jakt efter brandvarnare som går att seriekoppla men som även skickar notiser till telefonen. Då det finns en uppsjö så tar jag gärna emot tips om någon har det. Jag vill helst inte ha en där det krävs ett abonnemang eller liknande.

I vårat förråd som sitter ihop med huset har vi idag växelriktare och batteri, det är där jag nu vill ha en brandvarnare. Hade jag satt en ”vanlig” brandvarnare så finns det stor risk att vi inte hade hört den om den börjar tjuta, jag tänkte därför att den skulle vara kopplade till en brandvarnare inne i huset. Jag vill givetvis även få notis till telefonen om ev rök/brand när vi inte är hemma. Det hade varit bra om kunde koppla ihop fler brandvarnare efterhand när jag vill fasa ut de gamla.

Tack på förhand!

//Tobbe
Jag har Google protect hemma. De är dyra (har blivit ännu dyrare sen jag köpte tydligen).

Men jag är nöjd. Har två styck. En i garaget och en i en central hall. Har sedan även kompletterar med vanliga brandvarnare i sovrummen.

Jag har en som går på batteri och en som är kopplad till nätet. Hade jag fått välja hade båda gärna fått vara kopplade till nätet.

Köper du så missa inte att kolla utgångsdatum. 10 år efter tillverkning brukar det vara och Google hade länge problem med att de bara fanns gamla (ca 5 år) brandvarnare i butik.
 
Tobbe.A
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har Google protect hemma. De är dyra (har blivit ännu dyrare sen jag köpte tydligen).

Men jag är nöjd. Har två styck. En i garaget och en i en central hall. Har sedan även kompletterar med vanliga brandvarnare i sovrummen.

Jag har en som går på batteri och en som är kopplad till nätet. Hade jag fått välja hade båda gärna fått vara kopplade till nätet.

Köper du så missa inte att kolla utgångsdatum. 10 år efter tillverkning brukar det vara och Google hade länge problem med att de bara fanns gamla (ca 5 år) brandvarnare i butik.
Jag antar att det är samma sak som Google nest protect? Jag kikade på den, det verkar vara en bra produkt som fått bra recensioner och betyg i tester. Det billigaste jag kunde hitta nu var 1390kr. Det är ju dyrt, men kanske värt?
 
Tobbe.A
D Dilato skrev:
Jag har noll koll men som jag fattat det: Nexa brandvarnare går att koppla i serie och med en nexa bridge kan man få pushnotiser
[länk]
Tack för tipset!
 
O
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag antar att det är samma sak som Google nest protect? Jag kikade på den, det verkar vara en bra produkt som fått bra recensioner och betyg i tester. Det billigaste jag kunde hitta nu var 1390kr. Det är ju dyrt, men kanske värt?
Ja, det stämmer att de heter Nest protect ja!

Ja 1390 kr är värt skulle jag säga om man inte ska ha så många. Det finns för all del andra uppkopplade brandvarnare men jag är osäker på hur bra de fungerar. Nest Protect vet jag dock fungerar bra och kan rekommendera. I och med att jag hörde att de kommit nya i lager kan det troligtvis bli så att jag kommer köpa en till och ha i tvättstugan.
 
Tobbe.A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte X-Sense på Amazon, runt 1500 spänn för 6 varnare och en basenhet..

Verkar funka alldeles utmärkt, den i garaget varnar frugan när jag kör pelarborren för hårt... 😄

[länk]
Med det där paketet kan jag verkligen täcka in hela huset… och även grannarnas 😀

Jag såg att man kan köpa med eller utan Hub. Behövs huben för att kunna få notiser i mobilen, eller vad har huben för funktion?
 
Japp, den behövs för notiserna...

Tror att brandvarnarna i sig är ihopkopplade, så köper man ett paket utan tror jag att de bara varnar varandra så att säga...

Edit: jag hade NEXA kopplade brandvarnare för några år sen, och de drog batterier som s***n, så jag var lite skeptisk innan, men hittills efter nått år är jag nöjd...
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Det är den huben/basstationen som skickar ut meddelande till mobilen ja.

Utan den kommer fortfarande alla brandvarnare att tjuta, men man får ingen notis.
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
Efter att ha läst på så har jag nu lagt en beställning på X-Sense som du länkade till @Dan_Johansson. Av någon anledning fick jag lite rabatt, så priset blev 1023 kr. Känns som ett helt okej pris!

Tack för tipset!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Man kan också göra lösningen som jag implementerade parallellt med det ordinarie brandsystemet. Köp optisk brandvarnare på Kjell&Co för cirka 150 SEK, testa att den fungerar först med tändsticka under (ClasOhlson gjorde inte det..). De flesta brandvarnare har ett tjutande piezoelement, anslut en kabel till dess anslutningar, nivåanpassa och mata en ingång på någon lämplig mikrokontroller. Så får man notiser och larm precis var man vill utan konstigheter.
För batteribackup kan man använda diodskyddat blybatteri och regulator.

En del brandvarnare (som t.ex Kjell&Co:s) har testpunkter (TP) som har en ännu bättre signal om det finns tillgängligt och som hittas med oscilloskop. Batteriet ersätter man med samma matning som går till mikrokontrollern och dito spänningsregulator (ofta 9V).
 
Tobbe.A
Snabb leverans!
 
  • Paket med X-Sense Link+ Pro rökdetektor och basstation på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Tobbe.A
spikplanka spikplanka skrev:
Man kan också göra lösningen som jag implementerade parallellt med det ordinarie brandsystemet. Köp optisk brandvarnare på Kjell&Co för cirka 150 SEK, testa att den fungerar först med tändsticka under (ClasOhlson gjorde inte det..). De flesta brandvarnare har ett tjutande piezoelement, anslut en kabel till dess anslutningar, nivåanpassa och mata en ingång på någon lämplig mikrokontroller. Så får man notiser och larm precis var man vill utan konstigheter.
För batteribackup kan man använda diodskyddat blybatteri och regulator.

En del brandvarnare (som t.ex Kjell&Co:s) har testpunkter (TP) som har en ännu bättre signal om det finns tillgängligt och som hittas med oscilloskop. Batteriet ersätter man med samma matning som går till mikrokontrollern och dito spänningsregulator (ofta 9V).
Det där kändes för avancerat för mig 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.